راهکارهایی برای ترویج پاکدامنی در خانواده
راهکارهایی برای ترویج پاکدامنی در خانواده

دکتر سیده فاطمه نعمتی (پژوهشگر حوزه زنان و خانواده) در یادداشتی نوشته است: خانواده مهمترین رکن اجتماعی است که شخصیت انسان را از بدو کودکی تا انتهای عمر به شکلی قابل توجه تحت تاثیر قرار می‌دهد. حضور مستمر افراد در خانواده و تاثیر شگرف والدین بر آن‌ها تا زمانی که افراد خود والد می‌گردند و […]

- راهکارهایی برای ترویج پاکدامنی در خانواده

دکتر سیده فاطمه نعمتی (پژوهشگر حوزه زنان و خانواده) در یادداشتی نوشته است: خانواده مهمترین رکن اجتماعی است که شخصیت انسان را از بدو کودکی تا انتهای عمر به شکلی قابل توجه تحت تاثیر قرار می‌دهد. حضور مستمر افراد در خانواده و تاثیر شگرف والدین بر آن‌ها تا زمانی که افراد خود والد می‌گردند و علاوه بر تاثیرات والدگری بر خود آنها، کودکان را نیز تحث تاثیر قرار می‌دهند، نشان می‌دهد که کانون خانواده بیش از هر نهاد دیگری، تاثیرات مثبت یا منفی را بر فرد می‌گذارد و بالاخص تاثیرات منفی آن در جامعه نیز قابل تغییر نیست. عفاف نیز از جمله مواردی است که اگر در خانه مورد توجه و آموزش قرار نگیرد، جامعه نمی‌تواند افراد را ملزم به رعایت آن کند و اگرچه قوانین تا حد ممکن تلاش می‌کنند تا با مظاهر بی عفتی در جامعه مقابله کنند، اما هیچ گاه این مساله تبدیل به ملکه ذهنی افراد نخواهد شد. از جمله راهکار‌های اسلامی در ایجاد پاکدامنی و کنترل نفس در خانواده به موارد زیر می‌توان اشاره کرد:

الف) نخوابیدن کودک با پدر و مادر

در روایتی از پیامبر اکرم (ص) آمده است: به خدا سوگند اگر مردی با همسر خود بیامیزد و در اطاق کودک بیداری، آن دو را درحال آمیزش ببیند و سخنان آن‌ها و همچنین صدای نفسشان را بشنود آن کودک رستگار نخواهد شد. اگر دختر باشد یا پسر سرانجام به زناکاری آلوده می‌شود. (حرعاملی، ۱۴۰۹، ۵/ ۱۶ (اگر در محیط خانواده حریم خصوصی جنسی رعایت نشود کودک دچار بلو غ زودرس می‌شود و عوارض نامطلوبی بر جسم و روح او می‌گذارد. اسلام برای جلوگیری از این نوع عوارض نامطلوب راهکار‌هایی دارد از جمله حدیثی از پیامبر ا کرم ص است که می‌فرماید: زمانی که فرزندان شما هفت ساله شدند بستر خوابشان را از یکدیگر جدا کنید. (مجلسی، ۱۴۰۳، ۳/ ۱۱۴)

ب) پوشش و گفتار صحیح والدین

میزان پوشش در خانواده‌ها براساس فرهنگ و اعتقادات آن‌ها تنظیم می‌شود. رعایت پوشش مناسب براساس الگو‌های اخلاقی و اسلامی در خانواده بسیار اهمیت دارد و ثبات و آرامش و امنیت در خانواده را ایجاد می‌کند. پوشش نامناسب والدین در خانواده آسیب‌هایی به فرزندان وارد می‌کند مانند بلوغ زودرس در سن نوجوانی، پوشش نامناسب والدین و اطرافیان زمینه تحریک جنسی سریع فرزند را فراهم می‌کند و ناخودآگاه در کوچه و خیابان آنچه را دیده بر دیگران تطبیق می‌کند. نوجوانی که مادر خود را همیشه نیمه عریان می‌بیند، احساس شرم نخواهد کرد از اینکه دیگر اقوام خود را با همان وضع ببیند. پیامبر گرامی اسلام (ص) فرمود: کسی که حیا ندارد، دین کاملی ندارد. شرم و حیا بخشی از ایمان است. (کلینی، ۱۴۰۷، ۲/ ۱۰۶)

از نظر فقها نیز اگر مادر لباس نیمه عریان در منزل بپوشد و محرک و مفسده دار باشد، جایز نیست. (شبیری زنجانی و مکارم شیرازی) و در غیر این صورت نیز سزاوار است شئون اسلامی و آداب عرفی رعایت شود (نوری همدانی و شبیری زنجانی). والدین باید در مقابل فرزندان رعایت عفت و حیا در گفتار نیز داشته باشند و از کلمات و واژه‌های مربوط به مسائل جنسی و اندام‌های جنسی انسان به طور صریح سخن نگویند و در شنیدن این کلمات نرمش به خرج ندهند، همچنین رفتار و نگاه پدر و مادر به یکدیگر درحضور فرزندان نباید به گونه‌ای باشد که نشانه‌ها و علائم رفتار جنسی در آن‌ها احساس شود. (نحوی، ۱۳۹۱ ص ۲۱۷ (ج) آموزش استیذان برای ورود به فرزندان

در قرآن آمده است:‌ای کسانی که ا یمان آورده اید باید بندگان شما و آن‌ها که هنوز به حد بلوغ نرسیده اند در سه هنگام از شما برای واردشدن به خانه رخصت طلبند: پیش از نماز صبح و هنگام ظهر که لباس از تن بیرون می‌کنید و بعد از نماز عشا. این سه وقت، وقت خلوت شماست. در غیر آن سه هنگام، شما و آن‌ها گناهی مرتکب نشده اید. اگر بر یکدیگر بگذرید. خدا آیات را اینچنین برای شما بیان می‌کند و خدا دانا و حکیم است. (نور: ۵۸).

در این آیه اشاره شده است اطفالی که بالغ نشده اند، ولی به حد تمیز رسیده اند برای ورود به محل استراحت والدین باید اجازه بگیرند. دلیل اینکه خداوند در این آیه می‌فرماید فرزندان در این سه وقت برای ورود به اطاق والدین اجازه بگیرند این است که، چون این سه وقت، زمان استراحت والدین است.آنچه گفته شد برای کودکان نابالغ و ممیز است. فرزندانی که به حد بلوغ رسیده اند باید مثل دیگر افراد در همه اوقات برای ورود به حریم خلوت والدین اجازه بگیرند.

منبع: همشهری آنلاین

+