زیرنویس، گروه بین‌الملل- آذر مهدوان: از حملات رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه سی و شش روز می‌گذرد؛ حملاتی که نتیجه آن تا لحظه نگارش این مطلب موجب شهادت بیش از یازده هزار تن از مردم فلسطین شده است که ۶۰ درصد آن شامل کودکان و زنان است. اگر چه ظلم و اشغالگری رژیم صهیونیستی علیه […]

زیرنویس، گروه بین‌الملل- آذر مهدوان: از حملات رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه سی و شش روز می‌گذرد؛ حملاتی که نتیجه آن تا لحظه نگارش این مطلب موجب شهادت بیش از یازده هزار تن از مردم فلسطین شده است که ۶۰ درصد آن شامل کودکان و زنان است. اگر چه ظلم و اشغالگری رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان تبدیل به یک سنت شده است، اما مساله قابل تأمل سکوت جامعه غربی در مقابل تحولات اخیر است.

از سویی رژیم صهیونیستی چنگ به هر ریسمانی می‌زند تا کنترل غزه را به‌دست آورد اما این رژیم علی‌رغم داشتن به‌روزترین سیستم‌های جنگی (مانند هواپیماهای جنگی و هویتزر) و علی‌رغم حمایت آمریکا و اروپا اما تلفات سنگینی را متحمل شده است. حتی از نظر کارشناسان سیاسی، آماری که رژیم از کشته‌های نظامی‌اش ارائه می‌دهد حدوداً یک پنجم ارقام واقعی است.

خبرنگار مهر، در خصوص آخرین تحولات فلسطین گفت‌وگویی را با «محمد ابو طاقیه» پژوهشگر مسائل فلسطین و روزنامه نگار اهل غزه انجام داده است که مشروح آن از نظر می‌گذرد:

رژیم صهیونیستی مرتب از محاصره نظامی کامل غزه سخن می‌گوید، این رژیم مدعی است در حال پیشبردن عملیات زمینی است. این حقیقت دارد؟

مردم غزه ۱۷ سال است که در محاصره کامل رژیم صهیونیستی هستند؛ این محاصره صرفاً در بعد نظامی نیست بلکه همه ابعاد زندگی مردم غزه تحت محاصره این رژیم است. از سال ۲۰۰۶ به بعد در برهه‌هایی از زمان غزه مورد حملات نظامی سنگین اسرائیل قرار گرفته است. تاثیر این حملات را می‌توانیم در همه جوانب زندگی مردم غزه مشاهده کنیم. ما از منطقه‌ای صحبت می‌کنیم که فقط یک درصد از کشور فلسطین را شامل می‌شود. آمار جمعیت در این منطقه حدود ۲ میلیون و سیصد هزار نفر است. اما زندگی عادی مردم، از سیستم بهداشتی و درمانی تا سیستم آموزشی تحت تاثیر اقدامات تهاجمی رژیم صهیونیستی است. اسرائیل غزه را به عنوان یک مانع و مشکل بزرگ برای رسیدن به اهداف خود می‌بیند و سعی دارد استقامت و روحیه مقاومت مردم غزه را تخریب کند.

وضعیت مردم غزه از لحاظ غذا، دارو، و مسائل ضروری دیگر هم اکنون به چه شکلی است؟ برخی از قحطی در غزه سخن می‌گویند.

تا قبل از ۷ اکتبر، سیستم‌های بهداشتی و درمانی غزه با ۶۱ درصد کمبود مواجه بود. اما بعد از این تاریخ و آغاز کشتارهای رژیم اشغالگر سیستم درمانی در غزه عملاً به سمت فروپاشی رفت. تا لحظه‌ای که این گفتگو را داریم انجام می‌دهیم، بیش از ۴۰ هزار نفر زخمی و یا شهید شده اند، این ارقام متناسب با امکانات بیمارستان‌های غزه نیست، کمبود دارو به قدری است که پزشکان ناچار هستند بیماران را بدون بیهوشی مداوا کنند. کما اینکه در روزهای اخیر بیمارستان‌های غزه تحت بمباران شدید رژیم صهیونیستی بوده است. رژیم صهیونستی اجازه ورود محموله‌های کمک‌های بشر دوستانه را نمی‌دهد و از آغاز حمله در ۷ اکتبر -سال جاری- تا به امروز فقط ۵۰۰ کامیون کمک‌های انسان دوستانه وارد منطقه شده است که این رقم بسیار ناچیز است. متاسفانه سال هاست که مرزهای غزه به روی دیگر کشورها بسته شده است و این مساله‌ای شرم آور برای کشورهای اسلامی است.

آیا مردم غزه همچنان با وجود حملات سنگین اسرائیل از گروه‌های مقاومت دفاع می‌کنند؟ اسرائیل سعی دارد حماس را عامل وضع کنونی مردم غزه معرفی کند.

بله از حماس حمایت می‌کنند؛ من خودم در غزه به دنیا آمده ام؛ در این آب و خاک بزرگ شده ام و درس خوانده ام خانواده و همه نزدیکانم در غزه زندگی می‌کنند؛ مردم غزه اهل مقاومت هستند اما این استقامت‌شان به خصوص بعد از تحولات عملیات طوفان الاقصی برای من هم حیرت آور است. این کشتارها برای هیچ انسانی قابل تحمل نیست. یک شهروند اهل غزه را تصور کنید که همه اعضای خانوده اش به‌خاطر حملات رژیم صهیونیستی از دست داده است اما وقتی خودش را از زیر آوار بیرون می‌آورند بلند فریاد می‌زند “ما فدای مقاومت و مسجد الاقصی می‌شویم. فقط کافی است این مقاومت با همین صلابت به مسیر خود ادامه دهد”.

این مساله از اعتقادات دینی مردم غزه نشات می‌گیرد؛ شما در غزه با آسیب‌های اجتماعی مانند دزدی و بزهکاری مواجه نمی‌شوید؛ مردم غزه به ارزش‌های معنوی پایبند هستند برای همین روحیه مقاومت دارند، سالانه نام هزاران نفر در غزه به عنوان حافظ قرآن ثبت می‌شود، حتی برایشان مراسم برگزار می‌کنند. مردم غزه چاره‌ای جز مقاومت ندارند. اسرائیل راه حل بقای خود را خشونت و کشتار مردم فلسطین می‌داند برای همین هر بار بعد از بمباران بیمارستان‌ها شاهد انتشار تصاویری از جشن و شادی صهیونیست‌ها هستیم. رژیم صهیونستی به بهانه حماس به غزه حمله می‌کند؛ من از شما می‌پرسم آیا در کرانه باختری هم حماس وجود دارد؟ بعد از ۷ اکتبر تا به امروز در این منطقه بیش از ۱۶۰ فلسطینی شهید و و بیش از سه هزار فلسطینی دستگیر شده‌اند. اسرائیل با کدام بهانه شهرک سازی و اسکان بیش از ۲ میلیون اشغالگر را هدف گذاری کرده است. و یا به چه بهانه‌ای به نمازگران در مسجد الاقصی حمله می‌کند. رژیم اشغالگر و کشورهای غربی سعی کردند بعد از عملیات طوفان الاقصی علیه حماس سیاه نمایی کنند، حتی تلاش کردند این گروه را همانند داعش جلوه دهند اما موفق نشدند. مردم غزه هیچ وقت تسلیم اسرائیل نخواهند شد.

ورود نظامی اسرائیل به غزه چه سناریوهایی را رقم می‌زند؟

رژیم اشغالگر بعد از ۷ اکتبر عملیات زمینی در غزه را مطرح کرد؛ اما هر روز با بهانه‌های مختلف به تعویق انداخت. هم اکنون و تا لحظه انجام این گفت‌وگو رژیم صهیونیستی ۱۳ روز است که حملات زمینی خود را در غزه آغاز کرده است. این رژیم خود به کشته شدن صدها نفر از نظامیانش اعتراف کرده است. البته باید گفت که این رژیم ارقامی که از تلفات نظامیان خود اعلام می‌کند کذب است. این منطق رژیم صهیونیستی است که آمار تلفاتش را تقلیل می‌دهد و کم‌ترین رقم را می‌گوید. طبق تحقیقات انجام شده رژیم صهیونیستی برای اینکه اعتبار خود را میان افکار عمومی از دست ندهد همیشه یک پنجم از آمار تلفاتش را اعلام می‌کند. در این روزها نظامیان رژیم اشغالگر تلفات سنگینی را متحمل شده است. برای نمونه رژیم اخیراً اعلام کرده ۹۰ تانک ارتش از سوی حماس نابود شده است اگر در داخل هر تانک پنج نظامی را محاسبه کنیم در می‌یابیم آماری که رژیم از تلفاف انسانی مطرح می‌کند غیر منطقی و دروغ است. از طرفی رژیم صهیونیستی برنامه مشخصی برای ورود به غزه ندارد، حماس هم تا به حال نگفته رژیم نمی‌تواند وارد غزه شود اتفاقاً حماس معتقد است که اشغالگران امکان ورود به داخل غزه را دارند اما به سه شکل امکان بازگشت دارند یا اسیر می‌شوند، یا به هلاکت می رسند و یا زخمی می‌شوند. رژیم صهیونیستی در عملیات زمینی موفق نخواهد شد. یعنی اگرچه آغاز کننده عملیات زمینی اسرائیل است اما پایان دهنده این عملیات حماس خواهد بود.

حماس در یک جنگ نابرابر قرار گرفته است. زیرا با رژیمی جنگ می‌کند که آمریکا حامی آن است. اما مهم‌ترین تفاوت حماس با رژیم، جسور بودن و داشتن روحیه غیر قابل شکست این گروه مقاومت است. اعضای رژیم صهیونیستی با همه امکانات ویژه ای که دارند اما هیچ اراده و اعتقاد معنوی و دینی ندارند؛ ارتش رژیم اشغالگر بعد از عملیات طوفان الاقصی به شدت آسیب پذیر شده است. اگر چه گفته می‌شود اسرائیل عملیات زمینی آغاز کرده است اما هنوز شاهد درگیری در مناطق مسکونی غزه نیستیم، حماس اجازه چنین اتفاقی را نداده است. اما درگیری‌ها شدت گرفته است در شب‌های اخیر هم بمباران مناطق مسکونی غزه از سوی رژیم صهیوینستی بیشتر شده است. اسرائیل هیچ پیشرفت جدید در عملیات زمینی نداشته است. این نشان از شکست اطلاعاتی، نظامی و استراتژی اسرائیل دارد.

آیا اسرائیل توانسته بخش شمالی غزه را از بخش جنوبی جدا کند؟

بله؛ اما این را نمی‌توانیم به عنوان یک پیروزی برای اسرائیل تحلیل کنیم بخشی که اسرائیل می‌گوید تحت کنترل در آورده از مرز تا دریا مسافتی حدود ۶ کیلومتر است این بخش باریک‌ترین بخش جغرافیایی غزه محسوب می‌شود.

در حقیقت درگیری‌های اخیر جایی رخ داده که از بعد جغرافیایی نقطه ضعف دفاعی گروه مقاومت در غزه محسوب می‌شود، یعنی رژیم صهیونیستی حملات خود را از بخش شمال غرب غزه که محل تلاقی مرز و دریا است آغاز کرده است، جاده صلاح الدین هم همانطور یعنی قسمتی که کلاً ۶ کیلومتر مسافت آن است. رژیم بعد از هشت روز توانسته وارد این بخش‌ها شود در حالی که این اسرائیل قبل‌تر عرض یک ساعت می‌توانست چنین اقدامی را انجام دهد. اسرائیل وارد هر بخش از غزه که می‌شود تلفات سنگینی را محتمل می‌شود و هنوز نتوانسته این بخش‌ها را کامل تحت کنترل کامل خود درآورد حتی در نکات شمالی غزه شاهد عقب نشینی نیروهای اشغالگر نیز بوده ایم.

منبع: مـهر