هتلداری چیست؟ رشته هتلداری تمامی مسائلی را در برمی‌گیرد که مربوط به آماده‌سازی برای ورود مهمان، لحظه ورود مهمان به هتل، حضور او و خروج آن است. برخی فکر می‌کنند که مهارت هتلداری تنها مربوط به هتل‌های لوکس و لاکچری است. درحالی‌که این‌طور نیست و حتی مهمان‌خانه‌ها نیز به مجموعه مهارت‌های این رشته نیاز […]

 

هتلداری چیست؟

رشته هتلداری تمامی مسائلی را در برمی‌گیرد که مربوط به آماده‌سازی برای ورود مهمان، لحظه ورود مهمان به هتل، حضور او و خروج آن است.

برخی فکر می‌کنند که مهارت هتلداری تنها مربوط به هتل‌های لوکس و لاکچری است. درحالی‌که این‌طور نیست و حتی مهمان‌خانه‌ها نیز به مجموعه مهارت‌های این رشته نیاز دارند.

تاریخچه مختصری از هتلداری

تقریبا از اوایل قرن ۱۷ام میلادی در ایالات متحده مسافرخانه‌هایی تاسیس شد تا خدمات اقامتی را به مسافران مختلف ارائه دهند. با گذشت زمان مردم حاضر بودند هزینه بیشتری بپردازند تا امکانات بیشتری دریافت کنند.

پس خدمات رفته‌رفته بهتر شد و هتل‌ها با خدمات بهتری نسبت به مسافرخانه‌ها پدید آمدند. در این زمان افرادی نیاز بود تا آموزش ببینند و بهترین خدمات را به مسافران ارائه دهند. با گذشت زمان آرام‌آرام هتلداری تبدیل به یک رشته و شغل شد و افراد متخصصی در آن پرورش پیدا کردند.  

چگونه می‌توانیم در وارد بازار کار هتلداری شویم؟

اگر قصد ورود به این حرفه را دارید، باید بدانید که تنها راه برای ورود به بازار هتلداری، مدرک دانشگاهی نیست. بسیاری از افراد با گذراندن دوره‌های خاصی و کسب تجربه در کار واقعی به‌اندازه آموزش‌های یک دانشگاه و حتی بیشتر از آن اطلاعات کسب می‌کنند.

اما روش اصلی برای ورود به این شغل تحصیل در رشته دانشگاهی آن است. در ایران نیز دانشگاه‌های زیادی هستند که این رشته را در اختیار دانشجویان قرار می‌دهند. دروس اصلی و تخصصی زیادی وجود دارد که دانشجویان باید در مدت تحصیل خود در این رشته آن‌ها را با موفقیت به پایان برسانند.

این رشته در کارشناسی گرایشی ندارد و نمی‌توانید آن را برای ارشد و دکتری هم ادامه دهید. معمولاً فارغ‌التحصیلان کارشناسی هتلداری برای ادامه تحصیل به سراغ یکی از گرایش‌های رشته مدیریت جهانگردی می‌روند.

هتلداری چه مزیت‌هایی دارد؟

شما با تحصیل در این رشته و کار در هتل می‌توانید به عرصه‌های بین‌المللی قدم بگذارید و در هتل‌های سطح جهانی کار کنید.

این کار می‌تواند ارتباطات شما را گسترده‌تر کند و زمینه را برای آشنایی با افراد جدید برای شما فراهم آورد. بسیاری تلاش می‌کنند تا خودشان را به هتل‌های سطح بالای جهانی برسانند و در آن‌ها مشغول به کار شوند.

برای شغل هتلداری چه مهارت‌هایی لازم است؟

یکی از مهم‌ترین مهارت‌ها برای هتلداری خصوصاً در هتل‌های سطح بالا تسلط به زبان انگلیسی و یک زبان یا دو زبان دیگر به جز زبان مادری است. هتلداران حرفه‌ای معمولاً به انگلیسی، فرانسوی یا آلمانی مسلط هستند.

در ایران نیز معمولاً تسلط به زبان‌های فارسی، انگلیسی و عربی می‌تواند راه‌گشا باشد و دیگر زبان‌ها تنها مزیتی برای هتلدار محسوب می‌شود. افرادی که می‌خواهند در این رشته مشغول شوند باید روابط عمومی بالایی داشته باشند و قدرت تجزیه‌وتحلیل آن‌ها نیز نسبتاً بالا باشد.

شغل هتلداری چه مسئولیت‌هایی دارد؟

به‌طور کلی هفت استاندارد مربوط به بخش‌های مختلف وجود دارد که درحال‌حاضر از بخش‌های اصلی هتلداری هستند. ممکن است در آینده از تعداد آن‌ها کم شود یا به تعداد آن‌ها افزوده گردد. در ادامه همراه فلای تودی باشید تا با این مسئولیت‌ها بیشتر آشنا شوید.

کاربر رایانه هتل

در این بخش افرادی استخدام و به‌کار گرفته می‌شوند که از مهارت‌های نرم کامپیوتری برخوردارند. برای نمونه می‌توانند با نرم‌افزار‌های جنرال کامپیوتر مانند آفیس و اکسل کار کنند.

این بخش شاید عمومی‌ترین بخش از مسئولیت‌های هتلداری باشد چون افرادی بدون تحصیلات هتلداری نیز می‌توانند وارد آن شوند. پرینت، فتوکپی و ارائه خدماتی از این دست از مسئولیت‌های کارمند این بخش است.

کارمند بخش پذیرش هتل

این بخش نیاز به تحصیل در رشته هتلداری دارد و افرادی که در قسمت پذیرش مشغول هستند باید مهارت‌های زیادی داشته داشته باشند.

آن‌ها باید بتوانند به‌خوبی با کامپیوتر‌ها و نرم‌افزار‌های مدیریتی و کنترلی کار کنند، با مهمان با روی خوش برخورد کنند و توانایی برقراری ارتباط با آن‌ها را داشته باشند. آن‌ها باید منطقه و جاذبه‌های آن و نقاط مهم را به‌خوبی بشناسند و در نهایت برای جذب مهمان تمام تلاش خود را بکنند.

بخش پذیرش هتل

متصدی البسه هتل

مسئولین البسه نیز مسئولیت‌هایشان تا حدی نظافتی است. آن‌ها باید پاکیزگی و نظافت را برای مهمانان رقم بزنند و تجربه‌ای دل‌پذیر و خاطره‌انگیز از هتل در خاطرشان ثبت کنند.

آن‌ها وظیفه دارند که لباس‌ها را شستو‌شو دهند، اتوکشی کنند و در نهایت تاشده تحویل دهند. آن‌ها باید تمام مهارت‌ها و کار‌های مربوط به اتوکشی و خشک‌شویی را بدانند. از جنس لباس‌ها و نحوه برخورد با آن‌ها مطلع باشند و در نهایت بهترین شست‌وشوی ممکن را انجام دهند.

متصدی طبقات هتل

چنین افرادی وظیفه دارند که چک‌لیست تهیه کنند و وضعیت اتاق‌ها را چک نمایند. آن‌ها نواقص اتاق‌ها را گزارش می‌کنند و در طبقات مسئول مشکلات و ایجاد شرایط مطلوب هستند.

متصدی طبقات پلی میان کارمندان مختلف است که در تلاش هستند تا اتاق را برای مهمان مهیا کنند. بازرسی اتاق مهمان، گرفتن موجودی از انبار و پیش‌بینی لوازم مورد نیاز اتاق از اصلی‌ترین مسئولیت‌های متصدی طبقات است.

برنامه‌ریز مراسمات و تشریفات

در هتل‌های حرفه‌ای افرادی وجود دارند که جشن‌ها و تشریفات مختلف را برنامه‌ریزی کنند. برای نمونه در هتل میراژ کیش به‌عنوان یکی از هتل‌های سطح بالای جزیره فردی وجود دارد که در صورت وجود تشریفات خاص این تشریف‌فرمایی را برنامه‌ریزی خواهد کرد و بخش‌های مختلف را با یکدیگر هماهنگ می‌کند.

این افراد معمولاً مهمان‌های سطح بالایی دارند و روابط‌عمومی‌شان باید قوی‌تر از سایر کارمندان هتل باشد.

اتاقدار هتل

اتاقدار کسی است که به نظافت اتاق‌ها می‌پردازد و مسئول او متصدی طبقات است. اصول خانه‌داری، نظافت، اصول چیدمان، اصول ایمنی و توجه به آراستگی از مسئولیت‌های اصلی این شغل است. این افراد باید در کنار آموزش تئوریک تا حدودی آموزش عملی هم ببیند تا به‌صورت کامل برای شغل خود آماده شوند.

میزآرا هتل

آخرین مسئولیتی که فلای تودی قصد معرفی‌اش را دارید میزآرایی در هتل است. در هتل ممکن است مراسم‌ها و جشن‌های مختلفی برگزار شود که در آن‌ها باید فردی باشد تا میز‌ها را برای جشن بچیند.

میز‌آرایی یک کار هنری و حرفه‌ای است و تاثیر زیادی در تجربه مهمان از ورود به جشن در هتل خواهد گذاشت. افراد خلاق و دارای پشت‌کار می‌توانند در این رشته موفقیت‌های زیادی را به‌دست بیاورند.

جمع‌بندی

ممنونیم که تا انتها با فلای تودی همراه بودید. در این مقاله هتلداری را بررسی کردیم و درباره مسئولیت‌های مختلف این رشته حرف زدیم.

افراد مختلف می‌توانند با ورود به دانشگاه در این رشته تحصیل کنند یا به‌صورت خصوصی در دوره‌های آمادگی برای آن شرکت کنند و در نهایت وارد بازار کار شوند. هلتداری رشته آیندهداری است و طرفداران زیادی دارد.

 

منبع خبر: رکنـا