معجزه ایلان ماسک در خلق ربات انسان نما چنگی به دل نزد
معجزه ایلان ماسک در خلق ربات انسان نما چنگی به دل نزد

ضمیمه دانش امروز روزنامه اطلاعات نوشت: با توجه به این‌که نرخ زاد و ولد در دنیا سیر نزولی دارد، وجود ربات‌های انسان‌نما اهمیت بیشتری پیدا می‌کند چون می‌توانند جای انسان‌ها را در کار و تولید پر کنند. ساخت رباتی که هم شبیه به انسان باشد و هم برای انسان فایده داشته باشد رویای مهندس‌های رباتیک […]

- معجزه ایلان ماسک در خلق ربات انسان نما چنگی به دل نزد

ضمیمه دانش امروز روزنامه اطلاعات نوشت: با توجه به این‌که نرخ زاد و ولد در دنیا سیر نزولی دارد، وجود ربات‌های انسان‌نما اهمیت بیشتری پیدا می‌کند چون می‌توانند جای انسان‌ها را در کار و تولید پر کنند.

ساخت رباتی که هم شبیه به انسان باشد و هم برای انسان فایده داشته باشد رویای مهندس‌های رباتیک است اما پس از گذشت چند دهه هنوز به واقعیت تبدیل نشده‌است.

اگر چه اشتیاق و توجه اخیری که نسبت به هوش مصنوعی جرقه خورده است موج دیگری از سرمایه‌گذاری‌ها را در تلاش برای ساخت یک ربات انسان‌نمای به تمام معنا به جریان انداخته است اما بیشتر نمونه‌های اولیه ربات‌های فعلی «دست و پا چلفتی»و غیرکاربردی هستند و عملکرد آن‌ها در موقعیت‌های از قبل طراحی‌شده و آزمایشگاهی بهتر از عملکردشان در زندگی واقعی است.

بااین‌حال، بسیاری از استارت‌آپ ها دست از کوشش برنمی دارند. هدف آن‌ها این نیست که از صفر شروع کنند بلکه می‌خواهند ربات‌هایی بسازند که شبیه به انسان‌ها باشند و در فضاهایی که انسان‌ها در آن‌ها حضور دارند تردد کنند و وظایفی را انجام دهند.

ایلان ماسک، مدیرعامل شرکت تسلا، ساخت یک ربات انسان‌نما به نام آپتیموس (Optimus)را از طریق واحد رباتیک این شرکت سازنده خودروهای برقی تا حد زیادی پیش برده است اما نمایش زنده راه رفتن ناشیانه و گام‌های سکته‌دار ربات توجه کارشناس‌های رباتیک را جلب نکرد.

اگر چه این اتفاق کمی دلسردکننده بود اما سازندگان ربات‌ها دشوارترین مشکل ربات‌های انسان‌نما را راه رفتن آن‌هان می‌دانند بلکه دشواری کار، فهم دنیای پیرامون و توانایی تغییر دادن آن با دست‌ها به شیوه‌ای استادانه است.

فقط ربات‌های به معنای واقعی کلمه انسان‌نما می‌توانند به طرزی کارآمد در محیط‌های کاری، خانه‌ها و درون جامعه‌ای که برای انسان‌ها شکل گرفته است فعالیت کنند. مشاغل زیادی هستند که انسان‌ها تمایلی به انجامشان ندارند یا برایشان ناخوشایند و دشوار است بنابراین بازار ربات‌های انسان‌نما می‌تواند بسیار پررونق باشد. دور از انتظار نیست که در آینده میلیون‌ها و چه‌بسا میلیاردها ربات انسان‌نما به فروش برسند. 

منبع: اطلاعات انلاین