سازمان هواشناسی کشور با صدور هشدار سطح زرد از ورود سامانه بارشی جدید به کشور و پیامدهای احتمالی آن در حداقل ۲۲ استان خبر داد.

 

به گزارش زیرنویس، سازمان هواشناسی کشور با صدور هشدار سطح زرد از ورود سامانه بارشی جدید به کشور و پیامدهای احتمالی آن در حداقل ۲۲ استان خبر داد.

بر اساس این هشدار فعالیت سامانه از چهارشنبه آغاز و تا شنبه ادامه می‌یابد و مخاطراتی همچون «رگبار باران، رعدوبرق، وزش باد موقتی و در ارتفاعات البرز بارش برف» در پی دارد.

این سامانه چهارشنبه در استان‌های «خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، بوشهر، فارس، ایلام، کرمانشاه، کردستان، جنوب استان‌های آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی، همدان، زنجان، قزوین، قم، البرز، مرکزی و جنوب و غرب اصفهان» فعالیت دارد.

فعالیت سامانه اثرات مخاطره آمیزی همچون «اثر مخاطره: احتمال لغزندگی جاده‌ها، احتمال آبگرفتگی محدود معابر، احتمال جاری شدن روان‌آب، وزش باد شدید موقتی، احتمال سقوط سنگ از ارتفاعات، احتمال خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها و تابلوهای تبلیغاتی و احتمال شکستن درختان کهن‌سال و احتمال تأخیر در پرواز» به همراه دارد.

برای پنج شنبه استان‌های «کرمان، هرمزگان، فارس، خوزستان، بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، اصفهان، یزد، لرستان، ایلام، کرمانشاه، کردستان و جنوب استان‌های آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی،» تحت تأثیر فعالیت سامانه قرار می‌گیرند.

این شرایط برای جمعه در استان‌های «بوشهر، فارس، هرمزگان، یزد، کرمان، سیستان و بلوچستان، کردستان، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان و خراسان شمالی» و شنبه در استان‌های «گیلان، غرب مازندران، سیستان و بلوچستان، شرق هرمزگان و نوار غربی آذربایجان غربی» انتظار می‌رود.

توصیه می‌شود نسبت به «عدم توقف در بستر و حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در عبور از جاده‌های کوهستانی، حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در فعالیت‌های کوه‌نوردی و جابجایی عشایر، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی و پاک‌سازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها و اجتناب از پارک خودرو در کنار درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه کاره» اقدام شود.

منبع: مـهر