دولتمردانی که سواد ریاضی ندارند
دولتمردانی که سواد ریاضی ندارند

علیرضا خانی: اساس طبیعت بر ریاضیات استوار است و اصل اساسی همه علوم اندازه‌گیری و سنجش و پیمایش است. کسانی که حدی از شمارش و اندازه‌گیری را ندانند اصطلاحاً به اختلال در یادگیری ریاضی دچارند. برخی اذهان، قدرت درک مفاهیم مرتبط با ریاضیات و آمار را ندارند و همین که عدد از حدی بزرگتر می‌شود، […]

- دولتمردانی که سواد ریاضی ندارند

علیرضا خانی: اساس طبیعت بر ریاضیات استوار است و اصل اساسی همه علوم اندازه‌گیری و سنجش و پیمایش است. کسانی که حدی از شمارش و اندازه‌گیری را ندانند اصطلاحاً به اختلال در یادگیری ریاضی دچارند. برخی اذهان، قدرت درک مفاهیم مرتبط با ریاضیات و آمار را ندارند و همین که عدد از حدی بزرگتر می‌شود، دیگر نسبت و تناسب اعداد برایشان قابل ادراک نیست و اصطلاحاً فرق بین چند هزار با چند میلیون را تشخیص نمی‌دهند.

کسی در برنامه تلویزیونی به عنوان مدیر یک حوزه مدیریتی در یک شهر، می‌گوید ما یک میلیون ورزشکار داریم و وقتی مجری می‌پرسد جمعیت کل شهر شما چقدر است می‌گوید ۵۵ هزار نفر. مجری می‌گوید چنین چیزی محال است و او خیلی صادقانه می‌گوید درست است چون اینجا روی کاغذ این طور نوشته شده.

در هنگامه تبلیغات انتخابات، برخی داوطلبان نمایندگی مجلس یا ریاست جمهوری سخنانی می‌گویند و اعداد و ارقامی را وعده می‌دهند، مثلاً می‌گویند طی مدت کوتاهی نرخ تورم را یک رقمی و رشد اقتصادی را دو رقمی می‌کنیم.

این میزان به درآمد کشور و حقوق کارمندان و معلمان می‌افزاییم، صادرات غیرنفتی را ۲ برابر یا ۴ برابر یا ۱۰برابر می‌کنیم. همه کودکان محروم از تحصیل را به مدرسه می‌فرستیم، هر سال این تعداد مسکن می‌سازیم، همه جمعیت زیر خط فقر را نجات می‌دهیم و …

بسیاری از ناظران یا رقبا، این‌گونه سخنان را ناشی از سیاسی‌کاری و نوعی نیرنگ برای رأی آوردن تحلیل می‌کنند؛ چون وعده‌هایی که حجم و عدد آن بسیار بزرگ است در زمان کوتاه امکان تحقق ندارد.

اما به نظر نگارنده، این‌گونه وعده‌ها اغلب با صداقت و سادگی داده می‌شود و صاحب آن، قصد اغواگری و خدعه و فریب ندارد، بلکه خیلی صادقانه ادراکی از معنی واژگان و نسبت ابعاد و اعداد و تناسب و اندازه ابعاد کمّی وعده داده شده با «کمیت» درآمد بالفعل و عدد امکانات موجود و رقم هزینه‌های واقعی اداره کشور ندارد. سال‌ها پیش یکی از مسئولان کشور، در بحث دهک‌های اقتصادی از دهک یازدهم نام برد!

بنابراین اینگونه اظهارات در حوزه اعداد و حساب و محاسبات آماری، نه از روی خبث طینت یا خدعه بلکه از روی نداشتن ادراکی از مفهوم اعداد است.

چند سال پیش شخصیتی در تلویزیون آمد و خیلی صادقانه از مردم درخواست کرد که صاحب ۱۴ فرزند شوند و بسیار در این زمینه اصرار و ابرام کرد. مشخص بود او از روی صداقت چنین اصراری می‌کند در عین حال که نسبت بین ۱۴ فرزند و هزینه‌های آن را متوجه نیست.

رابطه ریاضی بین اینکه خانواده‌ای ۱۴ فرزندی اگر بخواهد با حداقل استانداردهای عرفی و زیستی و اخلاقی زندگی کند باید خانه‌ای هزارمتری  با دست کم ۱۵ ـ ۱۶ اتاق و چندین مطبخ و سرسرا  سرویس بهداشتی داشته باشد که با الگوی زیست اجتماعی سمرقند قرن هشتم نیز سازگار نبود چه رسد به تهران و مشهد و تبریز و زاهدان قرن پانزدهم با آپارتمان‌های ۵۰‌متری استیجاری.

آن شخصیتی که چنین اصراری می‌ورزید قصد به خطا انداختن مردم را نداشت بلکه خود به‌طور صادقانه‌ای درکی از نسبت اعداد و هزینه‌ها و نسبت‌های ریاضی فضاها و نیازهای امروزه لازم به ازای هر یک نفر نداشت و اتفاقاً در همان برنامه وقتی مجری از او خواست بین ۱۰۰۰ و ۱۱۰۰ یک عدد را انتخاب کند چندین بار تلاش کرد و هر بار عددی بیرون از دامنه آن اعداد گفت تا اینکه مجری به ناچار خودش عددی برگزید.

ریاضیات مادر علوم است و بدون ریاضیات، نمی‌توان نسبت‌ها را کشف و مقادیر را اندازه‌گیری کرد. بدون ریاضیات نمی‌شود جوامع امروز را اداره کرد. ممکن است گفته شود در همه ممالک دنیا کسانی هستند که ذهن ریاضی و ادراکی از نسبت و تناسب موضوعات و مقادیر ندارند.

درست است اما در آن سرزمین‌ها، تلاش می‌کنند با روش‌های آموزشی مناسب به آنها تا حدی مفاهیم محاسباتی و اندازه‌گیری را آموزش دهند، تا از پس زندگی روزمره‌شان برآیند نه اینکه آنها را به مسئولیت اداره امور دیگر شهروندان بگمارند.  

منبع: اطلاعات انلاین