فرزاد آشوبی در گفت و گو با خبرنگار مهر، در خصوص نتایج تیم نوجوانان ایران در مقدماتی جام جهانی زیر ۱۷ سال گفت: من فکر می‌کنم نتایج تیم نوجوانان در سطح بازی‌های جام جهانی قابل قبول است. به هر حال باید پتانسیل انسانی فعلی را در نظر بگیریم و متوجه شویم که نسل بسیار فوق‌العاده‌ای […]

فرزاد آشوبی در گفت و گو با خبرنگار مهر، در خصوص نتایج تیم نوجوانان ایران در مقدماتی جام جهانی زیر ۱۷ سال گفت: من فکر می‌کنم نتایج تیم نوجوانان در سطح بازی‌های جام جهانی قابل قبول است. به هر حال باید پتانسیل انسانی فعلی را در نظر بگیریم و متوجه شویم که نسل بسیار فوق‌العاده‌ای از بازیکنان در حال ورود به چرخه فوتبال ایران هستند. ما در جوانان هم بهترین نسل را داشتیم اما دیدیم برای آنها کمترین وقت گذاشته شد و بدترین نتایج را گرفتیم. در امیدها هم همین اتفاق افتاد.

مربی فوتبال پایه در باشگاه پرسپولیس افزود: نوجوانان نتایج خوبی گرفته است که باید آن را تعریف و تمجید کرد اما باید استراتژی خیلی وسیع‌تری برای این منظور داشته باشیم. باید بپذیریم فوتبال روز دنیا فرسنگ‌ها با ما فاصله دارد حتی با بردی که مقابل تیمی همچون برزیل داشتیم.

او در پاسخ به اینکه رشد علمی فوتبال پایه به سرمربی تیم‌ها باز می‌گردد یا فدراسیون تاکید کرد: قطعا کمیته فنی باید استراتژی کلی را برای فوتبال پایه مشخص کند. مگر می‌شود فوتبالی را بازی کنیم که هیچ بازیکنی دوست ندارد. اگر فلسفه فوتبال بومی یا بین‌المللی نداشته باشیم قطعا در مسیر پر از اشتباه و تکراری حسرت به رقابت‌هایی مثل المپیک یا مرحله حذفی جام جهانی باقی می‌مانیم.

او تاکید کرد: قطعا فوتبال پایه نیاز به مسیر مشخص دارد تا طبق همان خواسته برای رسیدن به سطح بالای جذابیت در جوانان آموزش داده شود. بازیکن زیر ۱۷ سال به مراتب شکل پذیری بیشتری نسبت به بازیکنان بالای ۲۴ سال دارد. باید آنها را در مسیر درست پرورش دهیم تا بتوانند نتایج درخور شأن بگیرند. اگر شکستی را هم در مسیر آینده‌نگری بپذیریم ایرادی ندارد چون باید هزینه‌اش را بدهیم.

آشوبی در پایان خاطرنشان کرد: بازیکنان ملی در سطح پایه سرمایه ملی هستند. نباید آنها را به حال خودشان رها کنیم. باید زندگی حرفه ای را تا جایی که خودشان قدر بدانند به آنها آموزش داد. نباید انتظار عقل سلیم و به دور از احساسات از چنین بازیکنانی داشت.

نتایج نوجوانان خوب است اما زیبا بازی نمی‌کند/ مسیر درست می‌خواهیم

منبع: مـهر