براساس اظهار نظر مدیرکل دفتر صنایع خودرویی وزارت صمت، تولید کامیون‌های قدیمی طی دو سال آینده متوقف خواهد شد. براساس اظهار نظر مدیرکل دفتر صنایع خودرویی وزارت صمت، تولید کامیون‌های قدیمی طی دو سال آینده متوقف خواهد شد. بنابراین کامیون بنز قدیمی ایران خودرو دیزل نیز دیگر به تولید نخواهد رسید. تمامی این کامیون‌ها با […]

براساس اظهار نظر مدیرکل دفتر صنایع خودرویی وزارت صمت، تولید کامیون‌های قدیمی طی دو سال آینده متوقف خواهد شد.

براساس اظهار نظر مدیرکل دفتر صنایع خودرویی وزارت صمت، تولید کامیون‌های قدیمی طی دو سال آینده متوقف خواهد شد. بنابراین کامیون بنز قدیمی ایران خودرو دیزل نیز دیگر به تولید نخواهد رسید. تمامی این کامیون‌ها با خودروهای جدیدی جایگزین می‌شوند که بنابر تجربه گذشته، از برندهای چینی خواهند بود. انتظار داریم تا علاوه بر کامیون بنز ۱۹۲۴، تولید نیسان وانت ملقب به نیسان آبی نیز متوقف شود.

توقف تولید مشهورترین کامیون ایران

توقف تولید خودروهای تجاری قدیمی در قالب بخشی از طرح تحول در صنعت خودرو صورت خواهد گرفت. براساس این طرح پلتفرم خودروهای تجاری قدیمی بایستی با پلتفرم‌های جدید جایگزین شود. واضح است که یکی از نخستین قربانیان این طرح، کامیون بنز واگن هود ایران خودرو دیزل است که از پنج دهه پیش تاکنون روی خط تولید این شرکت قرار دارد.

جایگزینی کامیون بنز قدیمی چگونه اتفاق می‌افتد؟

به گفته «عبدالله توکلی لاهیجانی»، بایستی داخلی‌سازی قطعات برای محصولات جدید صورت گیرد تا جایگزینی این خودروها با کامیون‌های قدیمی توجیه اقتصادی داشته باشد. کامیون بنز واگن هود از سال‌ها پیش تاکنون به تولید می‌رسد و بسیاری از قطعات آن در بازار به وفور وجود دارد. به همین دلیل با وجود قدیمی‌بودن این کامیون، همچنان مشتریان به خرید آن علاقه نشان می‌دهند.

مدیر کل دفتر صنایع خودرویی وزارت صمت می‌گوید: «در حوزه تولید خودروهای تجاری و باری، مقیاس اقتصادی تولید عامل توجیه سرمایه‌گذاری برای محصولات جدید است. بنابراین لازم است تولیدکننده‌های مختلف با مشارکت و هم‌افزایی به‌سمت محصولات جدید حرکت کنند. این هم‌افزایی در بخش تولید موتور، گیربکس و بدنه صورت می‌گیرد تا هزینه‌های تولید خودرو در مقیاس بالا کاهش یابد.»

درحال‌حاضر خودروسازان خصوصی گزینه‌های متعددی را برای جایگزینی کامیون بنز قدیمی ارائه کرده‌اند. ازجمله این کامیون‌ها می‌توان به کامیون شکموتو X۵۰۰۰L از آرین دیزل اشاره کرد. همچنین کامیون باری آمیکو و کامیون باری سی اند سی اشاره کرد. بااین‌حال قیمت بالاتر این خودروها باعث شده است تا مشتریان کامیون بنز قدیمی را به عنوان گزینه نخست خود قلمداد کنند.

دیجیاتو

+