نیازمند گفتمانی جدید در حوزه صنایع دستی هستیم
نیازمند گفتمانی جدید در حوزه صنایع دستی هستیم

رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران با اشاره به وضعیت صنایع دستی در کشور گفت: می‌توان مراکز عرضه و فروش محصولات صنایع دستی را در مراکز پر تردد شهری و یا برپایی بازارچه‌های فروش انجام دهیم.

رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران:

 زهرا شمس‌احسان در تذکر پیش از دستور خود در جلسه شورای شهر تهران اظهارکرد: صنایع دستی و هنرهای سنتی به عنوان زیرساخت صنایع زیستی جامعه امروز، نقش بی بدیل انتقال فرهنگ و تمدن اصیل ایرانی را به نسل آینده با همت ویژه هنرمندان ایران‌زمین ایفا می کند.

شمس‌احسان ادامه داد: صنایع دستی و هنرهای سنتی دارای پتانسیل های منحصر به فردی است که امکان طراحی الگوی تحولی گام دوم مبتنی بر ظرفیت های مردم بنیان را رقم می‌زند؛ این تحول عمدتا شامل پیوند معیشت، اشتغال و هویت در سبک زندگی است که منجر به خلق رضایت و افزایش سرمایه اجتماعی می‌شود.

رئیس کمیته اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران گفت: علی‌رغم اقدامات ترویجی گسترده‌ای که در گام اول رقم خورده است متاسفانه سهم ناچیز و حداقلی ایران از بازار جهانی صنایع دستی از یک سو و از سوی دیگر خارج شدن صنایع دستی از اولویت های سبد خانوار ایرانی باعث شده است تا شاهد از بین رفتن و راکد شدن واحدهای تولیدی و در آستانه خطر انسداد نسلی هنر ایرانی باشیم.

وی افزود: به منظور احیای هنر اصیل ایرانی و حفظ هویتِ تمدنی از طریق جهش اقتصادی هویت بنیان، انسجام اجتماعی و ثبات فرهنگی نیازمند همکاری، همگرایی و هم افزایی “همه باهم” هستیم تا در این برهه حساس تاریخی، نسبت به خلق الگویی تحولی مبتنی بر ظرفیت‌های مردم پایه با پیشرانی سرپنجه هنرمندان ، اقدام موثری رقم بزنیم.

شمس‌احسان خاطرنشان کرد: بدیهی است این امر محقق نمی شود مگر با خلق زیست بوم یکپارچه صنایع دستی و هنرهای سنتی و شتابدهی نوآورانه به زنجیره تأمین و ارزش مشتمل بر شناسایی، خلق، توسعه و ترویج، تولید، تجاری‌سازی و بازاریابی و توزیع و فروش و مصرف.

سهم مدیریت شهری در رشد تولید صنایع دستی

عضو شورای اسلامی شهر تهران با طرح چند سوال افزود: سهم مدیریت شهری در رشد تولید صنایع دستی، در راستای تحقق شعار سال چیست؟ چه ظرفیت های شهری وجود دارد که می تواند منجر به بهره وری ۱۸ هزار واحد دارای مجوز صنایع دستی در تهران شود؟ چه اقداماتی باید صورت گیرد تا حجم تولیدات در کارگاه‌های موجود به دو برابر برسد ؟ برای اینکه حجم فروش و سهم تهران از صادرات صنایع دستی، دو برابر شود این نیازمند یک اقدام تحولی و جهادی است.

وی ادامه داد: چطور می توانیم حداقل ۲۰ درصد اشتغال جدید خانگی در این زمینه را به صورت پایدار ایجاد کنیم یعنی بیش از ۳۶۰۰ شغل جدید؟ چطور می توانیم از اماکن و املاک در اختیار شهرداری برای حمایت از کارآفرینی به صورت گسترده استفاده کنیم؟ چطور می‌توانیم اصالتا در معماری و شهرسازی، محیط کسب و کارهای خانگی را در مجتمع های مسکونی تعبیه کنیم؟

شمس‌احسان اضافه کرد: چطور می‌توانیم استعداد، پتانسیل، انرژی دختران نوجوان و جوان تهرانی را به سمت تولید و خلق آثار هنری در رشته‌های دارای ارزش افزوده صادراتی صنایع دستی سوق دهیم؟ و حداقل پنج درصد از این گروه هدف را، دارای روحیه کسب و کار هدایت کنیم.

وی گفت: چگونه می توانیم ظرفیت های موجود در تبلیغات شهری که در اختیار شهرداری است، برای تبلیغ و فرهنگ سازی استفاده کنیم؟ و از نامگذاری خیابان ها و میادین گرفته تا پویش‌های تبلیغاتی و ظرفیت حمل و نقل عمومی؛ چطور می توانیم انواع ظرفیت‌های موجود در عرصه فروش و عرضه محصولات صنایع دستی اعم از فروشگاه های شهروند تا مراکز پر تردد شهرداری تا برپایی بازارچه‌های فروش و نمایشگاه های تخصصی را هماهنگ کنیم؟.

به گزارش زیرنویس،شمس‌احسان خاطرنشان کرد: چطور می توانیم هویت تهران را به زیست بوم صنایع دستی و خلق محصولات هنری مبتنی بر هویت تهران و سبک زندگی تهرانی تزریق کنیم و یک خط گفتمانی جدید از هویت تهرانی در کالاهای پر مصرف جامعه ایجاد کنیم؟ و نقش و نگارهای هویتی و معماری ها را در ظروف آشپزخانه و محصولات کاربردی سبک زندگی نوین تبدیل کنیم.

وی همچنین با طرح این سوال که چگونه می‌توانیم  زنجیره ارزش صنایع دستی با هدف خلق نمونه موفق ملی در شهر تهران در سال رشد تولید رقم بزنیم؟، افزود: این‌ها سوالات و راهبردهایی است که نگاه عملیاتی در آن نهفته است که ان‌شاءالله در دستور کار شهرداری تهران قرار گیرد و اگر بتوانیم شهرداری تهران را حامی هنر اصیل ایرانی کنیم، این عرصه می تواند بزرگترین فرصت برای ارتقاء سرمایه اجتماعی انقلاب اسلامی شود.

منبع:ایسنا