زیرنویس – سرویس اقتصادی: حال و احوال کیش مدت‌ها است که خوب نیست و جزیره‌ای که روزی با جشنواره‌های تابستانی خود مشهور بود حالا با بحران گردشگر و تبع آن بحران اقتصادی رو به رو شده است. اما ماجرا چیست و ریشه این همه دردسر از کجا سر چشمه می‌گیرد؟ برای پاسخ به این سوال […]

زیرنویس – سرویس اقتصادی: حال و احوال کیش مدت‌ها است که خوب نیست و جزیره‌ای که روزی با جشنواره‌های تابستانی خود مشهور بود حالا با بحران گردشگر و تبع آن بحران اقتصادی رو به رو شده است. اما ماجرا چیست و ریشه این همه دردسر از کجا سر چشمه می‌گیرد؟

برای پاسخ به این سوال این بار با دو کیش‌وند صحبت کردیم که یکی مدیر یک رستوران شناخته شده و دیگری فروشنده لباس در یکی از مراکز خرید مشهور کیش است. در ادامه این دو گفت‌وگوی کوتاه را با ذکر این نکته می‌خوانید که هر دو مصاحبه شونده علاقه‌ای به ذکر نام خود نداشتند.

مدیر یکی از رستوران‌های شناخته شده کیش با تایید اوضاع ناخوشایند جزیره به زیرنویس گفت: این که کیش خلوت شده و شرایط کار نسبت به سال‌ها قبل سخت‌تر شده درست است و چیزی نیست که بتوان آن را انکار کرد. من خودم به عنوان مدیر یک رستوران خیلی پیگیر بودم که چرا کیش به اینجا رسیده و ضعف از کجا است؟ پاسخی که من یافتم این بود: اگر هواپیما باشد، مسافر وجود دارد!

وی با اشاره به اینکه این مشکل جدید نیست، گفت: سال‌های قبل و در اوایل تحریم‌ها هم یک بار دیگر اوضاع شبیه این سال‌ها شده بود و بعد از جلسات متعدد آن زمان هم همه چیز به هواپیمایی و کمبود هواپیما ختم شد. مدیران جزیره می‌گفتند به دلیل تحریم امکان تعمیر هواپیماها محدود شده و پرواز کم است. اخیرا هم مسافری داشتم که مهمان رستوران خود ما بود و به من گفت که پرواز ما دو بار بلند شد و به خاطر مشکل فنی به کیش بازگشت.

این مدیر رستوران ادامه داد: اگر مسئله هواپیما را کنار بگذاریم می‌توانیم راه را هموار کنیم تا هموطنان ما به شکل دریایی به کیش بیایند و از منظره دریایی خلیج فارس هم لذت ببردند.

این فعال اقتصادی در ادامه در پاسخ به این پرسش که مدتی است این حرف مشهور شده که ترکیه رفتن از کیش رفتن ارزان‌تر است، گفت: ترکیه اصلا با ایران قابل مقایسه نیست. در ترکیه دولت به شکل مستقیم به صنعت گردشگری کمک می‌کند. در ترکیه پرواز و هتل به نسبتا به صرفه است چون دولت در این بخش کمک مالی می‌کند تا گردشگر وارد شود. بعد از ورود گردشگر قیمت خدماتی مثل تاکسی و رستوران چنان زیاد می‌شود که تعجب می‌کنید.

وی ادامه داد: دولت ما در مقایسه با دولت ترکیه برای صنعت گردشگری چه می‌کند؟ تقریبا هیچ کاری نمی‌کند. اگر هزینه بلیت هواپیما و هتل را فاکتور بگیریم بقیه موارد چندان گران نیست. در تجربه شخصی من ماهی که ما در رستوران سرو می‌کنم ارزان‌تر از خیلی نقاط شهرهای بزرگی مثل تهران است. به نظر من این حرف‌هایی که اخیرا گفته می‌شود شایعه است.

این مدیر رستوران در پاسخ به این پرسش که اگر مسئله هواپیمایی حل شود، مشکل کیش حل می‌شود یا خیر، گفت: اگر قرار است ما خود را با ترکیه مقایسه کنیم دولت باید پادرمیانی کند و به مسائلی مانند پرواز و هتل‌ها کمک مستقیم کند. من به عنوان یک رستوران‌دار در همین شرایط ناخوشایند روی هنر و تخصص خودم حساب کرده‌ام و کمکی نمی‌خواهم. اما اگر دولت در کیش یا شیراز یا اصفهان به صنعت توریسم یارانه دهد شرایط به کلی تغییر می‌کند.

وی ادامه داد: در همین ماجرای هواپیما الان بخش خصوصی می‌گوید من اگر هواپیمای من به عراق یا ترکیه برود سود بیشتری از کیش دارد. اینجا اگر دولت ورود کند و از صنعت حمل و نقل حمایت کند بازی تغییر می‌کند. به جز مسئله هواپیما چرا ما چند شناور جذاب و زیبا برای آمدن به کیش یا گشت و گذار در خلیج فارس نداریم؟ این مسائل نیاز به ورود مستقیم دولت دارد. من از گردشگران خارجی به طور مستقیم و مکرر شنیدیم که جزیره کیش برای آن‌ها بسیار جذاب و بکر است، در نتیجه ما ظرفیت گردشگر را به طور جدی داریم، اما نیاز به برنامه ریزی و حمایت وجود دارد.

در ادامه یکی از لباس فروش‌های مراکز خرید کیش نیز با تایید شرایط ناخوشایند کیش به زیرنویس گفت: امروز کافی است گشتی در اینستاگرام بزنید تا ببنید مدام از برندینگ می‌گویند. از آن طرف می‌بینید که عربستان برای برندینگ گردشگری و کل کشور خود از رونالدو و مسی استفاده می‌کند. ترکیه هم من شنیده‌ام که با آژانس‌های تبلیغاتی قرارداد سالانه می‌بندد تا گردشگری این کشور را تبلیغ کنند. اما ما برای کیش چه کردیم؟

این فروشنده با اشاره به افت اعتبار و شهرت نام کیش گفت: کیش با این امکانات عالی عملا هیچ  تبلیغی ندارد و نه تنها در رقابت خارجی بلکه در رقابت داخلی هم بازنده است. شما به تبلیغاتی که برای زیبایی درک و سیستان یا گلستان می‌شود نگاه کنید بعد به کیش نگاه کنید یا اصلا به شهرتی که کیش از نظر اقتصادی فروش جنس پیدا کرده اصلا قابل مقایسه با کیش نیست. کیش که با جشنواره و جنس با کیفیت و تفریحات جذاب شناخته می‌شد این روزها یک گزینه بازنده در برابر آنتالیا و استانبول و وان است.

وی در پاسخ به این که دلیل این امر چیست، گفت: من تخصص ندارم و نمی‌توانم جواب تخصصی بدهم اما چیزی که من به عنوان ساکن و کاسب جزیره می‌بینم فقدان مدیریت است. جزیره ثبات مدیریت ندارد. روزگاری مدیران برای این جزیره خط هواپیمایی و جشنواره تابستانی خلق کردند ولی این سال‌ها مدیرانی در جزیره بودند که حداقل در ظاهر اهمیتی به کیش نمی‌دادند.