بنا به اعلام این نقشه‌برداران ارتفاع کوه «مون بلان» در ماه سپتامبر سال جاری ۴۸۰۵.۵۹ متر بود. این رقم از کاهش دو متر و ۲۲ سانتی‌متری ارتفاع مرتفع‌ترین کوه رشته کوه‌های آلپ نسبت به اندازه‌گیری قبلی حکایت دارد. گروهی از نقشه‌برداران از سال ۲۰۰۱ تاکنون هر دو سال یک بار ارتفاع «مون بلان» را اندازه […]

- این قله ۲ متر کوتاه شد

بنا به اعلام این نقشه‌برداران ارتفاع کوه «مون بلان» در ماه سپتامبر سال جاری ۴۸۰۵.۵۹ متر بود. این رقم از کاهش دو متر و ۲۲ سانتی‌متری ارتفاع مرتفع‌ترین کوه رشته کوه‌های آلپ نسبت به اندازه‌گیری قبلی حکایت دارد.

گروهی از نقشه‌برداران از سال ۲۰۰۱ تاکنون هر دو سال یک بار ارتفاع «مون بلان» را اندازه می‌گیرند. آنها گفته‌اند که توضیح درباره دلیل کاهش ارتفاع بلندترین قله اروپای غربی را به دانشمندان واگذار می‌کنند.

ژان دگره، رئیس گروه نقشه‌برداران در منطقه «اُت-ساووا» در شرق فرانسه گفت که توضیح درباره علت کاهش ارتفاع کوه «مون بلان» برعهده اقلیم‌شناسان، یخچال‌شناسان و دیگر دانشمندان است. او در عین حال افزود که مشاهده تفاوتی به این اندازه در ارتفاع کوه «مون بلان» پیش از این نیز سابقه داشته است.

به گفته وی احتمال اینکه ارتفاع کوه «مون بلان» در جریان اندازه‌گیری بعدی افزایش یابد وجود دارد.

ذوب شدن یخچال‌های طیبیعی یکی از پیامدهای تغییرات آب و هوایی محسوب می‌شود. داده‌های دانشمندان نشان می‌دهد که یخچال‌های طبیعی قاره اروپا به دلیل ارتفاع نسبتا کم کوه‌ها به طور خاص در برابر گرمایش زمین و تغییرات آب و هوایی آسیب پذیر هستند.

۲۳۳۲۳۳

منبع: خبـرآنلاین