کامران ندری، کارشناس اقتصادی اقتصاد و استاد دانشگاه امام صادق در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی زیرنویس در خصوص تاثیررشد پایه پولی بر نرخ تورم گفت: به نظر نگرانی‌ها در خصوص تاثیرات تورمی افزایش پایه پولی و همچنین افزایش سهم پول از نقدینگی واقعی است و باید سیاستگذار به این موضوع توجه جدی نشان دهد. […]

- هشدار سنگین یک اقتصاددان درباره نرخ تورم و ارز/ شوک ارزی در راه است؟

کامران ندری، کارشناس اقتصادی اقتصاد و استاد دانشگاه امام صادق در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی زیرنویس در خصوص تاثیررشد پایه پولی بر نرخ تورم گفت: به نظر نگرانی‌ها در خصوص تاثیرات تورمی افزایش پایه پولی و همچنین افزایش سهم پول از نقدینگی واقعی است و باید سیاستگذار به این موضوع توجه جدی نشان دهد.

وی با اشاره به اینکه تورم کنونی نیز محصول رشد پایه‌ی پولی و افزایش سهم پول از نقدینگی و همچنین رشد نقدینگی است، تاکید کرد: با توجه به شرایط کنونی، در کوتاه‌مدت دولت تلاش می‌کند با مهار نرخ ارز، تورم را مهار کند البته تورم در ایران همچنان بالاتر از چهل درصد است و این وضعیت رشد مولفه‌های پولی نیز نشان می‌دهد در سال آینده نیز تورم در این محدوده مهمان ناخوانده آزاردهنده‌ی اقتصاد ایران خواهد بود.

وی گفت: از این روست که بانک مرکزی در تلاش است که فعالانه در بازار ارز حضور داشته باشد و روند قیمت‌ها را مهار کند اما نکته اینجاست که این شکل مهار نرخ ارز خود عواقب سختی را می‌تواند داشته باشد. به عنوان مثال به دلیل شکننده بودن شرایط اقتصادی و احتمال بازگشت تحریم حداکثری آمریکا، این خطر وجود دارد که شوک ارزی در اثر کوچکترین تکانه رخ دهد و در نتیجه با روند فزاینده تورم مواجه شویم.

ندری گفت: تغییرات کمیت‌های پولی نشان می‌دهد تورم در سال اینده نیز دوام خواهد داشت و در نتیجه مولفه‌ی ارز در اقتصاد ایران اثرگذار خواهد بود .

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: در شرایط فعلی مهار تورم تنها با مهار قیمت ارز اثرگذار است و با شرایط فعلی تحریم نیز این امکان دور از دسترس است که بتوان نرخ ارز را در همین محدوده نگه داشت یا حتی پایین آورد.

وی به مقامات بانک مرکزی توصیه کرد که برای پیشگیری از بروز بحران احتمالی و وقوع شوک ارزی باید قیمت ارز در دوره‌های کوتاه مدت مورد ارزیابی قرار گرفته و به تدریج تعدیل اتفاق بیفتد تا احتمال وقوع شوک ارزی به حداقل برسد.

مشروح گزارش درباره وضعیت بازارها را (اینجا) بخوانید.

۲۲۳۲۲۵

منبع: خبـرآنلاین