کشف قبر ۳۵۰۰ ساله پر از «گنج» در باغ زیتون
کشف قبر ۳۵۰۰ ساله پر از «گنج» در باغ زیتون

به گزارش زیرنویس به نقل از فرادید، یک باغ زیتون در جنوب یونان صحنه یک کشف دیدنی در ماه می سال ۲۰۱۵ بود؛ زمانی که باستان‌شناسان مقبره مردی را کشف کردند که بعدها «جنگجوی گریفین» نامیده شد. این گور که مملو از آثار باستانی بود، بینش جدیدی را در مورد ریشه‌های فرهنگ «میسنی» ارائه می‌کرد؛ […]

به گزارش زیرنویس به نقل از فرادید، یک باغ زیتون در جنوب یونان صحنه یک کشف دیدنی در ماه می سال ۲۰۱۵ بود؛ زمانی که باستان‌شناسان مقبره مردی را کشف کردند که بعدها «جنگجوی گریفین» نامیده شد. این گور که مملو از آثار باستانی بود، بینش جدیدی را در مورد ریشه‌های فرهنگ «میسنی» ارائه می‌کرد؛ فرهنگی که قهرمانان اسطوره‌ای آن در کتاب‌های ایلیاد و اودیسۀ هومر نقش ایفا کرده‌اند.

مقبره جنگجوی گریفین در نزدیکی پیلوس در شبه جزیره پلوپونز در جنوب یونان واقع شده است. این منطقه در قرن بیستم به خوبی حفاری شده بود و به همین دلیل بسیاری بر این باور بودند که در آنجا چیز کمی برای کشف باقی مانده است. اما هنگامی که مقبرۀ دست نخوردۀ جنگجو در سال ۲۰۱۵ کشف شد، کارشناسان از این کشف شگفت‌زده و خوشحال شدند.

مقبره‌ای پر از «گنج» که در باغ زیتون کشف شد

در بهار ۲۰۱۵ دانشگاه سینسیناتی برنامه خود را در پیلوس با هدایت یک زن و شوهر باستان‌شناس به نام‌های شارون استوکر و جک دیویس از سر گرفت. آنها تلاش خود را بر روی یک باغ زیتون در شمال شرقی سایت کاخ نستور متمرکز کردند. هنگامی که یک سازۀ سنگی درست در زیر سطح کشف شد، باستان‌شناسان بسیار هیجان‌زده شدند. بخش‌هایی از یک سازه مستطیلی به طول نزدیک به ۲.۵ متر در معرض دید قرار گرفت؛ باستان‌شناسان متوجه شدند که این یک مقبره است که به روش مقبره‌های باستانی فرهنگ میسنی ساخته شده.

مقبره‌ای پر از «گنج» که در باغ زیتون کشف شد

این آویز طلایی تنها یکی از ده‌ها یافتۀ ارزشمند درون مقبره بود

در کمال تعجب، قبر کاملا سالم و دست‌نخورده بود. این اتاقک که توسط یک تخته‌سنگ شکسته پوشانده شده بود (که به احتمال زیاد در اثر زلزله فرو ریخته بود)، هنوز بقایای انسان و اثاثیۀ قبر، از جمله سلاح، ظروف و جواهرات را در خود داشت.

مقبره‌ای پر از «گنج» که در باغ زیتون کشف شد

در بین سلاح‌های موجود در قبر، یک شمشیر بلند برنزی با دستۀ طلاکاری شده وجود داشت

یکی از متمایزترین یافته‌های درون قبر یک پلاک از جنس عاج بود که با تصویر یک گریفین یا «شیردال» مزین شده بود؛ به خاطر همین پلاک بود که به صاحب این مقبره نام «جنگجوی گریفین» داده شد. این مقبره در ابتدا دارای یک ورودی روی زمین بوده است اما خاک به تدریج ورودی قبر را پوشانده بود و باعث شده بود که آنجا هزاران سال از دستبرد غارتگران در امان بماند.

مقبره‌ای پر از «گنج» که در باغ زیتون کشف شد

یک عقیق حکاکی شده در قبر پیدا شد که صحنۀ نبرد سه جنگجو را نشان می‌داد

با برداشتن تخته‌سنگ، باستان‌شناسان متوجه شدند که کمیت و کیفیت کالاهای قبر بسیار فراتر از همه انتظارات است. سلاح‌های برنزی متعددی در کنار او یافت شد: یک خنجر، یک شمشیر بلند، چیزی که به نظر می‌رسد بقایای زره بسیار خراب است، یک کلاه‌خود ساخته شده از عاج گراز، و یک شمشیر بزرگ به طول بیش از سه فوت با قبضه‌ای با روکش طلا.

مقبره‌ای پر از «گنج» که در باغ زیتون کشف شد

یک پلاک حکاکی‌شدۀ طلا که با دقت و ظرافتی خارق‌العاده ساخته شده

اگرچه تحقیقات هنوز کامل نشده است، اما تحلیل‌های اولیه نشان داده است که جنگجوی گریفین مردی در اوایل دهه ۳۰ زندگی‌اش بوده که بین ۱۶۰ تا ۱۸۰ سانتیمتر قد داشته است. علت مرگ وی به دلیل وضعیت نامناسب جسد مشخص نیست. معلوم بود که جسد ابتدا در کفن پیچیده شده و سپس داخل یک تابوت چوبی گذاشته شده بود.

مقبره‌ای پر از «گنج» که در باغ زیتون کشف شد

در کمال تعجب، در مقبرۀ این مرد جنگجو وسایلی مثل شانه و آینه هم وجود داشت که معمولا در گور زنان قرار داده می‌شدند

تجزیه و تحلیل خاک اطراف مقبره تأیید کرد که قدمت این قبر به اوایل عصر برنز پسین برمی‌گردد. استوکر و دیویس بر این باورند که مقبره جنگجوی گریفین احتمالاً در حدود ۱۵۰۰ سال قبل از میلاد ساخته شده است.