به گزارش زیرنویس به نقل از گاردین، پس از اعلام نام برندگان جوایز جایزه ملی کتاب آمریکا ۲۰۲۳، بیست نفر از ۲۵ نویسنده فینالیست روی صحنه آمدند و با دادن بیانیه‌ای جمعی، مراسم را به مراسمی ضد رژیم صهیونیستی بدل کردند. بیشتر فینالیست‌های امسال جوایز ملی کتاب، در مراسم روز پنجشنبه در نیویورک حضور داشتند […]

به گزارش زیرنویس به نقل از گاردین، پس از اعلام نام برندگان جوایز جایزه ملی کتاب آمریکا ۲۰۲۳، بیست نفر از ۲۵ نویسنده فینالیست روی صحنه آمدند و با دادن بیانیه‌ای جمعی، مراسم را به مراسمی ضد رژیم صهیونیستی بدل کردند.

بیشتر فینالیست‌های امسال جوایز ملی کتاب، در مراسم روز پنجشنبه در نیویورک حضور داشتند و در میان طوفانی که پشت صحنه در جریان بود، در حالی که حامیان مالی عقب‌نشینی می‌کردند، بیانیه‌ای دسته جمعی دادند و خواستار آتش‌بس در جنگ اسرائیل و غزه شدند.

پس از اعلام نام جاستین تورس به عنوان برنده بخش داستانی، وی از همه فینالیست‌ها دعوت کرد تا روی صحنه بیایند و ۲۰ نفر از ۲۵ نامزد نهایی ۵ بخش شامل آثار داستانی، غیرداستانی، شعر، ادبیات کودک و ادبیات ترجمه، در حالی روی صحنه رفتند که عالیه بلال نویسنده، نامزد بخش داستان برای رمانش «مردم معبد» به نمایندگی از سوی دیگران بیانیه آماده شده را خواند.

بلال گفت: از طرف فینالیست‌ها می‌گویم؛ ما با بمباران مداوم غزه مخالفیم و خواستار یک آتش‌بس بشردوستانه برای رفع نیازهای فوری غیرنظامیان فلسطینی، به‌ویژه کودکان هستیم.

وی در ادامه گفت: ما با یهودستیزی، احساسات ضدفلسطینی و اسلام هراسی به طور یکسان مخالفیم و کرامت انسانی همه طرف‌ها را می‌پذیریم و می‌دانیم که خونریزی بیشتر هیچ کمکی به صلح پایدار در منطقه نمی‌کند.

دیروز چهارشنبه روشن شد که یک حامی پس از اینکه متوجه شده قرار است در این رویداد چنین بیانیه‌ای خوانده شود، از حضور در مراسم انصراف داد. زیبی اوونز، مدیر عامل شرکت زیبی میدیا، گفت که به او اطلاع داده شده بود که نامزدها دور هم جمع می‌شوند و تصمیم گرفته‌اند از پلتفرم خود در هنگام برنده شدن برای ترویج یک دستور کار طرفدار فلسطین و ضد اسرائیل استفاده کنند. حامی دیگر هم خدمات اشتراک کتاب «کتاب ماه» بود که به نیویورک تایمز گفت در مراسم شرکت نخواهد کرد، اما از این رویداد حمایت می‌کند.

ند بلک‌هاوک، مورخ در سخنرانی دریافت جایزه خود گفت عمیقاً از روحیه سخاوت و بخشش قدردانی می‌کند و حمایت مشترک و همبستگی واقعاً شدیدی که همه فینالیست‌ها در دو روز گذشته نشان داده‌اند، به یادماندنی است.

برندگان جوایز امسال عبارت هستند از:

بخش ادبیات داستانی: جاستین تورس برای «خاموشی‌ها» درباره گفتگوی دو دوست در بستر مرگ که در گاردین به عنوان رمانی «عجیب و باشکوه» از آن یاد شد.

بخش غیرداستانی: ند بلک‌هاوک، مورخ برای کتاب «کشف دوباره آمریکا: مردم بومی و شکست تاریخ ایالات متحده»

بخش ادبیات جوانان: نویسنده و تصویرگر دن سانتات برای کتاب کمیک خاطراتش «اولین بار برای همه چیز» که درباره سفر دوران کودکی به اروپا است که زندگی‌اش را تغییر داد.

بخش شعر: کریگ سانتوس پرز، شاعری از قبیله چامورو گوام، برای مجموعه شعر خود «از قلمروی نامشخص»

بخش ترجمه: استنیو گاردل، نویسنده برزیلی کتاب «کلماتی که باقی می‌مانند» و برونا دانتاس لوباتو مترجم از زبان پرتغالی

جوایز ملی کتاب امسال هفتاد و چهارمین سال خود را به عنوان یکی از معتبرترین جوایز ادبی در آمریکا پشت سر گذاشت. برندگان امسال از میان ۱۹۳۱ عنوان کتاب انتخاب شدند.

منبع: مـهر