راهکار‌هایی برای اینکه به پای هم پیر شوید
راهکار‌هایی برای اینکه به پای هم پیر شوید

پیرمرد دست‌های پر چروک پیرزن را در میان دستان لرزانش گرفته و چشم‌های کم‌سو را به برق نگاه او دوخته است. نگاهی که حکایت از نیم قرن عاشقی دارد… برای مهربان بودن و عشق ورزیدن سن‌وسال معنا ندارد. راه و روش را که بدانی گرمای عشق را در عمق چین‌وچروک‌های کهن‌سالی هم خواهی یافت.  دست‌هایی […]

- راهکار‌هایی برای اینکه به پای هم پیر شوید

پیرمرد دست‌های پر چروک پیرزن را در میان دستان لرزانش گرفته و چشم‌های کم‌سو را به برق نگاه او دوخته است. نگاهی که حکایت از نیم قرن عاشقی دارد… برای مهربان بودن و عشق ورزیدن سن‌وسال معنا ندارد. راه و روش را که بدانی گرمای عشق را در عمق چین‌وچروک‌های کهن‌سالی هم خواهی یافت. 

دست‌هایی که رنگ و رویشان نه از حنا که به حرمت گرمای عشقی دیرینه است

شاید در این روزگار که آمار بالای اختلافات و چه‌بسا جدایی‌های پی‌درپی را شاهد هستیم تماشای زوج‌های مسن با سابقه چند دهه از یک زندگی مشترکِ پرنشاط و سرشار از رضایت، بیش ازآنکه لذت‌بخش باشد، سؤال‌برانگیز بوده و جای تعجب داشته باشد. «سمانه ملکی» زوج درمانگر و عضو انجمن مشاوره، روانشناسی و روان درمانی ایران به بیان تکنیک‌ها و روش‌های مختلفی می‌پردازد که ثمره آن حفظ عشق و محبت زوج‌های جوان و تجربه یک زندگی مشترک پر قدمت و عاشقانه خواهد بود. راهکار‌هایی عمومی که در دنیا مورد پژوهش قرار گرفته است و به جنس ارتباط زوجین برمی‌گردد. 

همیشه باید در هفته یک وقت اختصاصی برای زن و شوهر وجود داشته باشد 

«سمانه ملکی» زوج درمانگر و عضو انجمن مشاوره، روانشناسی و روان درمانی ایران با تأکید بر حفظ عاشقانه‌ها و هیجانات دوران شیرین نامزدی می‌گوید: «اگر زن و شوهر بتوانند روابطشان را همیشه زنده و سرحال نگه دارند روز‌های خیلی خوبی را با یکدیگر تجربه خواهند کرد. باید برایشان مهم باشد که مثل دوره نامزدی هیجان دیدار یکدیگر را داشته باشند. چه‌طور حاضر بودند از هر چیز بگذرند تا همدیگر را ببینند؟ بعد از عروسی و رفتن زیر یک سقف و تا زمانی‌که بچه‌ها به جمع خانواده اضافه شوند باید هیجانی را که در زمان دوتایی بودن با هم داشتند همچنان حفظ کنند.» او در پاسخ به بعضی از زوج‌ها که می‌گویند با آمدن بچه‌ها درگیر درس، کار و گرفتاری‌های مربوط به آن‌ها شده‌ایم می‌گوید: «برای شما دونفر همیشه باید در هفته یک وقت اختصاصی وجود داشته باشد، زیرا این کار کمک می‌کند که حواسمان به این باشد عزیزی که همسر من است یک لحظه‌هایی نیاز به این دارد که فقط خودم و خودش با هم باشیم و این برای حفظ رابطه بسیار به ما کمک می‌کند.»

«مشورت»، به زوجین حس دیده شدن می‌دهد

 مشورت میان همسران نکته‌ای بسیار مهم و قابل توجه است؛ گاه گلایه‌ای در میان زوجین وجود دارد که حاکی از تصمیم‌گیری‌های بدون مشورت است. در گفتگو با بسیاری از زوج‌های موفق به این نتیجه رسیده اند که خیلی از تصمیم‌ها را پدر و مادر با هم می‌گیرند و هر دو تجربه و ملاحظاتشان را بیان می‌کنند این زوج درمانگر می‌گوید: «وقتی زوج‌ها در یک موضوع به یک اجماع می‌رسند و این باعث می‌شود که رابطه همیشه زنده باشد و فرد احساس کند که از طرف همسرش دیده می‌شود.» 

حس اعتماد طرفین به یکدیگر تضمین کننده رابطه‌ای امن و صمیمی است.

 «اعتماد» پایه و فونداسیون یک رابطه زوجی است

«ملکی» با اشاره به نقش اعتماد در ایجاد یک رابطه امن و صمیمی آن را شالوده یک زندگی معرفی می‌کند و می‌گوید: «همیشه در رابطه‌ها اعتماد را حفظ کنیم. اعتماد پایه و فونداسیون یک رابطه زوجی است. یعنی پله‌ای است که اگر من و همسرم پا بر روی آن بگذاریم و کنار هم قرار بگیریم یک امنیت و صمیمیتی را باهم تجربه می‌کنیم. حالا اگر مثلاً آقا به مأموریت برود، خانم درگیر کار‌های شخصی و اجتماعی بشود، … این دور شدن‌ها دل‌ها را نمی‌لرزاند. همیشه خیالشان راحت است که یک لحظه‌هایی را پیش همدیگر هستند.»

همیشه نفر اول برای همسرمان باشیم

اگر جایی گرفتار شدید، موقع حساب کردن خرید متوجه شدید که در کارت بانکی شما پولی وجود ندارد، اگر خدای‌نکرده تصادف کردید، … اولین تماس را با چه کسی می‌گیرید؟ پاسخ این سوال بسیار مهم است. این روانشناس خانواده و زوج درمانگر معتقد است باید تلاش کنیم همیشه نفر اول برای همسرمان باشیم و در این باره می‌گوید: «به طور مثال این که نفر اول در زندگی من همسرم باشد. خانم و آقا هم فرقی ندارد. شاید آن لحظه خانم یا آقا نتواند حتی فیزیکی در کنار همسر باشد، اما همین‌که با کلمات و جملاتی به او آرامش بدهد مثلاً بگوید: «عزیزم نگران نباش به خیر می‌گذرد.»، «من هستم» … یا اگر بتواند خودش را برساند که این دیگر بسیار عالی است. در واقع این‌که همیشه خیال فرد راحت باشد یک حامی در زندگی‌اش وجود دارد خیلی حال خوبی به زوجین می‌دهد.

ابراز محبت زبانی صمیمیت را عمق می‌بخشد

داشتن جلسات دونفره و گفتگو‌های خصوصی هم در حفظ عشق، محبت و صمیمیت‌های میان همسران نقشی کلیدی دارد. «ملکی» در این باره می‌گوید: «موضوع دیگر گفتگو است. باید دونفره هایمان را داشته باشیم و در آن ابراز عشق و احساس اتفاق بیفتد. خیلی وقت‌ها می‌گویند مرد‌ها عمل‌گرا هستند و خانم‌ها دنبال این هستند که واژه‌ها را بشنوند، اما من بسیاری از زوج‌ها را سراغ دارم که آقا می‌گوید من هم دوست دارم بشنوم که همسرم به من ابراز علاقه کند و به من بگوید دوستم دارد. بگوید من آدم توانمند زندگی او هستم و روی قدرت و درایت من حساب می‌کند؛ بنابراین اگر این گفتگو این‌طور باشد و از آن طرف جمله‌های محبت‌آمیزی که ما دوست داریم بیان شود این صمیمیت عمق بسیار ویژه‌ای پیدا می‌کند.

 ارتباط چشمی، ارتباط با زبان بدن است

در مشاوره‌ها به افراد می‌گویند که صندلی را روبه‌روی یکدیگر بگذارند، به چشم همدیگر نگاه کنند و حرف بزنند. این ارتباط چشمی، ارتباط زبان بدن است. شاید کلام در آن نباشد، اما آرامش و امنیتی می‌دهد که حتی اگر ناراحتی و دلخوری وجود داشته باشد می‌تواند آن را برطرف کند. نقش ارتباط چشمی در داشتن یک رابطه صمیمانه نباید فراموش شود. این زوج در مانگر تأکید می‌کند در گفتگو اگر تماس چشمی هم باشد یک احساس آرامش و امنیت بیشتری دارند تا وقتی‌که هر کدام بخواهند یک سمت را نگاه کنند. 

 گاه روز‌های مهم زندگی را مرور کنیم

به گفته این روانشناس و زوج درمانگر، تکنیک دیگری که کمک می‌کند تا بتوانیم چالش‌های موجود در مسیر رسیدن به یک زندگی عاشقانه، پر نشاط و ماندگار را برطرف کنیم این است که سعی کنیم روز‌های مهم زندگی یادمان باشد و یک وقت‌هایی بنشینیم و دوتایی آن‌ها را مرور کنیم. مثلاً بگوییم یادت می‌آید چه روز‌های سختی را پشت سر گذاشتیم یا این‌که یادت می‌آید در فلان روز چقدر به ما خوش گذشت… این یادآوری روز‌های رابطه و زندگی مشترک ما را مرتب به‌هم می‌رساند و نزدیک می‌کند و درنهایت در نظریه «دلبستگی» می‌گوییم هرچقدر آدم‌ها در دسترس هم و پاسخ‌گوی نیاز هم باشند رابطه آن‌ها امن‌تر و صمیمی‌تر خواهد بود. ما همین را نیاز داریم. باید در رابطه‌هایمان تا می‌توانیم کنار هم باشیم و سعی کنیم ارتباط با همدیگر را حفظ کنیم.

نگوییم طرف مقابلم باید چنین آدمی باشد. هرکس می‌تواند خودش را بسازد. همیشه ۵۰ درصد نقش خودمان را ایفا کنیم، ببینیم زندگی چقدر زیبا و دلپذیر می‌شود.

منبع: فارس

+