به گزارش زیرنویس به نقل از ایرنا، از معاونت امور زنان و خانواده رئیس جمهور، انسیه خزعلی در یک برنامه تلویزیونی اظهار داشت: هدف این است که بتوانیم خلأ‌های فرهنگی را به وسیله آموزش و برنامه‌های مهارت‌آموزی پر کنیم و در ارتقای فرهنگ و جلوگیری از نفوذ فرهنگ بیگانه، قدم برداریم؛ قدم‌هایی برای اجرای برنامه […]

به گزارش زیرنویس به نقل از ایرنا، از معاونت امور زنان و خانواده رئیس جمهور، انسیه خزعلی در یک برنامه تلویزیونی اظهار داشت: هدف این است که بتوانیم خلأ‌های فرهنگی را به وسیله آموزش و برنامه‌های مهارت‌آموزی پر کنیم و در ارتقای فرهنگ و جلوگیری از نفوذ فرهنگ بیگانه، قدم برداریم؛ قدم‌هایی برای اجرای برنامه تحکیم خانواده برداشته شده است که در قالب برنامه‌های مصوب در ۲ استان اجرایی خواهد شد.

وی افزود: سکوی این برنامه‌ها (پلتفرم) آماده شده است و امیدوار هستیم که مشاوران و اعضایی که این برنامه را اجرا خواهند کرد نیز مشخص شود که در دو استان قم و سمنان اجرایی خواهد شد همچنین برنامه‌هایی برای متولدین دهه شصت داشتیم که بخشی از این برنامه‌ها سیاست‌گذاری است.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با اشاره به سیاست‌گذاری و برنامه ریزی، هماهنگی بین دستگاهی و رصد و نظارت در امور زنان و خانواده، اظهار داشت: رصد و نظارت شامل همه قوانینی است که در حوزه زن و خانواده وجود دارد؛ بخشی از مسائل مربوط به جمعیت را ستاد ملی جمعیت رصد و پیگیری می‌کند و پیگیری بخشی از امور در معاونت امور زنان و خانوده انجام می‌شود همچنین مسئله سیاست گذاری عمدتاً مرتبط با مسئله خانواده، زنان و توانمندسازی زنان است در ستاد ملی زن و خانواده صورت می‌گیرد که اکنون لوایحی در ارتباط با حضانت، هویت، اهدای جنین در دست تهیه است و امیدوارم به زودی تکمیل و برای گذراندن مراحل قانونی به مجلس ارسال شود.

خزعلی با اشاره به سفر عربستان و حضور خود در سازمان همکاری‌های اسلامی، تاکید کرد: همه کشورها، دردمند مساله غزه بودند و بسیاری طالب آن بودند که یک حرکت جدی انجام شود همچنین معتقد بودند که باید با تمام وجود از زنان فلسطین و غزه و مظلومیت آن‌ها دفاع کرد و آنها را به جهان معرفی کرد.

وی افزود: دبیرکل سازمان همکاری‌های اسلامی تعبیری داشت که می‌گفت هیچ وقت امکان نداشت که به این وضوح و شفافیت جنایتکار بودن صهیونیست‌ها دیده شود؛ این صحنه‌هایی که اتفاق افتاد، ماهیت این رژیم را به جهان نشان داد و کشورهایی که باور نمی‌کردند همچنین مطلبی را به وضوح و با چشم خود دیدند.

خزعلی ادامه داد: شرایط فلسطین و غزه کاملاً برای دنیا آشکار شده و امید این را داریم که این آگاهی و بیداری موجب شود که یک حرکت جدی انجام گیرد. من در پیامی برای دبیرکل سازمان ملل تاکید کردم که دیگر زمان آن است که یک حرکت متفاوت از سازمان ملل متحد دیده شود در غیر این صورت ملت‌ها امید خود را به مجامعی که باید از آن‌ها حمایت کند، از دست می‌دهند؛ مجامعی که اسم آن‌ها را یدک می‌کشد سازمان ملل است اما در واقع تحت تسلط و سیطره چند قدرت خاص قرار گرفته و امیدوار هستیم که حرکت‌های بهتری در جامعه جهانی و جهان اسلام دیده شود.

معاون رئیس جمهور خاطر نشان کرد: معتقد هستیم حداقل کاری که در وهله نخست باید صورت گیرد اخراج رژیم صهیونیستی از کمیسیون مقام زن سازمان ملل است؛ کسی که دستش آغشته به خون زنان و کودکان است، با این وضع فجیع و جنایت جنگی مرتکب می‌شود و با کمال وقاحت اعلام می‌کند که من بیمارستان‌ها را هدف قرار داده‌ام و بیش از ۴۰ مرکز درمانی و بیمارستان را مورد حمله قرار می‌دهد؛ به هیچ وجه شایستگی ندارد که در این کمیسیون بماند.

خزعلی با اشاره به ضرورت حمایت از زنان و کودکان اظهار داشت: همه کشورها بر این مسئله اتفاق نظر داشتند و در بیانیه هم آورده شد که مسائل معیشتی و اجتماعی و نیازهایشان تأمین شود و نیاز به تحصیل آنها یکی از اموری است که کشورها اعلام آمادگی کردند؛ در مورد افغانستان هم این مطلب عنوان شد که کشورهایی اعلام آمادگی کرده‌اند که درصورتی که ایران این‌ افراد را در دانشگاه‌ها پذیرش کند، ما از نظر هزینه کمک می‌کنیم که قراردادهایی در دست انجام است تا تفاهم‌نامه‌هایی با برخی از کشورهای اسلامی در رابطه با پذیرش برخی از دانشجویان داشته باشیم بتوانیم مشارکت در تأمین نیازهای این‌ها دریافت کنیم.

وی با ابراز تاسف از خبری مبنی بر اسارت ۱۴ دانشجوی دختر توسط رژیم اسرائیل، افزود: تعداد زیادی از خبرنگاران خانم در غزه به شهادت رسیده‌اند؛ نمی‌دانم جامعه جهانی چطور می‌تواند این فجایع، دردها و مصیبت‌ها را تحمل کند؛ جامعه‌ای که ادعا دارد که در همه کشورها با مسئله خشونت علیه زنان؛ خشونت‌های کوچک لفظی و روحی مقابله می‌کند. این خشونت‌ها و دردهای سختی که بر مردم غزه وارد شده است به هیچ وجه التیام نخواهد یافت.

شغل منعطف برای بانوان به فرزندآوری و فرزندپروری کمک می‌کند

معاون رئیس جمهور با اشاره به برنامه هفتم توسعه نیز گفت: در برنامه هفتم یک فصل برای اولین بار به مسئله زن، خانواده و جمعیت اختصاص داده شده و موضوع نگاهداری و حفاظت از تخمک و اهدای جنین در این برنامه دیده شده است.

وی با بیان اینکه شغل منعطف نیز در برنامه هفتم مورد توجه قرار گرفته است، اظهار داشت: شغل منعطف بانوان می‌تواند به مسئله فرزندآوری و فرزندپروری کمک کند و البته تعداد و بعد خانوار یکی از مسائل بسیار مهم است. بعد خانوار، تعداد بارداری بانوان کاهش پیدا کرده است و اگر در دهه شصت ۱۰ میلیون خانم در سن باروری داشتیم و دو میلیون ولادت، اکنون بیش از ۲۰ میلیون خانم در سن باروری قرار دارند اما یک میلیون ولادت صورت می‌گیرد که باید این موارد تحلیل شود که چه عواملی تاثیر داشته است.

خزعلی با بیان اینکه متولدین دهه شصت از جمعیت‌های خیلی خوب کشور هستند و بالاترین رشد را داشته و ۲۱ درصد جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند؛ اظهار داشت: دهه هفتاد می‌شود پانزده درصد، دهه هشتاد می‌شود پانزده درصد و دهه نود متأسفانه یک نزول جدی را داریم که به نه درصد می‌رسد.

وی افزود: بنابراین دهه شصتی‌ها یکی از فرصت‌های خوب جامعه هستند که می‌توانند جوانی و آینده جمعیت را تأمین کنند. اکنون بعد خانوار در دههشصتی‌ها بعد مطلوبی نیست و ۱۹ درصد دهه شصتی‌ها اصلاً فرزند ندارند، ۳۷ درصد یک فرزند دارند، ۳۳ درصد آنها ۲ فرزند دارند و هشت درصد فقط دارای سه فرزند هستند و ۲ درصد چهار فرزند و پنج فرزند به بالا که یک درصد بیشتر نیستند.

وی ادامه داد: دهه شصتی‌ها روستایی شاید بیشتر در معرض خطر هستند. خطر تجرد و خطر عدم تشکیل خانواده به علت اینکه آقایان از روستا مهاجرت می‌کنند و بعد هم در شهر ازدواج می‌کنند یا اصلا ازدواج نمی‌کنند به علت شرایط ثابت و در واقع مستمری ندارند برای پایداری خانواده در رفت و آمد هستند و ما باید شرایطی را فراهم کنیم که شغل و مسکن و امکان رفاه اولیه در روستا فراهم شود که هم از روستا مهاجرت کمتر صورت بگیرد و هم شرایط برای فرزندآوری و تشکیل خانواده فراهم شود.

خزعلی با اشاره به سالگرد تصویب قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده، اظهار داشت: تا قبل از تصویب قانون جوانی جمعیت، مسئولیت بیشتری به عهده معاونت بود اما بعد از تصویب در سال ۱۴۰۰ در عمل ستاد ملی جمعیت بیشترین سیاست‌گذاری‌ها، رصدها و پشتیبانی‌ها را به عهده دارد و بودجه هم به ستاد ملی جمعیت اختصاص پیدا می‌کند که البته برای کار بزرگی که می‌خواهد انجام بگیرد، بودجه کم است ولی به هر حال اختیار و تقسیم بودجه برعهده ستاد ملی جمعیت است.

وام خوداشتغالی زنان روستایی به کجا رسید

معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده افزود: وام زنان روستایی یکی از مسائلی است که در برنامه ۱۴۰۲ و برنامه هفتم لحاظ شد؛ در برنامه هفتم به صورت بسیار ویژه به مسئله زنان روستایی توجه شده است.

وی افزود: تسهیلات در حال پرداخت است و در استان‌ها که می‌رویم حتماً چندروستا را سر می‌زنیم و این‌ها باید پشتیبانی شود، پشتیبانی‌هایی از نظر مجوز یعنی مسائلی که دارند بخشی مجوز است، بخشی تسهیلات هست، بخشی بازار.

 

منبع خبر: رکنـا