از مدت‌ها پیش، گفته می‌شد که طوفان‌های خورشیدی می‌توانند به ارتباطات ماهواره‌ای آسیب بزنند و حتی بر شبکه‌ی برق زمین هم تأثیر بگذارند. ذرات بارداری که خورشید پرتاب می‌کند، از جرقه‌های الکترومغناطیسی لحظه‌ای موسوم به شراره‌های خورشیدی تا تشعشعات قدرتمندتر و طولانی‌تری که به فوران‌های تاج خورشیدی (CME) شهره‌اند، میدان مغناطیسی سیاره‌ی ما را می‌توانند […]

- هشدار نگران‌کننده یک استاد دانشگاه/ این طوفان اینترنت را نابود می‌کند

از مدت‌ها پیش، گفته می‌شد که طوفان‌های خورشیدی می‌توانند به ارتباطات ماهواره‌ای آسیب بزنند و حتی بر شبکه‌ی برق زمین هم تأثیر بگذارند.

ذرات بارداری که خورشید پرتاب می‌کند، از جرقه‌های الکترومغناطیسی لحظه‌ای موسوم به شراره‌های خورشیدی تا تشعشعات قدرتمندتر و طولانی‌تری که به فوران‌های تاج خورشیدی (CME) شهره‌اند، میدان مغناطیسی سیاره‌ی ما را می‌توانند دچار اختلال کنند.

پروفسور پیتر بکر، استاد فیزیک و اخترفیزیک دانشگاه جورج میسون، معتقد است چنانچه در یکی از دوره‌های خورشید فعال طوفان بسیار بزرگی اتفاق بیفتد، ممکن است با «پایان اینترنت» روبه‌رو شویم.

بکر در مصاحبه‌ای گفته است که اینترنت در زمانی‌که خورشید نسبتاً آرام بوده، ساخته و اکنون خورشید وارد فعال‌ترین دوره‌ی ۱۱ ساله‌ی خود شده است.

بیشتر بخوانید:

بکر می‌گوید: «این اولین‌بار در تاریخ بشر است که اوج‌گیری شدت فعالیت‌های خورشید، با وابستگی انسان‌ها و اقتصادی جهانی به اینترنت هم‌زمان شده است.»

قطع اتصال اینترنت ناشی از تشعشعات خورشیدی آن‌قدرها هم که به‌نظر می‌رسد دور از واقعیت نیست. برای مثال، در سال ۱۸۵۹ طوفان خورشیدی عظیمی رخ داد که تأثیرات زیادی ازجمله اختلال در ارتباطات تلگراف و ایجاد شفق در بسیاری از نقاط جهان به‌دنبال داشت. این اتفاق که به رویداد «کارینگتون» معروف است، به‌عنوان یکی از طوفان‌های خورشیدی قدرتمند تاریخ شناخته می‌شود و یادآور تأثیرات بالقوه‌ی فعالیت‌های خورشیدی بر فناوری‌های پیشرفته است.

بیکر و همکارانش مشغول کار روی سیستم هشداردهنده‌ای هستند که خطر فعالیت‌های خورشیدی را به دانشمندان می‌توانند اطلاع بدهند تا اقدامات لازم را قبل از وقوع آسیب‌های جدی انجام دهند. بیش از ۱۳ میلیون دلار تسهیلات مالی دولتی برای اتمام این پروژه اختصاص یافته است.

پیش‌بینی زمانی‌که طوفان‌ خورشیدی به مدار و جوّ زمین برخورد می‌کند، بسیار دشوار است؛ به‌طوری‌که بکر آن را شبیه چالش‌ پیش‌بینی زمین‌لرزه می‌داند.

بکر معتقد است که شرکت‌ها انگیزه‌ی کافی برای تقویت اینترنت به‌منظور محافظت از آن در طولانی‌مدت را ندارند. باتوجه‌به اینکه طوفان بزرگ بعدی ممکن است در همین حوالی باشد، این مسئله‌ی نگران‌کننده‌ای است.

بکر در بیانیه‌ی مربوط به دریافت تسهیلات مالی پروژه‌اش گفت: «اینترنت به‌گونه‌ای طراحی نشده است تا با این سطح از اختلال ارتباطی مقابله کند.»

در بازه‌ی زمانی ۲۰۲۴ تا ۲۰۲۸، ممکن است تمام اینترنت براثر وقوع طوفان خورشیدی شدیدی، به‌مدت چند هفته تا چند ماه کاملاً قطع شود.

۵۸۵۸

منبع: خبـرآنلاین