آدم‌ها چند دسته‌ هستند. بعضی‌ها منتظر هر فرصتی برای معاشرت هستند، بعضی‌ هم ساکت و خجالتی‎اند و ترجیح‌می‌دهند کم‌کم آدم‌ها را بشناسند. خجالتی‌بودن احساسی‌ است که می تواند روی احساس و رفتارمان وقتی در کنار بقیه هستیم، تاثیر بگذارد. بعضی وقت‌ها این کم‌رویی باعث می‌شود در مقابل دیگران عصبی شویم و احساس ناراحتی، خودآگاهی، ترس […]

آدم‌ها چند دسته‌ هستند. بعضی‌ها منتظر هر فرصتی برای معاشرت هستند، بعضی‌ هم ساکت و خجالتی‎اند و ترجیح‌می‌دهند کم‌کم آدم‌ها را بشناسند. خجالتی‌بودن احساسی‌ است که می تواند روی احساس و رفتارمان وقتی در کنار بقیه هستیم، تاثیر بگذارد. بعضی وقت‌ها این کم‌رویی باعث می‌شود در مقابل دیگران عصبی شویم و احساس ناراحتی، خودآگاهی، ترس یا ناامنی کنیم. حتی خجالتی‌ها ممکن‌ است حسی مانند قرمزشدن، لرزش یا از دست‌دادن تکلم یا تنفس را تجربه‌کنند. می‌خواهید بدانید دلیل خجالتی‌بودن چیست و چه‌کارهایی باعث‌می‌شود کمتر احساس خجالتی‌بودن کنیم؟

  چرا بعضی‌ها خجالتی هستند؟

کم‌رویی تا حدی محصول ژن‌هایی‌ است که فرد به ارث برده و رفتارهایی‌ که یادگرفته‌است‌. جالب این‌که خیلی‌ها فکرمی‌کنند ژنتیک فقط روی قد، رنگ چشم و پوست‌مان تاثیر دارد اما دانشمندان می‌گویند حدود ۲۰درصد از افراد، به‌طور ژنتیکی خجالتی هستند. معنی‌اش این نیست که همه این افراد خجالتی باقی‌می‌مانند چون تجربه‌ها و نحوه برخورد و مقابله با موقعیت‌های مختلف نقش مهمی در کنارگذاشتن یا پررنگ‌ترشدن  کم‌رویی دارد.

با کم‌رویی چه کار می توان کرد؟

خیلی‌ها هستند که می‌خواهند خجالتی‌بودن خود را کم‌کنند یا آن را کناربگذارند اما نمی‌دانند از کجا باید شروع‌کنند. غلبه بر کم‌رویی به تمرین نیاز‌دارد و هرچه بیشتر این رفتارها را تمرین‌کنید کارتان ساده‌تر می‌شود.

آهسته اما مطمئن حرکت کنید

برای کنار گذاشتن خجالت، آهسته‌رفتن اشکالی ندارد اما مطمئن‌ باشید که دارید رو به جلو حرکت‌می‌کنید. برای مثال از موقعیت‌هایی که ممکن است در آن احساس خجالتی‌بودن داشته‌باشید، فرار نکنید و سعی‌کنید اعتمادبه‌نفس خود را با برداشتن قدم های کوچک تقویت‌کنید.

 از احساس ناراحتی نترسید

بیشتر افراد خجالتی از احساس ناراحتی می‌ترسند اما نباید اجازه‌دهید این احساس شما را از تصمیم‌تان منصرف‌کند. ممکن است وقتی از دوست خود درخواستی کنید احساس ناخوشایندی داشته‌باشید که کاملا طبیعی است بنابراین از این حس نترسید.

در موقعیت‌های‌ مختلف قراربگیرید

زیاد خجالتی‌بودن ممکن است شما را از تعامل، شرکت در کلاس‌های مختلف و گپ‌زدن با بقیه باز دارد. به‌همین دلیل بهتر است اجازه‌ندهید خجالتی‌بودن به یک ترس قدرتمند تبدیل‌شوید؛ چون این می‌تواند به قیمت دوری از موقعیت‌های اجتماعی، پیدا‌نکردن دوست‌های جدید و عدم پیشرفت‌تان تمام‌شود و صحبت با آدم‌های جدید را ناخوشایند و غیرممکن‌ کند.

اگر از خجالت آب‌می‌شوید

خجالتی شدید بودن می‌تواند روی اعتمادبه‌نفس و عزت‌نفس‌تان تاثیر بگذارد. اگر احساس‌ خجالت‌تان از یک حس معمولی به یک فوبیا تبدیل‌ شده‌است و هیچ‌جوره‌ نمی‌توانید با آن مقابله‌کنید بهتر است این موضوع را با والدین خود درمیان‌بگذارید و با کمک یک روان‎شناس آن را حل‌کنید.

خراسان

+