سوالی که این روزها به دفعات از سوی اهالی فوتبال مطرح می‌شود این است که آیا فوتبال ایران پیشرفتی را داشته است؟ این سوال با مقایسه‌هایی نیز همراه می‌شود؛ مقایسه لیگ مان با کشورهای همسایه که در مسیر پیشرفت گام گذاشته و بزرگان فوتبال جهان را جذب کرده‌اند. پیرامون این موضوعات با «جلال چراغپور» کارشناس […]

- این بازیکن تیم ملی ترمز طارمی شده است؛ باید دید طارمی تا کجا آرامش خودش را حفظ می‌کند/ آن‌ها همدیگر را در خیابان می‌دیدند کتک‌کاری می‌کردند

سوالی که این روزها به دفعات از سوی اهالی فوتبال مطرح می‌شود این است که آیا فوتبال ایران پیشرفتی را داشته است؟

این سوال با مقایسه‌هایی نیز همراه می‌شود؛ مقایسه لیگ مان با کشورهای همسایه که در مسیر پیشرفت گام گذاشته و بزرگان فوتبال جهان را جذب کرده‌اند. پیرامون این موضوعات با «جلال چراغپور» کارشناس مطرح فوتبال ایران صحبت کرده است.

چراغپور گفت: حال فوتبال خوش نیست، چون خود بازی رفته در حاشیه. فن فوتبال کنار رفته است. مطالبی کنار فوتبال آنقدر بزرگ شده که حواشی به اصل ماجرا حکومت می‌کند. لیگ مان قطره قطره آب می‌شوند و در نهایت فوتبال مان است که نابود می‌شود. مثل یخ آب می‌شود. حریفان ما به وسیله ضعیف شدن ما قوی می‌شوند. آن‌ها فقط رونالدو را نیاوردند بلکه ابزار رونالدو را آوردند.  

وی افزود: آب شدن فوتبال ایران دو دلیل دارد. اول اینکه تولید نمی‌کنیم و این تولید کم جواب مصرف را نمی‌دهد و ضمنا ما می‌رویم از خارج بازیکن می‌آوریم، ولی به دلیل وضعیت اقتصادی مان بازیکنی که کیفیت را تغییر دهد را نمی‌آوریم. این‌ها باعث می‌شود سن فوتبال مان بالا برود. بازیکنانی مثل وحید امیری و مهدی ترابی و … مصدوم می‌شوند. سونامی مصدومیت همین دلیل را دارد. آمادگی جسمانی را در فوتبالیست مان تدارک نمی‌بینیم که نیاز دارد. بازی‌های خارجی نگاه می‌کنیم و از بازیکنان خود پرس می‌خواهیم در حالیکه آمادگی بازیکن برای پرس کردن نیازهای دیگری را دارد. فشاری به عضلات می‌آوریم که آسیب می‌بینند. این‌ها را خوزه مورینیو می‌گوید.

چراغپور درباره فضای این روزهای فوتبال و جنگ مربیان و بازیکنان چرایی آن گفت: ما یک قدرتی داریم به نام قدرت محاوره‌ای و کلامی. این به دلیل وجود فضای مجازی است که می‌تواند خیلی از چیزها مطرح و موضوع اصلی را عوض کند. مثلا تیمی که در شرایط بدی به سر می‌برد و اگر ده سال قبل بود ۱۰ بار مربی اش را عوض کرده بودند، امروز از طریق فضای مجازی بازی را عوض می‌کند و جلوی تغییرات را می‌گیرد. وقتی فضای مجازی این قدرت را دارد من و شما دعوایمان شود من یک چیزی بگویم و شما سکوت کنید فضای مجازی نسخه شما را می‌پیچید. این گفتمان خصمانه در قالب مدرنیته دیده می‌شود. اگر این‌ها به جای فضای مجازی در خیابان بودند قطعا دست به یقه می‌شدند و یکدیگر را کتک می‌زدند. در دیپلماسی هم همینطور است. این‌ها یک شاخه‌ای از تحولات قرن اخیر است. در قرنی که انقلاب‌های مخملی و شلوغی‌ها صوری را با همین فضای مجازی انجام می‌دهند. هوش مصنوعی هم که آمده است. چهره‌های فوتبال از نیروی منفی فضای مجازی استفاده می‌کنند.

وی در پایان درباره تیم ملی گفت: از باقی مانده تیم ملی قبلی، سرمربی ما حداکثر استفاده می‌کند. تا این لحظه تحولی در این تیم ندیده‌ایم. نه در سیستم و نه در انتخاب بازیکنان. ما با همان نگرش ۱۰ سال قبل داریم وارد بازی‌های جام ملت‌های آسیا می‌شویم. سن بچه‌ها بیشتر شده و این آخرین استفاده‌ای است که از این‌ها می‌توان کرد. جایگزینی بازیکن هم شامل ریسک می‌شود که کادر فنی تیم ملی آن ریسک را قبول نمی‌کند. فقط محبی به نفرات قبلی اضافه شده که او هم هماهنگی لازم را با بقیه ندارد و این یک ترمزی برای طارمی شده است و باید دید طارمی تا کجا آرامش خوش را حفظ می‌کند.

بیشتر بخوانید: چرا فوتبال ایران به المپیک صعود نمی‌کند؟/ کارشناس مشهور ابهامات را روشن کرد

منبع: خبـر ورزشی