به گزارش زیرنویس، بابک یکتاپرست، مدیر روابط عمومی اورژانس کشور   پیرامون افزایش مسمومیت‌ها با گاز کربن مونوکسید (CO) اظهار داشت: گاز مونوکسید کربن، گاز بی‌رنگ و بی‌بو است که براساس احتراق ناقص مواد سوختی آزاد می‌شود. هر سال با شروع فصل سرد سال و با توجه به اینکه متأسفانه یک سری از هم‌وطنان از […]

به گزارش زیرنویس، بابک یکتاپرست، مدیر روابط عمومی اورژانس کشور   پیرامون افزایش مسمومیت‌ها با گاز کربن مونوکسید (CO) اظهار داشت: گاز مونوکسید کربن، گاز بی‌رنگ و بی‌بو است که براساس احتراق ناقص مواد سوختی آزاد می‌شود. هر سال با شروع فصل سرد سال و با توجه به اینکه متأسفانه یک سری از هم‌وطنان از وسایل گرمایشی غیر استاندارد استفاده می‌کنند و یا خروجی‌های لوله‌های بخاری استاندارد نیست، سوخت ناقص احتراق ناقص باعث می‌شود که این گاز در فضای مسکونی پخش شده و باعث خفگی شود.

وی افزود: علائم اولیه به این شکل است که فرد احساس خستگی، خواب آلودگی و گیجی می‌کند. متأسفانه این علائم باعث می‌شود که فرد اتفاق را احساس کند ولی قدرت تکان خوردن نداشته باشد؛ و آن قدر در آن وضعیت ثابت بماند تا متأسفانه به خفگی منتهی شود.

یکتاپرست در رابطه با آمار خفگی بیان داشت: آمار ما طی مهرماه امسال نسبت به سال گذشته ۴۸ درصد بالا رفته است. اما خوب بر اساس این پایش که در سازمان اورژانس کشور از طریق کمیته مدیریت بحران انجام می‌شود و یک سری اطلاع‌رسانی صورت گرفته است و شکر خدا تا حد زیادی مؤثر بوده است. آماری که امروز ما داریم در ۴۵ روز اول پاییز نسبت به سال گذشته ۱۲ درصد افزایش آمار داشته ایم؛ یعنی موفق شده ایم یک مقدار این فرآیند را کنترل کنیم.

او در ادامه گفت: آمار دقیق می‌گوید که طی ۴۵ روز گذشته ۴۴۵ نفر دچار مسمومیت با مونوکسید کربن شدند که این رقم در همین مدت سال گذشته ۳۹۷ نفر بوده است. یعنی ما ۱۲ درصد افزایش آمار داشتیم. اما نکته جذاب قضیه به ویژه برای ما اورژانسی‌ها این است، با توجه به اینکه هم‌وطنان با ما سریع‌تر تماس گرفتند و همکاران من توانستند سریع‌تر خودشان را به محل حادثه برسانند، ما ۱۰۱ مورد را در همان محل حادثه درمان کامل کردیم؛ و برای حدود ۳۲۲ نفر از این عزیزان اقدامات اولیه را انجام دادیم سپس برای دریافت خدمات تکمیلی پزشکی به بیمارستان منتقل کردیم؛ و متأسفانه ۲۲ نفر از این عزیزان هم فوت کردن.

مدیر روابط عمومی اورژانس کشور گفت:، اما نکته جالب قضیه این است که علی‌رغم اینکه آمار مسمومیت ۱۲ درصد بالا رفته است، آمار فوت او نسبت به سال گذشته ۲۴ درصد پایین آمده است. یعنی ما مسمومیت بیشتری داشتیم ولی فوتی‌های امسال نسبت به سال گذشته خیلی پایین‌تر بوده است.

وی در رابطه با راهکار پیشگیری از مسئله اذعان داشت: ۸۸ درصد مسمومین ما طی این مدت در منازلشان بودند. اولین نکته‌ای که باید رعایت شود این است که وسیله گرمایشی باید استاندارد باشد. وسیله برقی کمترین خطر را دارد. اگر وسیله یا گازسوز و نفت سوز است و از سوخت‌های فسیلی در آن استفاده می‌شود، این لوله‌های خروجی و تهویه باید جوری باشد که درست بسوزد و بتواند کل گاز‌های حاصل از سوخت مواد سوختی راکاملاً خارج کند.

یکتاپرست در رابطه با مواجهه با گاز گرفتگی گفت: فرد گاز گرفته توان اینکه خودش را از آن فضا بیرون بکشد ندارد. اما در صورت مواجهه با فرد گاز گرفته مهم‌ترین کاری که باید در این شرایط بکنیم این است که فرد را از آن محل خارج کنیم. بعضی می‌گویند پنجره‌ها را باز کنیم، مطمئنا ما زمان کافی نداریم که پنجره باز شود و هوای بیرون محیط را تهویه کند؛ و مضاف بر این که در آن منطقه هوای تمیز داخل می‌شود ولی بخاری همچنان گاز آلوده را تولید می‌کند.

وی تاکید کرد: اگر در محیطی با فرد گاز گرفته مواجه شدید، حتماً با همکاران آتش‌نشانی و شرکت گاز تماس بگیرید تا مکان را از نظر ایمنی بررسی کنند.

 

منبع خبر: رکنـا