به گزارش خبرنگار مهر، برای نخستین بار در تاریخ، قرار است جام جهانی ۲۰۲۶ با حضور ۴۶ تیم در سه کشور آمریکا، کانادا و مکزیک برگزار شود. تیم‌های آسیایی از ۲۵ آبان مرحله دوم از مسیر طولانی کسب سهمیه حضور در این جام را آغاز خواهند کرد تا از بین ۳۶ تیم حاضر در این […]

به گزارش خبرنگار مهر، برای نخستین بار در تاریخ، قرار است جام جهانی ۲۰۲۶ با حضور ۴۶ تیم در سه کشور آمریکا، کانادا و مکزیک برگزار شود.

تیم‌های آسیایی از ۲۵ آبان مرحله دوم از مسیر طولانی کسب سهمیه حضور در این جام را آغاز خواهند کرد تا از بین ۳۶ تیم حاضر در این رقابت‌ها ۸ تیم به طور مستقیم جواز حضور در جام جهانی ۲۰۲۶ را کسب کند و یک تیم هم در مسابقات پلی‌آف بین قاره‌ای بتواند به جام جهانی راه پیدا کند.

مرحله اول

با وجودی که مسابقات مقدماتی جام جهانی در قاره اروپا هنوز آغاز نشده است در قاره آسیا ۱۰ تیم حذف شده‌اند. مسابقات انتخابی جام جهانی در قاره کهن در پنج مرحله برگزار می‌شود که مرحله نخست با حضور تیم‌های رنکینگ ۲۷ تا ۴۶ برگزار شد و ۱۰ تیم افغانستان، بنگلادش، سنگاپور، یمن، میانمار، پاکستان، چین‌تایپه، اندونزی، هنگ‌کنگ و نپال جواز حضور به مرحله دوم مسابقات را کسب کردند.

مرحله دوم (در جریان)

ادامه این مسابقات در مرحله دوم با پیوستن ۱۰ تیم از مرحله نخست به جمع ۲۶ تیم اول رنکینگ قاره آسیا پیگیری می‌شود که مجموعاً با حضور ۳۶ تیم از ۱۶ آبان تا ۲۲ خرداد برگزار خواهد شد. در این مرحله این ۳۶ تیم در ۹ گروه ۴ تیمی با هم رقابت خواهند کرد.

گروه بندی مرحله دوم به شرح زیر است:

گروه A :

قطر، هند، کویت، افغانستان

گروه B:

ژاپن، سوریه، کره شمالی، میانمار

گروه C:

کره جنوبی، چین، تایلند، سنگاپور

گروه D:

عمان، قرقیزستان، مالزی، تایوان

گروه E:

ایران، ازبکستان، ترکمنستان، هنگ کنگ

گروه F:

عراق، ویتنام، فیلیپین، اندونزی

گروه G:

عربستان، اردن، تاجیکستان، پاکستان

گروه H:

امارات، بحرین، یمن، نپال

گروه I:

استرالیا، فلسطین، لبنان، بنگلادش

برنامه بازی‌های تیم ملی ایران در مرحله مقدماتی جام جهانی به شرح زیر است:

پنج شنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۲

* ایران – هنگ کنگ

سه شنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۲

* ازبکستان – ایران

پنج شنبه ۲ فروردین ۱۴۰۳

* ایران – ترکمنستان

سه شنبه ۷ فروردین ۱۴۰۳

* ترکمنستان – ایران

پنج شنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۳

* هنگ کنگ – ایران

سه شنبه ۲۲ خرداد ۱۴۰۳

* ایران – ازبکستان

مرحله سوم

با پایان این مرحله در ۲۲ خرداد ۱۴۰۳، از بین این گروه‌های ۹ گانه، دو تیم اول هر گروه یعنی مجموعاً ۱۸ تیم به مرحله بعدی مسابقات صعود خواهند کرد و با توجه به تیم‌های حاضر در گروه E بعید به نظر می‌رسد که قرار گرفتن در بین دو تیم نخست این گروه برای ملی پوشان ایرانی کار دشواری باشد.

مرحله چهارم

سپس این ۱۸ تیم در مرحله بعد به ۳ گروه ۶ تیمی تقسیم خواهند شد و دو تیم اول هر گروه مستقیماً به جام جهانی راه پیدا خواهند کرد تا ۶ سهمیه نخست قاره آسیا تعیین شود.

مرحله پنجم

تیم‌های سوم و چهارم هر گروه هم در مرحله بعدی در ۲ گروه ۳ تیمی قرار خواهند گرفت که تیم‌های اول این دو گروه هم به جمع تیم‌های راه یافته به جام جهانی خواهند پیوست.

پلی آف بین قاره‌ای

تیم‌های دوم این دو گروه هم با هم مسابقه خواهند داد و تیم برنده به مسابقات پلی‌آف بین قاره‌ای می‌رود تا تکلیف نیم سهمیه قاره آسیا هم مشخص شود. این مرحله با حضور یک تیم از قاره آسیا، یک تیم از آفریقا، یک تیم از اقیانوسیه، دو تیم از آمریکای جنوبی و دو تیم از کونکاکاف برگزار خواهد شد و مجموعاً ۲ تیم جواز حضور در جام جهانی را کسب خواهند کرد.

منبع: مـهر