به گزارش زیرنویس، روز ۵ شنبه ۲۵ آبان ماه ۱۴۰۲ بالاخره باقی مانده مطالبه کلزاکاران که از اردیبهشت ماه معوق مانده بود، پرداخت شد. قیمت هر کیلوگرم خرید تضمینی کلزا در آغاز سال زراعی گذشته ۲۲ هزار تومان تعیین شد که با بررسی های صورت گرفته این قیمت به ۳۰ هزار تومان در هر کیلوگرم […]

به گزارش زیرنویس، روز ۵ شنبه ۲۵ آبان ماه ۱۴۰۲ بالاخره باقی مانده مطالبه کلزاکاران که از اردیبهشت ماه معوق مانده بود، پرداخت شد. قیمت هر کیلوگرم خرید تضمینی کلزا در آغاز سال زراعی گذشته ۲۲ هزار تومان تعیین شد که با بررسی های صورت گرفته این قیمت به ۳۰ هزار تومان در هر کیلوگرم افزایش یافت و کلزاکارانی که محصول خود را تحویل داده بودند بیش از ۵ ماه در انتظار پرداخت مابه التفاوت ۸ هزار تومانی بابت فروش و تحویل هر کیلوگرم از کلزای خود بودند.

برخی کشاورزان نه تنها به تاخیر پرداخت طلب که چند ماهه به طول انجامید معترض هستند، بلکه می گویند چرا طبق قانون سود تاخیر پرداخت با ما محاسبه نمی شود.

“یکی از کشاورزان در این خصوص برای زیرنویس نوشت: محصول کلزا را قبل از گندم درو کردیم و تحویل دولت دادیم. لطفا پیگر مطالبات کشاورزان باشید. ۶ ماه پیش کلزا برداشت و تحویل دولت دادیم و تازه تسویه حساب شد.

کشاورز دیگر نوشت: ۱۴ هکتار کلزا تحویل دادم. به خاطر وعده دروغ امروز و فردا بابت پرداخت پول، در سالهای آتی دیگر این کار را نمی کنم و به هیچ وجه کلزا نمی کارم. هنوز پول کلزا را به من نداده اند. من با این کشت تا ابد خداحافظی می کنم.”

گفتنی است به زودی قرار است لایحه بودجه ۱۴۰۳ تقدیم مجلس شود و دولت باید برای تولید گندم، کلزا، جو و دیگر محصولات کشاورزی بر مبنای قیمت جدید سال آینده، ردیف اعتباری بگیرد. بنابراین از امروز باید فکری برای این موضوع مهم اندیشید که فرودین ماه سال آینده که برداشت محصولات کشاورزی آغاز می شود، کشاورزان دغدغه ای نداشته باشند.

در این خصوص گفتگوی زیرنویس با علیقلی ایمانی، مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران را بخوانید:

علیقلی ایمانی، مدیرعامل بنیاد ملی گندم کاران

وضعیت مناسبی نیست و کشاورزان ناامید و دلسرد هستند

ایمانی ابتدا در پاسخ به این سوال که آیا مطالبات کلزاکاران پرداخت شده است؟ گفت: بالاخره روز ۵ شنبه باقی مانده طلب کلزاکاران به صورت کامل پرداخت شد.

وی درخصوص وضعیت کشاورزان گفت: کشاورزان یا باید شغل خود را ترک کنند یا باید با این شرایط سخت و وعده های بی پایه و اساس ادامه دهند. کشاورزان ناچار هستند امروز را به فردا و فردا را به پس فردا موکول کنند و با این وضعیت ادامه دهند تا بالاخره اتفاقی رخ دهد.وضعیت مناسبی نیست و یک ناامیدی و دلسردی در جامعه کشاورزان بوجود آمده است. از یک سو نحوه پرداخت بهای گندم و کلزا، از سوی دیگر عدم اعلام نرخی که توسط خود مسئولین در قانون وضع شده و باید تا پایان مرداد ماه نرخ ها تعیین شود و کشاورزان بر همان اساس و قبل از سال زراعی جدید محصول خود را بکارند.

ایمانی افزود: این شرایط باعث دلسردی می شود و کشاورزان ناچار هستند که یا زمین خود را بفروشند و شغل خود را تغییر دهند یا با همین وضعیت ادامه دهند. از سوی دیگر اقساط وام های کشاورزان به دلیل خشکسالی، سرما زدگی و مسائل دیگر معوق مانده و بانک ها هم فشار می آورند. از طرفی مطالبات کشاورزان با تاخیر پرداخت می شود و از سوی دیگر عدم اعلام نرخ جدید محصولات باعث شده که کشاورزان نتوانند تصمیم بگیرند که برای سال آینده گندم، جو و کلزا بکارند یا به دنبال کاشت سبزی، صیفی جات و محصولات جالیزی بروند.

کشاورز پول خرید بذر گندم را ندارد

نسل جدید ترجیح می دهد بجای کشاورزی، کنار خیابان سیگارفروشی کند!

مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران با بیان اینکه باید با مسائل قانونی تر و با مردم شفاف تر برخورد شود، گفت: اگر واقعا منابع ندارند باید شفاف اعلام کنند و کشاورزان بتوانند تصمیم بگیرند و شرایطی را مهیا کنند که کشاورزان بتوانند به حیات خود ادامه دهند. همین امروز یک کشاورز به من مراجعه کرده و قسم جلاله می خورد که پول ندارد که بذر گندم بخرد. این موضوع به تولید و جایگاه کشاورزی کشور ضربه می زند و ناامیدی کشاورزان باعث خسران و ضرر و زیان خواهد شد.

وی ادامه داد: چرا نسل جدید به حوزه کشاورزی وارد نمی شود و ترجیح می دهد کنار خیابان سیگارفروشی کند؟ زیرا سرنوشت پدران و آبا و اجداد کشاورز خود را می بیند، لذا در حوزه کشورداری باید تمام اقشار جامعه را مورد توجه قرار داد. کشاورزان در مازندران زمین های زراعی خود را فروختند و اغلب در زمین ها ویلاسازی و ساخت و ساز شده است و این بحران در حال تسری به تمام مناطق کشور است. این بی توجهی باعث می شود که کشاورزان انگیزه ای برای تولید نداشته باشند.

وقتی دستان کشاورزان خالی باشد، وقتی کشاورزان نمی توانند به موقع و به اندازه نهاده بخرند، تولید کشور ضرر می بیند و با این شرایط سخت اقتصادی و مالی و تحریم ها باید نان، گندم و روغن مردم را از خارج تامین کنیم که موجب خسارت به جامعه ایران خواهد شد.

هیچ وقت سود تاخیر در پرداخت را به کشاورز ندادند

ایمانی در پاسخ به این سوال که آیا مطالبات گندمکاران طبق قانون با سود تاخیر در پرداخت، محاسبه شده است، گفت: متاسفانه سود گندمکاران را محاسبه نکردند. طبق ماده ۳ قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی که در اسفند ماه سال گذشته در شورای قیمت گذاری و اتخاذ سیاست های حمایتی مصوب شد، مطالبات کشاورزان باید ظرف ۲۴ ساعت پرداخت شود و اگر به هر دلیلی پرداخت نشود باید سود زمان تاخیر طبق سود روزشمار بانک مرکزی محاسبه و به همراه اصل قیمت به کشاورزان پرداخت شود اما سود تاخیر در پرداخت محاسبه نشد.

این قانون هیچ وقت اجرا نشده است. از گذشته تا به امروز و در هیچ سنواتی سود در تاخیر پرداخت نشده است و این برخورد مسئولان خلاف قانون است. وضعیت کلزاکران هم بدین ترتیب است. کلزاکاران باید خدا را شکر کنند که به اصل مطالبه خود رسیدند.

اگر قانون به نفع مردم باشد اجرا نمی شود اما اگر به نفع دولت باشد، به شدت اجرا می شود

مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران در پاسخ به این سوال که وام کشاورزان مربوط به کدام بانک ها است؟ گفت: وام ها مربوط به همه بانک ها است. کشاورزان پول ندارند و بنابراین از بانک ها وام کشاورزی با سود ۲۳ درصد می گیرند و برای هر روز تاخیر ۶ درصد جریمه پرداخت می کنند. سوال این است آیا یک فعالیت اقتصادی که برای آن سالیانه ۱۵ درصد سود تعیین می شود، می تواند جوابگوی وام ۲۹ درصدی باشد؟

وی در پاسخ به این سوال که چگونه است بانک ها طبق قانون از کشاورزان وام با سود ۲۹ درصدی طلب می کنند اما قانون برای کشاورزان به راحتی زیر پا گذاشته می شود و هیچ ضامن اجرایی هم وجود ندارد و مطالبه کشاورزان با تاخیر و بدون سود پرداخت می شود، گفت: وقتی قانون به نفع مردم باشد، دولت ها تمایل زیادی برای اجرای آن ندارند اما وقتی قانون به نفع دولت ها باشد، به شدت اجرا می شود و برای مثال برای یک روز تاخیر ۶ درصد سود از کشاورزان می گیرند.

قانون در کشور باید فصل الخطاب باشد

ایمانی با بیان اینکه مقام معظم رهبری بارها تاکید کردند که قانون در کشور باید فصل الخطاب باشد و اگر بی قانونی باشد سنگ روی سنگ بند نمی شود، گفت: ما مطالبات کشاورزان را مکتوب و با اشاره به قانون برای رئیس جمهور، مجلس و وزارتخانه ها ارسال می کنیم و سوال ما این است که چرا به قانون عمل نمی شود؟

محصول کلزا در استان ها سبز شده است و به تازگی مطالبات کلزای سال قبل کشاورزان را پرداخت کردند. این در حالی است که در دنیا حوزه کشاورزی مورد حمایت و توجه ویژه قرار می گیرد. حوزه کشاورزی حرفه سودآوری نیست اما از این نظر مورد اهمیت است که غذای مردم را تامین می کند. اگر از فردا در نانوایی های کشور، نان نباشد چه اتفاقی می افتد؟

وی در ادامه گفت: مردم از صبح تا شب با محصولات کشاورزی زندگی می کنند. از وعده های غذایی (کره، شیر، عسل، پنیر، ماست، گوشت، مرغ، تخم مرغ و …) تا کفش، پارچه، پوشاک و … همه با حوزه کشاورزی مرتبط است و از این نظر اهمیت زیادی دارد. به همین دلیل اصرار مقام معظم رهبری بر این است که باید حوزه کشاورزی مورد حمایت قرار بگیرد و باید از کالاهای تولید داخل حمایت شود، حتی اگر کالای داخل گرانتر از کالای خارجی باشد. سیاستگذار سیاست های کلی نظام، مقام معظم رهبری است و دولت ها مجری و اجرا کننده این سیاست ها هستند.

ایمانی در آخر گفت: ما هم در حد توان خود تلاش و پیگیری می کنیم و کار دیگری از ما ساخته نیست. حتی درخصوص مطالبات گندمکاران به مقام معظم رهبری نامه ارسال کردیم و ما امیدوار هستیم اتفاق های خوب رخ دهد.

منبع خبر: رکنـا