به گزارش خبرنگار مهر، شاخص کیفی هوای کلان‌شهر اصفهان بر اساس داده‌های ۱۳ ایستگاه سنجش در ۲۴ ساعت منتهی به ساعت هشت صبح امروز جمعه بیست و ششم آبان ماه با میانگین ۷۰ وضعیت زرد و قابل قبول را نشان می‌دهد. بر اساس داده‌های سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان محیط‌زیست (منطقه اصفهان) شاخص هوای […]

به گزارش خبرنگار مهر، شاخص کیفی هوای کلان‌شهر اصفهان بر اساس داده‌های ۱۳ ایستگاه سنجش در ۲۴ ساعت منتهی به ساعت هشت صبح امروز جمعه بیست و ششم آبان ماه با میانگین ۷۰ وضعیت زرد و قابل قبول را نشان می‌دهد.

بر اساس داده‌های سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان محیط‌زیست (منطقه اصفهان) شاخص هوای این کلان‌شهر در ایستگاه پایش خیابان ۲۵ آبان با ۷۲، میدان انقلاب و پارک زمزم با ۵۷، بزرگراه خرازی با ۷۶، دانشگاه صنعتی با ۸۳ و ولدان با ۶۲ AQI در وضعیت زرد و قابل قبول است.

شاخص هوا در ایستگاه خیابان احمد آباد با ۱۱۳ و سپاهان شهر با ۱۱۲ وضعیت نارنجی و ناسالم برای گروه‌های حساس و در زینبیه با ۱۷۲ AQI قرمز و ناسالم برای عموم شهروندان و در رهنان با ۴۲، خیابان فیض با ۳۲، خیابان فرشادی با ۲۴ و خیابان میرزا طاهر با ۲۳ AQI وضعیت پاک را نشان می‌دهد.
همچنان ایستگاه سنجش خیابان‌های استانداری، پروین و دانشگاه اصفهان و رودکی قطع است.

امروز شاخص هوا در سجزی با ۶۴، مبارکه با ۸۸، زرین شهر با ۶۷، شاهین شهر با ۶۲ AQI در وضعیت قابل قبول و در قهجاورستان با ۱۱۳ AQI ناسالم برای گروه‌های حساس ثبت شد. ایستگاه سنجش آلودگی هوای شهرهای مجاور اصفهان از جمله خمینی شهر، نجف آباد، منطقه صنعتی دولت آباد و کاشان قطع است.

اداره کل هواشناسی استان اصفهان همچنین درباره سکون جوی از فردا شنبه تا دوشنبه (۲۷ تا ۲۹ آبان) هشدار سطح زرد صادر کرده و افزوده است که این شرایط سبب افزایش دوباره غلظت آلاینده‌های جوی و تشدید آلودگی هوا در مناطق مرکزی از جمله کلانشهر اصفهان طی سه روز آینده می‌شود.

شاخص کیفی هوا از صفر تا ۵۰ هوای پاک، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم و ۳۰۱ تا ۵۰۰ خطرناک است.

این شاخص به طور معمول برای پنج آلاینده هوا شامل مونوکسیدکربن (CO) ، اُزن (O۳)، دی اکسید نیتروژن (NO۲)، دی اکسید گوگرد (SO۲) و ذرات معلق زیر ۲.۵ میکرون (PM۲.۵) اندازه گیری و به طور روزانه در ایستگاه‌های پایش هوا، ثبت می‌شود.

شاخص کیفی هوا ( Air Quality Index ) معیاری است که غلظت ترکیبات مختلف آلاینده موجود در هوا نظیر مونوکسید کربن، دی اکسید گوگرد، ترکیبات نیتروژن دار، اوزون و ذرات معلق ( ذرات کوچک‌تر از ۱۰ میکرومتر و ذرات کوچک‌تر از ۲.۵ میکرومتر) را که دارای حدود مجاز متفاوت با واحدهای مختلف است به یک عدد بدون واحد تبدیل می‌کند و وضعیت آلودگی هوا را نمایش می‌دهد.

منبع: مـهر