نوروبیولوژی گیاهی یک رشته در حال رشد و بررسی کننده راه های درک گیاهان از محیط و تغییر مورفولوژی و فیزیولوژی خود است. گیاهان مانند انسان نمی خوابند، اما مانند انسان ها، شب ها فعالیت کمتری دارند. آنها دارای ریتم های شبانه روزی خود هستند. ساعت های داخلی گیاهان که از نشانه های محیطی و […]

نوروبیولوژی گیاهی یک رشته در حال رشد و بررسی کننده راه های درک گیاهان از محیط و تغییر مورفولوژی و فیزیولوژی خود است.

گیاهان مانند انسان نمی خوابند، اما مانند انسان ها، شب ها فعالیت کمتری دارند. آنها دارای ریتم های شبانه روزی خود هستند. ساعت های داخلی گیاهان که از نشانه های محیطی و شیمیایی برای تشخیص شب از روز استفاده می کنند و مانند برخی از حیوانات، می توانند با خورشید بیدار شوند.

گیاهانی که از خواب بیدار می شوند، حتی از فضا نیز با استفاده از رادیومتر حرارتی فضایی متعلق به ناسا در ایستگاه فضایی بین المللی دیده شده اند. این رادیومتر می‌تواند سلامت پوشش گیاهی روی زمین را با اندازه‌گیری دمای آن و پیگیری فرآیندهایی مانند تبخیر و تعرق که در آن گیاهان به طور مؤثری آب اضافی را برای خنک شدن پس می دهند، بررسی کند.

بیشتر بخوانید:

دانشمندان در ایستگاه فضایی بین‌المللی دریافتند گیاهانی که به لبه آب نزدیک‌تر هستند، نشانه‌هایی از فعالیت را زودتر از گیاهان دورتر نشان می‌دهند. حرکت گیاهان عجیب به نظر می رسد، اما بسیار رایج تر از آن چیزی است که اکثر مردم تصور می کنند، با اینحال این حرکت آنقدر کند است که تماشای خسته کننده ای را به همراه دارد.

۳ تصویر از گیاهان که نشان می دهد چگونه فعالیت آنها در ساعات مختلف صبح متفاوت است، سه رنگ نشان دهنده زمان های مختلف ثبت شده توسط رادیومتر حرارتی فضایی هستند، سایه های تیره تر نشان دهنده فعالیت بیشتر گیاه است.

گیاهان هم می‌خوابند؟

بنابراین، اگر گیاهان می توانند بیدار شوند، آیا می توانیم آنها را بخوابانیم؟ این چیزی است که استفانو مانکوزو، گیاه شناس، در آزمایشگاه بین المللی نوروبیولوژی گیاهی به دنبال آن بوده است.

مانکوزو به گاردین گفت: «حرف زدن درباره هوشیاری فوق‌العاده گیاهان دشوار است، اولاً به این دلیل که ما واقعاً نمی‌دانیم هوشیاری چیست، حتی در مورد انسان. اما رویکردی برای صحبت در مورد آن به عنوان یک ویژگی بیولوژیکی واقعی وجود دارد: هوشیاری چیزی است که همه ما داریم، مگر زمانی که خیلی عمیق می خوابیم یا زمانی که تحت بیهوشی هستیم.»

وی افزود:«رویکرد من برای مطالعه هوشیاری در گیاهان مشابه بود. من با بررسی اینکه آیا آنها به داروهای بیهوشی حساس هستند یا نه شروع کردم و متوجه شدم که می توانید همه گیاهان را با استفاده از همان بی حس کننده هایی که در انسان عمل می کنند بی حس کنید. این فوق العاده جذاب است. ما فکر می‌کردیم که آگاهی چیزی مرتبط با مغز است، اما من فکر می‌کنم که هوشیاری و هوش هر دو تجسم بیشتری دارند و به کل بدن مربوط می‌شوند.»

تیم مانکوزو در مورد خواباندن گیاهان، معتقد است که آنها ممکن است تا پایان سال ۲۰۲۳ به این هدف دست یابند.

تحقیقات پیش از این نیز نشان داد که گیاهان هنگام تشنگی یا استرس، صداهایی را در هوا تولید می‌کنند. محققان بررسی کرده بودند که آیا گیاهان می‌توانند صداها را بشنوند یا خیر و دریافتند که گل مغربی هنگامی که در معرض صدای زنبور در حال پرواز قرار می‌گیرند، شهد شیرین‌تری آزاد می‌کنند. بنابراین آیا صداهای گیاهی یکی از ویژگی های مهم اکوسیستم ها هستند که بر رفتار گیاهان و حیوانات به طور یکسان تأثیر می گذارند؟ به گفته گراهام پایک، زیست شناس دانشگاه مک کواری استرالیا، شواهد این امر هنوز روشن نیست. او شک دارد که حیوانات به ناله های گیاهان تحت استرس گوش می دهند. او می گوید که بعید است این حیوانات واقعاً قادر به شنیدن صدا در چنین فاصله هایی باشند و این صداها خیلی ضعیف هستند

۵۸۵۸

منبع: خبـرآنلاین