به گزارش زیرنویس به نقل از تجار نیوز، طبق مصوبه کمیسیون تلفیق برنامه هفتم، یارانه بنزین به جای پلاک خودرو به کد ملی تمام شهروندان به‌طور یکسان پرداخت خواهد شد. یارانه بنزین قرار است به حساب هر فرد بر اساس کد ملی واریز شود. سهمیه یارانه بنزین تاکنوا رقمش مشخص نشده است.در تابستان سال جاری […]

به گزارش زیرنویس به نقل از تجار نیوز، طبق مصوبه کمیسیون تلفیق برنامه هفتم، یارانه بنزین به جای پلاک خودرو به کد ملی تمام شهروندان به‌طور یکسان پرداخت خواهد شد. یارانه بنزین قرار است به حساب هر فرد بر اساس کد ملی واریز شود. سهمیه یارانه بنزین تاکنوا رقمش مشخص نشده است.در تابستان سال جاری هم طرح یارانه بنزین به طور آزمایشی در جزیره کیش اجرا شد.

پرداخت یارانه بنزین ۱۰ میلیون تومانی به هر ایرانی

محمدرضا باهنر، فعال سیاسی اصولگرا از پیشنهاد عجیبی رونمایی کرده است. او می‌گوید می‌توانیم در ازای یارانه ۱۰ میلیونی بنزین را لیتری ۵۰ هزار تومان به مردم بفروشیم و این راهکار را تنها روش درست برای منصفانه کردن قیمت بنزین می‌داند. محمدرضا باهنر نماینده ادوار مجلس و دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین دراین باره می‌گوید:«برای چنین کاری دولت باید حساب شده حرکت کند و مردم را در جریان تصمیم‌های خود بگذارد نه که مانند دولت قبل اعلام کند که صبح جمعه متوجه گرانی قیمت بنزین شده است.» مشروح گفتگوی باهنر را در ادامه می‌خوانید.

مجلس در حال بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه است و یکی از مباحث مهم این برنامه ماجرای قیمت‌گذاری بنزین است. به نظر می‌رسد که بنزین به معمایی حل نشدنی برای دولت تبدیل شده است. چون از یک طرف دولت خواستار افزایش قیمت بنزین است و از طرف دیگر می‌داند که جامعه پذیرای این افزایش قیمت نیست. چه باید کرد؟

قیمت نفت در دنیا تلورانس دارد اما اگر فرض کنیم نفت بشکه‌ای ۷۰ دلار باشد با این قیمت نفت در هر بشکه ما سالی بیش از ۲۲۰ میلیارد دلار انرژی مصرف می‌کنیم. این عدد در دنیا بسیار غیرطبیعی است. نه کشورهای صنعتی و نه کشورهای توسعه‌یافته و نه کشورهای عقب مانده چنین مصرفی ندارند ایران در شدت مصرف انرژی رتبه سوم یا چهارم دنیا را دارد. اگر کسی حاضر است در ایران بنزین مصرفی ماشینش را خودش از پالایشگاه بگیرد من حاضرم به او حواله بدهم تا برود و مجانی تهیه کند.

معدل قیمت حمل یک لیتر بنزین در کشور ما بیش از قیمت بنزینی است که از مردم می گیریم. یک بطری آب ۱۲ تا ۱۳ هزار تومان است یعنی آب را لیتری ۸ هزار تومان می‌خریم ولی بنزین لیتری ۳ هزار تومان است. این مساله باید مدیریت شود، در ایران حتما ۲۰ تا ۳۰ درصد از مصرف بنزین قاچاق می‌شود. با این مقدمه قیمت بنزین باید تعدیل شود.

فکر می کنید قیمت بنزین معقول چقدر است؟

امروز در دنیا قیمت بنزین چه در کشورهای نفتی و چه غیر نفتی لیتری ۱ دلار است. هر یک لیتری که در این کشور بنزین مصرف می شود به اندازه دویست گرم گوشت است حال بهتر است یک لیتر بنزین مصرف کنی یا دویست گرم گوشت بخری؟! امروز با پول یک لیتر بنزین یک آدامس به آدم نمی‌دهند. اگر یارانه مصرف انرژی را در کشور حذف کنیم یعنی نفتمان را به همان قیمتی که به خارج می فروشیم به داخلی ها بفروشیم، می توانیم سالیانه به هر خانواده بیش از ۱۰ میلیون تومان یارانه نقدی بدهیم.

منظور شما این است که با پرداخت یارانه به مردم می توان قیمت بنزین را افزایش داد و این راهکار شما است؟

بله، منتها به جای این یارانه ۱۰ میلیون تومانی، بنزین لیتری ۵۰ هزار تومان می‌شود.

اگر به این منوال پیش برویم احتمال تکرار حوادث سال ۹۸ که پس از گران شدن بنزین رخ داد چقدر است؟

در زمان دولت نهم هم افزایش قیمت به یکباره بالا بود اما اقدامات قبلی مردم را آماده کرده بودیم. متاسفانه در سال‌های ۹۸ برخورد دولت آقای روحانی طوری بود که ایشان به مردم خندید و گفت من صبح جمعه فهمیده‌ام که بنزین گران شده است. این برخورد برای مردم سنگین بود و نباید با مردم از موضع بالا صحبت کرد. دولت آقای روحانی خدمات زیادی داشت و من فکر می کنم به دولت ایشان ظلم شده است. با این تفاسیر در زمان هدفمندی یارانه‌ها در دولت نهم و دهم رییس جمهور سه یا چهار بار به طور زنده با مردم صحبت کرد و محاسبه کرد و توجیه کرد و حرکت هایی پیشینی انجام داد و قبل از گران شدن قیمت بنزین یارانه ها به حساب سرپرست خانوار واریز شد. مردم آماده شده بودند.

با توجه به میزان مشارکت مردم در انتخابات اخیر و التهابات اجتماعی که شاهد آن بودیم ؛ فکر می کنید دولت برای این کار سرمایه اجتماعی لازم را دارد؟

دولت باید مردم را آماده کند؛ اگر خودروی عمومی و اتوبوس و تاکسی و مترو به اندازه کافی باشد مردم کاری ندارند که دولت کیست و دولت را قبول دارند یا نه بلکه مردم به این مساله فکر می کنند که اگر از خانه خود بیرون بیایند و دم در خانه سوار وسیله حمل و نقل عمومی بشوند به موقع به محل کار خود می رسند و کاری با اینکه تصمیم‌گیر کیست ندارند اگر دولت تصمیمی بگیرد که که معدل اش به نفع مردم باشد، مردم هم همراهی می‌کنند و کاری ندارند که چه کسی این تصمیم را گرفته است؟ اینکه امروز به مردم بگوییم بنزین ۳ هزار تومانی را ۶ هزار تومان می کنیم و شاید به شما یارانه بدهیم شاید نه قطعا مردم عصبانی می شوند.