به گزارش زیرنویس، صادرات تخم مرغ و جوجه یک روزه بار دیگر آزاد شد. به نظر می‌رسد دولت در رابطه با تنظیم بازار تخم مرغ دچار سردرگمی شده است. زیرا سرعت صدور بخشنامه‌های آزاد‌سازی یا ممنوع‌‌کردن واردات و صادرات تخم مرغ و جوجه یک‌روزه به حدی رسیده که بسیاری از فعالان این حوزه تصور می‌کردند […]

به گزارش زیرنویس، صادرات تخم مرغ و جوجه یک روزه بار دیگر آزاد شد. به نظر می‌رسد دولت در رابطه با تنظیم بازار تخم مرغ دچار سردرگمی شده است. زیرا سرعت صدور بخشنامه‌های آزاد‌سازی یا ممنوع‌‌کردن واردات و صادرات تخم مرغ و جوجه یک‌روزه به حدی رسیده که بسیاری از فعالان این حوزه تصور می‌کردند که صادرات این کالا آزاد است.

مهدی معصومی، عضو اتاق بازرگانی ایران و عضو هیئت رئیسه انجمن تولیدکنندگان تخم مرغ، در گفتگو با زیرنویس درباره آزاد‌سازی صادرات این محصول گفت: تنظیم بازار تخم مرغ در ایران با قوانین صادراتی صورت می‌گیرد و مطابق مجوزی که به اتحادیه تخم مرغ میهن داده شده صادرات تخم مرغ و جوجه یک روزه آزاد شده است.

وی ادامه داد: تولید امسال درحوزه تخم مرغ و جوجه یک‌روزه بسیار بیشتر از مصرف کشور بوده و نسبت به سال‌های گذشته جهش چشمگیری داشته است. در واقع کمبودهای سال گذشته باعث شد که سیاست‌گذاران این حوزه ترجیح دهند که میزان تولید را به حداکثر برسانند تا بازار دچار التهاب نشود؛ اکنون نیز با وجود مازاد تولید اجازه صادرات داده شد تا تولیدکنندگان این حوزه متضرر نشوند.

این فعال صنفی توضیح داد: تخم مرغ به دلیل ماندگاری کمی که دارد نمی‌تواند به مقاصد دور صادر شود؛ بازارهای صادراتی ایران عمدتا عراق و افغانستان هستند و اخیرا نیز چند محموله به قطر نیز صادر شده است. البته قیمت آن به‌صورت لحظه‌ای تعیین می‌شود و بستگی به میزان مازاد آن در بازار دارد.

وضعیت تنظیم بازار تخم مرغ

عضو هیئت رئیسه انجمن تولیدکنندگان تخم مرغ درباره وضعیت فروش و تنظیم بازار تخم مرغ گفت: تخم مرغ بسته‌بندی با کاهش شدید فروش مواجه شده است که دلیل اصلی آن تغییر رویه فروش در فروشگاه‌های زنجیره‌ای است. امسال به میزان زیادی تخم مرغ فله به فروشگاه‌ها داده شد و مردم نیز ترجیح می‌دادند که این تخم مرغ‌ها را به دلیل قیمت پایین‌تر بخرند. تنها ۱۵ درصد از تولید تخم مرغ کشور به‌صورت بسته‌بندی است، اما همین امر باعث شد واحدهایی که در این حوزه فعالیت می‌کنند ضربه بخورند.

معصومی درباره گسترش صنایع تبدیلی تخم مرغ در کشور تشریح کرد: هزینه این تغییر ذائقه بسیار سنگین است. اینکه فرهنگ مردم را تغییر دهیم و آنها به جای ساندویچ کالباس متشکل از مواد افزودنی و مواد غیرارگانیک، ساندویچ تخم مرغ که برای بدن خاصیت‌های زیادی دارد مصرف کنند، زیاد است. از طرفی تولیدکنندگان این حوزه هم باید به سمت محصولاتی بروند که خوشمزه باشند و به ذائقه ایرانی بخورند.

عضو اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: برای معرفی این محصولات جدید باید تبلیغ زیادی کنند که هزینه آن سرسام‌آور است و سپس منتظر بمانند تا مردم با آن آشنا شوند؛ ضمن آنکه تا معرفی این محصولات حجم زیادی مرجوع می‌شود. زیرا این قبیل محصولات به دلیل عدم استفاده از مواد افزودنی مدت ماندگاری کمی دارند، پس بخش خصوصی به تنهایی نمی‌تواند وارد این حوزه شود و باید دولت تسهیلاتی به آن‌ها بدهد.

معصومی در پایان یادآور شد: با توجه به شرایط اقتصادی و بین‌المللی کشور دولت در شرایطی نیست که بتواند در این پروژه‌ها نقش حمایتی خود را ایفا کند و بخش خصوصی نیز به تنهایی نمی‌تواند وارد شود. پس فعلا فعالیت در حوزه صنایع تبدیلی تخم مرغ به صلاح نیست.

+