افزایش ۱۵ درصدی مطلوب نانوایان نیست
افزایش ۱۵ درصدی مطلوب نانوایان نیست

ایلنا نوشت: محمدجواد کرمی رئیس اتحادیه نان‌های فانتزی (حجیم و نیمه‌حجیم) تهران در تشریح فضای کنونی بازار این اقلام گفت: در اردیبهشت سال ۱۴۰۱ با حذف یارانه و آزادسازی عرضه آرد مصرفی در تولید نان‌های حجیم و صنعتی، تقاضا برای این نان‌ها تا ۵۰ درصد کم شد چون قیمت آرد ۱۰ برابر بالا رفته و […]

- افزایش ۱۵ درصدی مطلوب نانوایان نیست

ایلنا نوشت: محمدجواد کرمی رئیس اتحادیه نان‌های فانتزی (حجیم و نیمه‌حجیم) تهران در تشریح فضای کنونی بازار این اقلام گفت: در اردیبهشت سال ۱۴۰۱ با حذف یارانه و آزادسازی عرضه آرد مصرفی در تولید نان‌های حجیم و صنعتی، تقاضا برای این نان‌ها تا ۵۰ درصد کم شد چون قیمت آرد ۱۰ برابر بالا رفته و در پی آن قیمت انواع نان صنعتی به یکباره تا سه برابر جهش یافته بود، اتفاقی که در آن مقطع نانوایان را با چالش روبه‌رو کرد.

وی افزود: با این حال این جریان شدید کاهش تقاضا تداوم نداشت و در ادامه سال گذشته مصرف‌کنندگان خرید نان‌های صنعتی را از سر رفتند هر چند شمار آنها در مقایسه با قبل از آزادسازی به طور کلی ۲۰ درصد کاهش یافت.

کرمی ادامه داد: در اوایل سال ۱۴۰۲ با افزایش قیمت مواد اولیه تولید مانند شکر، روغن، خمیر مایه، بهبوددهنده‌ها، دستمزد نیروی انسانی و… باز هم قیمت نان‌های صنعتی ۱۵ درصد افزایش پیدا کرد، با این حال این افزایش قیمت دیگر به کاهش تقاضا نینجامید چون نانوایی‌ها قیمت نان را متناسب با کشش بازار افزایش داده بودند و حاضر به کاهش سود برای بقای کسب و کار خود شدند، در واقع با افزایش هزینه‌های تولید در سال جاری جهش قیمت ۳۰ تا ۳۵ درصدی نان صنعتی مطلوب نانوایان بود اما افزایش قیمت تا این اندازه می‌توانست تقاضا را تا جایی پایین آورد که به حذف کسب و کار آنها منتهی شود.

رئیس اتحادیه نان‌های فانتزی تصریح کرد: با حذف یارانه آرد بازار نان صنعتی بسیار رقابتی شده علاوه بر اینکه این بازار رقیب قدرتمندی به نام نان‌های سنتی دارد. سهم نان‌های صنعتی از کل مصرف نان کشور تنها ۱۰ درصد است، این در حالی است که نانوایی‌های سنتی هر کیسه آرد ۴۰ کیلویی را ۳۰ هزار تومان می‌خرند در حالی که نانوایی‌های صنعتی همین مقدار را ۶۴۰ هزار تومان می‌خرند.

وی در تشریح آخرین وضعیت صادرات نان ایران توضیح داد: دولت حدود یک ماه پیش اعلام کرد نان‌های صنعتی که در تولید آنها از آرد آزاد استفاده می‌شود اجازه صادرات یافته‌اند که البته همه نان‌های صنعتی با آرد آزاد تولید می‌شود.

کرمی در ذکر مقاصد احتمالی صادرات نان ایران از کشورهای حوزه خلیج فارس، افغانستان، سوریه و عراق نام برد و افزود: پیش از این هیچ‌گاه صادرات نان از ایران مجاز نبود، هنوز هم اقدامی در این راستا صورت نگرفته و فعلا تنها مصوبه آن ابلاغ شده است.

رئیس اتحادیه نان‌های فانتزی در پاسخ به این پرسش که ممکن است صادرات نان‌های صنعتی به افزایش قیمت و یا کاهش عرضه آن در داخل کشور بینجامد یا نه؟ گفت: هر قدر هم صادرات سودده و ارزآور باشد، بازار داخل برای نانوایان ایرانی در اولویت است و همچنان بر حفظ این بازار اصرار دارند زیرا مدت ماندگاری نان خیلی کمتر از هر کالایی و در بهترین حالت تنها ۱۰ روز است، نان تنها کالایی است که انبار ندارد بنابراین تولیدکننده ایرانی نمی‌تواند بازار داخلی را با توجه به رقابت با نان‌های سنتی از دست بدهد و بر بازار صادراتی متمرکز شود.

منبع: اطلاعات انلاین