جواد نکونام سرمربی تیم استقلال در نشست خبری پیش از بازی با تراکتور در خصوص این بازی اظهار داشت: فردا بازی سختی مقابل تیم خوب تراکتور را داریم. شرایط بازی برای هر دو تیم سخت خواهد بود. این تیم مربی خوب و تیم باکیفیتی دارد. مثل همه بازی‌ها با تمرکز بالا سعی خواهیم کرد کیفیت […]

- واکنش نکونام به بهترین لژیونر تاریخ فوتبال ایران/ بازیکنان استقلال متوجه شیطنت‌ها هستند

جواد نکونام سرمربی تیم استقلال در نشست خبری پیش از بازی با تراکتور در خصوص این بازی اظهار داشت: فردا بازی سختی مقابل تیم خوب تراکتور را داریم. شرایط بازی برای هر دو تیم سخت خواهد بود. این تیم مربی خوب و تیم باکیفیتی دارد. مثل همه بازی‌ها با تمرکز بالا سعی خواهیم کرد کیفیت خوبی از خود به نمایش بگذاریم.

وی در مورد اینکه در بازی با شمس آذر ترمز حرکتی استقلال کشیده شد ادامه داد: در لیگ برتر فوتبال بازی آسان نداریم. روند خوب از روز اولی که شروع کردیم داشتیم اما مشکلات زیادی هم داشتیم. با این همه شرایط و خواسته ما مشخص بوده و بازی به بازی جلو رفتیم. همه بازی ها سخت و رقبا قابل احترام هستند. سعی کردیم بهترین عملکرد را داشته باشیم. بازی سخت و آسان در لیگ نداریم. شرایط سخت است و شاید با یک غفلت به خصوص در نیم فصل اول جا بمانیم. شرایط تیم ها نزدیک به هم است.

سرمربی استقلال در خصوص دغدغه هواداران این تیم برای رسیدن آبی پوشان به آرامش و مدعی بودن این تیم در لیگ برتر و اینکه تنشی بین سرمربیان استقلال و پرسپولیس به وجود آمد اما نظر شما در این باره چیست پاسخی نداد!

* به خاطر هواداران تلاش می‌کنیم بهترین عملکرد را داشته باشیم

نکونام در پاسخ به این سوال که پاکو خمز در ابتدای فصل عنوان کرد تیم‌هایی مثل سپاهان و پرسپولیس مدعی قهرمانی هستند اما اکنون استقلال صدرنشین لیگ است و آیا صحبتی نسبت به آن اظهارنظر سرمربی تراکتور دارد، گفت: از روز اول خواسته ما مشخص بود. شکل کار، برنامه و خواسته تیم و باشگاه با توجه به مشکلات سقف قرارداد، جذب بازیکن و سایر مشکلات متعدد مشخص زود. نظر خمز کاملا محترم است. الان هم اگر ما صدرنشین لیگ هستیم، ابتدای فصل است و هنوز بازی‌های زیادی مانده. با این وجود تلاش کردیم بهترین عملکرد را داشته باشیم. بازهم تکرار می‌کنم فقط تلاش می‌کنیم به خاطر هواداران و باشگاه بزرگ استقلال بهترین عملکرد را داشته باشیم. این وظیفه ماست.

وی ادامه داد: طبق صحبتی که در ابتدای فصل همه کارشناسان داشتند، استقلال امسال شرایط خوبی ندارد اما فقط به خاطر بازیکنان، شخصیت بزرگ، غیرت و عشقی که به باشگاه استقلال دارند، این شرایط خوب را فراهم کردند. اصلا به اینکه در آینده چه اتفاقی می‌افتد، فکر نمی‌کنیم. صحبت‌های خمز نیز کاملا قابل احترام است. او مربی بزرگی است و از جایی آمده که یکی از کشورهای مهد فوتبال است. قطعا چیزهایی را در فوتبال می‌بیند که شاید من هنوز تجربه آن را ندارم. قطعا بهتر از من فوتبال را درک می‌کند اما ما تمام تلاش خود را برای موفقیت می‌کنیم. اینکه بعدش چه اتفاقی می‌افتد به آینده واگذار می‌کنیم.

* فقط ۲ هفته آرامش داشتیم

سرمربی استقلال درخصوص برداشتش از ۹ هفته ابتدایی لیگ، عنوان کرد: برداشت خودم را می‌گویم. یک تا دو هفته آرامش و سایر هفته‌ها چالش! مشکلاتی داشتیم و درگیر جذب بازیکن، سقف قرارداد، تغییر بودجه، اعتصاب، بازیکن نگرفتن، مشکلات سال گذشته بچه‌ها، بازیکنانی که می خواستیم اما به باشگاه‌های دیگر رفتند و الان کیفیت‌شان را در لیگ می‌بینیم. این مشکلات برای هفته‌های قبل بوده و بر ما گذشته است.

نکونام درخصوص اینکه آیا همچنان از شرایط داوری‌ها نگران است، توضیح داد: نگرانی وجود ندارد اما پس از بازی وقتی داور اشتباه می‌کند، نظر خودم را می‌گویم و کاری به اتفاقات دیگر ندارم. صحنه‌های بازی ما را در کمیته داوران، انضباطی و هرجا که مسئولیت دارد ببینند که چه اتفاقاتی افتاده است. صحبت‌های من را هم پخش کنید. اینکه هیچ چیز نگویم و بگویم همه چیز عالی است، دروغ است. اگر قرار است دروغ بگوییم از این به بعد بنشینم و این کار را انجام بدهم اما قطعا هیچ وقت این کار را نمی‌کنم. الان هم نظر شخصی خود را با احترام گفتم که داور بازی اشتباه کرده است.

* کارشناسان برای فوتبال مشکل‌ساز شده‌اند!

وی اضافه کرد: در ادامه هم دیدید این اتفاقات افتاد. الان یک گام جلوتر آمدیم و نگرانی بزرگ‌تری داریم. خنده‌دار است که کارشناسان برای فوتبال مشکل شده‌اند. یعنی قانون یکسان است. مثلا برای راهنمایی و رانندگی قانون این است که هرکسی از سمت راست یا چپ برود. عوض که نمی‌شود اما مثل اینکه قوانین داوری ما عوض می‌شود. نه فقط برای تیم ما بلکه برای همه تیم‌ها کارشناسی‌ها متفاوت است. وقتی فردی در جایگاه قضاوت قرار می‌گیرد، باید سعی کند بهترین ایده و نظر را درمورد چیزی که اتفاق افتاده ارائه بدهد. حتی اگر کسی مثل من ناراحت شود، مهم نیست بلکه باید حرف درست و راست را بزنیم و نباید تحت تاثیر قرار بگیریم تا بتوانیم راحت بخوابیم.

سرمربی استقلال در خصوص ارزیابی‌اش از حضور بانوان در ورزشگاه، گفت: این اتفاق فوق‌العاده را در سال‌های قبل تجربه کردم. اینکه می‌توانند به ورزشگاه بیایند، بازی‌ها را ببینند و شاید کنار بازیکنان، فرزندان یا برادران خود باشند برای فوتبال ما ایده‌آل است و پیشرفت آن را نشان می‌دهد.

نکونام در مورد اینکه آیا حضور سه داور بازنشسته در مجموعه مدیریتی تراکتور روی قضاوت بازی فردا تاثیر نمی‌گذارد، توضیح داد: خیر. اصلا فکر نمی‌کنم چنین اتفاقی بیفتد. مقابل تیم‌های دیگر نیز مشکلات داوری مثل همین هفته آخر به ضرر ما بود اما این اتفاقات نیفتاد. اصلا در این مورد نگرانی نداریم. به هرحال وقتی خودم بازیکن بودم، ۲ نفر از همین عزیزان قضاوت کردند اما وحید کاظمی داور خوب و قوی‌ای است که نیازی به فکر کردن به این مسائل ندارد. او داور فوق‌العاده‌ای است که نمی‌تواند نگاه کند چه کسی این طرف یا آن طرف است. از بهترین داوران فوتبال ماست. در سال‌های گذشته هم که در فولاد بودم، این موضوع را اعلام کردم. به این دلیل می‌گویم قوی زیرا فوتبالی که قضاوت می‌کند، مشخص است. برخی داوران به حدی در زمین قضاوت می‌کنند که حتی اگر اشتباه کنند، این اشتباه قابل پذیرش است. کاظمی خیلی قوی سوت می‌زند و نگرانی وجود ندارد. فوتبال جای صحبت درمورد این مسائل نیست.

سرمربی استقلال در مورد اینکه بازی‌های این تیم قبل از رقبا برگزار می‌شود، گفت: مهم نیست ولی اینکه ما صدر جدول هستیم و شروع به سنگ اندازی کرده‌اند، با برنامه است. الان نگران نیستیم و مشکلی نیست که چه زمانی بازی کنیم چون اول فصل است اما به اواخر فصل که می‌رسیم حتما باید رعایت شود. اینکه تیمی که نگاه به آن اینطور بود؛ فقط جزو مدعیان باشد، با زحمات بازبکنان صدرنشین است، جای خوشحالی دارد. بازیکنان نشان دادند چه کیفیتی دارند. به خاطر هوش بالایشان می‌توانند جایگاه‌شان را بهتر و بهتر کنند.

*سخت ترین اتفافات تاریخ مربیگری استقلال برای من افتاد

وی افزود: هرروز باید پیشرفت کنیم و بهترین عملکرد را داشته باشیم. جای خطا و اشتباه نداریم چون امسال شرایط سختی را پشت سر گذاشتیم. بیراه نیست اگر بگویم سخت ترین سال یک‌ مربی در استقلال برای من اتفاق افتاد. سخت ترین اتفافات تاریخ مربیگری استقلال برای من افتاد. واقعا شرایط برایم سخت بود. هرروز صبح که بیدار می‌شدم منتطر بودم اتفاق جدیدی بیفتد. خداراشکر الان شرایط خوب شده و توانستیم به آرامش برسیم.

نکونام گفت: واقعا عاشق استقلال و هوادارانش هستم. مثل آن‌ها هوادار این تیم بودم. دیدنشان به من دلگرمی و قوت قلب می‌داد وگرنه شرایطی که داشتیم را نه دیده بودم و نه شنیده بودم. خداراشکر این شرایط سخت را گذراندیم. الان باید بازی به بازی جلو برویم تا ببینیم چه اتفافاتی می‌افتد.

* بازیکنان استقلال متوجه شیطنت‌ها هستند

سرمربی استقلال در خصوص حواشی ایجاد شده برای بازیکنان مانند شایعه قرار گرفتن ارسلان مطهری در لیست مازاد، عنوان کرد: بازیکنان انقدر باهوش هستند که این شیطنت‌ها را متوجه شوند. هنوز تا نیم فصل بازی‌های زیادی داریم. با توجه به کمبودهایی که داشتیم آیا عقلانی است بخواهم از الان در مورد این مسائل صحبت کنم؟ قطعا نیست. ارسلان یکی از بازیکنان با کیفیت ماست. کیفیت خودش را سال قبل و امسال نشان داده است.

وی افزود: این‌ها شیطنت است که تیم ما را به هم بریزند. از هر حربه‌ای برای ضربه زدن استفاده می‌کنند. بازیکنان و ما انقدر تجربه داریم که گرفتار این مسائل نشویم. بازیکن شاید لحظه‌ای ناراحت شود اما می‌داند چه اتفاتی می‌افتد. امیدوارم این اتفاقات فقط از طرف دشمنان استقلال باشد.

* درباره کسر امتیاز از استقلال به صورت رسمی صحبت نشده

نکونام درمورد احتمال کسر امتیاز از استقلال به خاطر رد شدن از سقف قرارداد در شرایطی که خودش ۲ بار قراردادش را کاهش داده و بازیکنان هم چندین بار برای کاهش قراردادشان به باشگاه رفته‌اند، گفت: درمورد این موضوع هیچکس به صورت رسمی صحبت نکرده و مثل خیلی دیگر از اخبار، اخباری بیرون آمده و حدس‌هایی مطرح شده است. رسمیتی ندارد. موضوع دوم هم این است که ما سقف را رد نکردیم. بازیکنی نگرفتیم و برخی مربیانمان هم روی نیمکت نیستند.

وی افزود: کادرفنی‌مان کامل نیست و نتوانستیم یک مربی خارجی تمرین دهنده بگیریم. بازیکنان خارجی مدنظر را هم جذب نکردیم. اگر مثل تیم‌های دیگر کادرفنی‌ام کامل بود یا بازیکنان را کامل داشتم و این اتفاق می‌افتاد؛ زیاد به کسر امتیاز توجه نمی‌کردم اما الان واقعا شرایط به شکلی است که دست کم درمورد ما، تیم و کادرمان اتفاق خاصی نیفتاده که بخواهیم خلاف کنیم و امتیاز کسر شود. ثبت قراردادها و قرارداد بازیکنان خارجی به باشگاه و مدیریت بستگی دارد و خود علی خطیر هم از روز اول اعلام کرد به خاطر بودجه و سقف قرارداد، این اتفاقات نمی‌تواند در استقلال بیفتد. به همین دلیل امسال باید سال سختی داشته باشیم تا از سال آینده به آرامش برسیم. این صحبت‌ها انجام شده اما اتفاق خاصی برای استقلال نمی‌افتد.

سرمربی استقلال در پاسخ به این سوال که آیا از عملکرد بلانکو رضایت دارد، گفت: مشکل بلانکو این است که از روز جدایی از تیم قبلی‌اش تا بازی با آلومینیوم اراک، اصلا بازی نکرده بود. عقد قراردادش حدود ۱۰ روز تا ۲ هفته طول کشید. همین مدت هم به دلیل شرایط قراردادی‌اش با تیم تمرین نکرد. بعدش هم نمی‌توانستیم قرارداد او را ثبت کنیم. از شرایط تمرین تیمی هم دور بود چه برسد به بازی. فوق‌العاده بازیکن باکیفیتی است و این موضوع را در تمرینات هم نشان داده. از افراد و بازیکنانی که در تمرین ما هستند می‌توانید سوال کنید اما نیاز به زمان برای تمرین کردن و حضور در بازی‌های دوستانه و رسمی دارد.

* خطیر برای اینکه من را بهترین لژیونر تاریخ ایران معرفی کرده لطف داشته است

نکونام درمورد منتشر شدن عکسش در سالگرد تاسیس باشگاه اوساسونا، خاطرنشان کرد: خودم را نمی‌گویم اما اینکه یک ایرانی در شرایط بازی کردن در اروپا قرار گرفت، افتخاری برای کشورمان است. به عنوان مثال تمام بازیکنانی که اکنون در خارج از ایران و اروپا بازی می‌کنند، افتخار ایران هستند و این افتخار نیز برای من و کشورم است. خوشحالم در ۱۰۳ سالگی اوساسونا، کنار بزرگان تاریخ این باشگاه بودم. در اروپا اینگونه نیست‌ که همه تیم‌ها بگویند برای قهرمانی یا کسب سهمیه می‌جنگیم. آنجا برنامه هر تیمی مشخص است و یک تیم می‌گوید فقط می‌خواهم در لیگ بمانم.

وی افزود: وقتی تیمی در لیگ می‌ماند، بازی‌های دیگر هم برایش اهمیتی ندارد. خوشحالم سال‌ها در اوساسونا بازی کردم و ممنون آنها هستم. افتخار الان من به خاطر حضور چندین ساله در این باشگاه و بازی‌هایم در لالیگا است.

سرمربی استقلال درمورد اظهارنظر خطیر مبنی براینکه “نکونام بهترین لژیونر تاریخ فوتبال ما است”، عنوان کرد: او به من لطف داشته و هرکس نظری دارد. خطیر مدیرعامل استقلال و من هم سرمربی این تیم هستم. بازیکنان بزرگ در تاریخ فوتبال کشورمان زیاد داشتیم که لژیونر بودند. اگر بخواهیم اسم بیاوریم شاید نام برخی یادمان برود. همین الان هم بازیکنان بزرگی مثل علیرضا جهانبخش، سردار آزمون، مهدی طارمی … داریم. اسم نمی‌آورم که کسی از قلم بیفتد. علی دایی در فینال لیگ قهرمانان بازی کرده است! همیشه او در ذهن ما است. این نفرات بازیکنان بزرگی بوده، هستند و خواهند بود. نفراتی هم در آینده لژیونر می‌شوند اما تاریخ و اتفاقاتی که برای بازیکن افتاده است می‌گویند چه کسی بهترین لژیونر است. به هر حال فوتبال کشورمان بازیکنان بزرگ زیادی داشته و همچنان دارد که همه آنها جایگاه و کیفیت‌شان بالاتر از من است.

منبع: خبـر ورزشی