به گزارش زیرنویس، در هفته گذشته مشگین شهر استان اردبیل با ۵ زمینلرزه بین ۲.۶ تا ۴.۳ لرزید، ضمن آنکه در ماکو در استان آذربایجان غربی زمینلرزه‌ای به بزرگای ۴.۳ و در رامیان استان گلستان زمینلرزه‌ای به بزرگای ۴ و در بهاباد استان یزد زلزله‌ای به بزرگای ۴.۱ رخ داد. در مشگین شهر استان اردبیل […]

به گزارش زیرنویس، در هفته گذشته مشگین شهر استان اردبیل با ۵ زمینلرزه بین ۲.۶ تا ۴.۳ لرزید، ضمن آنکه در ماکو در استان آذربایجان غربی زمینلرزه‌ای به بزرگای ۴.۳ و در رامیان استان گلستان زمینلرزه‌ای به بزرگای ۴ و در بهاباد استان یزد زلزله‌ای به بزرگای ۴.۱ رخ داد.

در مشگین شهر استان اردبیل زلزله‌ای به بزرگای ۴.۳ ، ۳.۲ در عمق ۱۸ کیلومتری، ۲.۶ ، ۳.۳ در عمق ۵ کیلومتری و ۳.۲ در عمق ۶ کیلومتری زمین رخ داد.

به گفته دکتر علی بیت‌اللهی، رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در شعاع یک درجه‌ای (حدود ۱۱۰ کیلومتری) اطراف رومرکز زلزله ۴.۲ جنوب غربی مشگین شهر، تعداد ۱۷۶۴ زلزله با بزرگی ۲.۵ و بالاتر در گستره اطراف رومرکز از سال ۲۰۰۶ میلادی تا زمان وقوع زلزله ۴.۲ در مدت ۱۷ سال، ثبت شده است. از این تعداد ۶ زمینلرزه با بزرگای ۵ و بالاتر و ۷۴ زلزله با بزرگای ۴ تا ۵ و بقیه زمینلرزه‌ها کوچکتر از بزرگای ۴ در اطراف رومرکز گسترده شده‌اند.

نگاهی به نقشه فوق نشان می‌دهد که محدوده مشگین شهر، لرزه‌خیزی نسبی پائینی را دارد و در این شکل، خوشه‌های لرزه‌ای زلزله اهر – ورزقان در غرب – شمالغرب، خوشه لرزه‌ای میانه (در جنوب زلزله ترکمانچای) و هیر در شرق- شمال شرق قابل مشاهده است.

رئیس بخش زلزله مرکز زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در خصوص گسل مسبب زلزله ۴.۲ جنوب غربی مشگین شهر، توضیح داد: بر اساس نقشه در مقیاس کشوری سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور، گسل عبوری از مجاورت رومرکزهای تعیین شده، به نام گسل «مسجدلو» نام‌گذاری شده است. طول این گسل ۱۳ کیلومتر بوده و در امتداد گسله «بره خوش» در سوی جنوب غربی قرار گرفته است. بر اساس مطالعات به نظر می‌رسد که گسل مسبب این زمینلرزه، گسل مسجدلو است.

علاوه بر آن در ماکو در استان آذربایجان غربی زمینلرزه‌ای به بزرگای ۴.۳ و در رامیان استان گلستان زمینلرزه‌ای به بزرگای ۴ و در بهاباد استان یزد زلزله‌ای به بزرگای ۴.۱ رخ داد، همچنین در رباط کریم استان تهران زلزله ۲.۷ رخ داد.

جزئیات زلزله‌های هفته گذشته به این شرح است:

شنبه ۲۰ آبان

در چمستان استان مازندران زلزله ۲.۵، در قم استان قم زلزله ۲.۹، در راور استان کرمان زلزله ۲.۸، در سرجنگل استان سیستان و بلوچستان زلزله ۲.۶، در دوبرجی استان فارس زلزله ۲.۹، در خوی استان آذربایجان غربی زلزله ۲.۵ و در رباط قره بیل استان خراسان شمالی زلزله ۲.۶ رخ داد.

در رامیان استان گلستان زمینلرزه‌ای به بزرگای ۴ در عمق ۵ کیلومتری رخ داد و کانون این رخداد لرزه‌ای در ۴ کیلومتری رامیان، ۱۱ کیلومتری آزادشهر و ۱۳ کیلومتری نوده خاندوز این استان گزارش شد.

یکشنبه ۲۱ آبان

در سراب باغ استان ایلام زلزله ۲.۶، در آستارا استان گیلان زلزله ۲.۹، در بلداجی استان چهارمحال و بختیاری زلزله ۲.۵، در رضی استان اردبیل زلزله ۲.۶، در آبی بیگلو واقع در استان اردبیل زلزله ۲.۶ و در رباط کریم استان تهران زلزله ۲.۷ رخ داد.

تربت حیدریه استان خراسان رضوی با زمینلرزه‌ای به بزرگای ۳.۵ در عمق ۱۷ کیلومتری لرزید و کانون این رخداد لرزه‌ای در ۱۰ کیلومتری تربت حیدریه، ۱۲ کیلومتری بایک و ۱۴ کیلومتری شادمهر این استان بوده است.

دوشنبه ۲۲ آبان

در نصرت‌آباد استان سیستان و بلوچستان زلزله ۲.۵، در برازجان استان بوشهر زلزله ۲.۵، در شوسف استان خراسان جنوبی زلزله ۲.۷ و در نایبند استان خراسان جنوبی زلزله ۲.۹ به ثبت رسید.

فین استان هرمزگان زلزله‌ای به بزرگای ۳.۹ در عمق ۲۶ کیلومتری را تجربه کرد و کانون این رخداد لرزه‌ای در ۲۴ کیلومتری فین، ۴۴ کیلومتری قلعه قاضی و ۴۸ کیلومتری بندرعباس این استان گزارش شد.

ماکو در استان آذربایجان غربی زمینلرزه‌ای به بزرگای ۴.۳ در عمق ۷ کیلومتری را تجربه کرد که کانون آن در ۲۰ کیلومتری ماکو، ۲۳ کیلومتری شوت و ۲۴ کیلومتری بازرگان این استان بوده است.

در بلداجی استان چهارمحال و بختیاری زلزله‌ای به بزرگای ۳.۵ در عمق ۸ کیلومتری رخ داد و کانون این رخداد لرزه‌ای در ۱۰ کیلومتری بلداجی، ۱۵ کیلومتری سفید دشت و ۱۸ کیلومتری گندمان این استان بوده است.

سه‌شنبه ۲۳ آبان

در شربیان استان آذربایجان شرقی زلزله ۲.۷، در ثمرین استان اردبیل زلزله ۲.۶ و در قیر استان فارس زلزله ۲.۵ رخ داد.

سالند استان خوزستان با زلزله‌ای به بزرگای ۳.۶ در عمق ۸ کیلومتری لرزید و کانون آن در ۱۰ کیلومتری سالند، ۲۳ کیلومتری لالی و ۳۰ کیلومتری گتوند این استان گزارش شد.

چهارشنبه ۲۴ آبان

در مشگین شهر استان اردبیل زلزله‌ای به بزرگای ۴.۳ در عمق ۱۴ کیلومتری رخ داد و کانون این رخداد لرزه‌ای در ۱۹ کیلومتری مشگین شهر و ۳۵ کیلومتری لاهرود استان اردبیل و ۳۴ کیلومتری هریس استان آذربایجان شرقی بوده است. زلزله‌های ۲.۶ ، ۳.۳ در عمق ۵ کیلومتری ۳.۲ در عمق ۶ کیلومتری از دیگر رخدادهای لرزه‌ای این منطقه است.

در برازجان استان بوشهر زلزله ۲.۸، در فین استان هرمزگان زلزله ۲.۸ و در فاضل آباد استان گلستان زلزله ۲.۸ به وپقوع پیوست.

فارغان استان هرمزگان با زلزله‌ای به بزرگای ۳.۱ در عمق ۱۸ کیلومتری لرزید و کانون این رخداد لرزه‌ای در ۱۹ کیلومتری فارغان، ۳۶ کیلومتری فین و ۵۲ کیلومتری حاجی‌آباد این استان گزارش شد.

در بهاباد استان یزد زلزله‌ای به بزرگای ۴.۱ در عمق ۸ کیلومتری رخ داد و کانون آن در ۲۴ کیلومتری بهاباد، ۴۶ کیلومتری بافق استان یزد و ۷۱ کیلومتری کوهبنان استان کرمان بوده است.

بندرخمیر استان هرمزگان با زلزله‌ای به بزرگای ۳.۳ در عمق ۱۰ کیلومتری لرزید و رومرکز این رخداد لرزه‌ای در ۳۵ کیلومتری بندر خمیر، ۴۱ کیلومتری کنگ و ۴۷ کیلومتری بندر لنگه این استان گزارش شد.

پنج شنبه ۲۵ آبان

در خوی استان آذربایجان غربی زلزله ۲.۷ رخ داد.

در شهر پیر استان فارس زلزله‌ای به بزرگای ۳.۲ در عمق ۴ کیلومتری زمین به ثبت رسید و رومرکز آن در ۲۴ کیلومتری شهر پیر، ۲۹ کیلومتری مزایجان و ۲۹ کیلومتری حاجی آباد این استان گزارش شد.

در مشگین شهر استان اردبیل زلزله‌ای به بزرگای ۳.۲ در عمق ۱۸ کیلومتری رخ داد.

جمعه ۲۶ آبان

در باب انار استان فارس زلزله‌ ۲.۷ به ثبت رسید.

 

منبع خبر: رکنـا