کانسپت یک هواپیما با فقط یک بال دایره‌ای بزرگ، علاقه‌مندان به این هواپیما را مجذوب خود کرده است. بال حلقه ای لاکهید به گونه‌ای طراحی شده که سوخت کمتری مصرف کند، فرود نرم‌تری داشته باشد و بتواند روی باندهای کوچک فرود آید. این هواپیما با بالی به ارتفاع حدود ۲۳ متر و طول ۵۲ متر […]

 کانسپت یک هواپیما با فقط یک بال دایره‌ای بزرگ، علاقه‌مندان به این هواپیما را مجذوب خود کرده است.

بال حلقه ای لاکهید به گونه‌ای طراحی شده که سوخت کمتری مصرف کند، فرود نرم‌تری داشته باشد و بتواند روی باندهای کوچک فرود آید. این هواپیما با بالی به ارتفاع حدود ۲۳ متر و طول ۵۲ متر که به شکل دایره ساخته شده، به نظر می‌رسد از آینده آمده است.

بال دایره‌ای این هواپیما به میزان ۲۷ درجه به عقب خم شده تا خود را به دُم هواپیما متصل کند. این هواپیما به طور ویژه برای کمک به صرفه جویی در سوخت در پروازهای تجاری کوتاه که نیازی به سفر در ارتفاع بالا ندارند، ساخته شده است.

هواپیمای عجیبی که هرگز طعم پرواز را نچشید

طراحی غیر متعارف آن با ظرفیت حمل ۱۲۰ مسافر، از مزیت های آیرودینامیکی جالبی برخوردار است. این هواپیما به دلیل نبود بخش انتهایی در بال ها، به خاطر دایره ای بودن شکل آن، می تواند بیشتر ارتفاع بگیرد.

این ویژگی عجیب به این معنی است که این هواپیما سوخت زیادی مصرف نمی‌کند و بار سبک‌تری حمل می‌کند و همچنین کمتر تحت تأثیر باد قرار می‌گیرد.

از آنجا که این پرنده عجیب از نظر عرض بسیار باریک‌تر از یک هواپیمای معمولی است، می‌تواند از باندهای فرود ویژه ای استفاده کند که فضای کمتری دارند.

با وجود همه این مزایای قابل توجه، نکته ناامیدکننده این است که این هواپیما هنوز به طور رسمی اولین پرواز خود را انجام نداده است.

به دلیل نوآوری در این هواپیما که ساخت آن را بسیار دشوارتر کرده، هزینه های آن هم بیشتر است. چون پیش از این نمونه مشابهی ساخته نشده است. این مدل مفهومی عجیب و غریب اولین بار به وسیله رولو اسمیترز که مهندس هوافضاست در دهه ۸۰ ساخته شد.

ایده اولیه از برخی از اولین کانسپت های هواپیما که تا آن موقع در فرانسه ساخته شده بود و دارای بال های دایره‌ای بسته بود، نشأت گرفت.

یکی از اولین هواپیماهای ساخته شده به جای بال های صافی که اکنون می بینیم، دو بال دایره ای بزرگ روی خود داشت؛ یکی در جلو و دیگری در عقب. آنها بهترین مدل های موجود نبودند، چون به جز چند پرش خرگوشی که آنها را از زمین جدا می کرد، این مدل ها نمی‌توانستند بیش از چند متر پرواز کنند.

حالا باید منتظر این شگفتی بزرگ صنعت حمل و نقل هوایی باشیم.

همشهری

+