به گزارش زیرنویس، مرکز ملی پیش بینی و مدیریت بحران مخاطرات جوی سازمان هواشناسی کشور از ورود سامانه بارشی جدید به کشور و بارش برف یا باران در بسیاری از مناطق خبر داد. همچنین سازمان هواشناسی کشور اعلام کرد: عمده فعالیت این سامانه بارشی برای دوشنبه پیش رو است و مخاطراتی نظیر «رگبار شدید باران، […]

به گزارش زیرنویس، مرکز ملی پیش بینی و مدیریت بحران مخاطرات جوی سازمان هواشناسی کشور از ورود سامانه بارشی جدید به کشور و بارش برف یا باران در بسیاری از مناطق خبر داد.

همچنین سازمان هواشناسی کشور اعلام کرد: عمده فعالیت این سامانه بارشی برای دوشنبه پیش رو است و مخاطراتی نظیر «رگبار شدید باران، رعدوبرق، وزش باد شدید موقت و در مناطق مستعد گرد و خاک، کاهش محسوس دما و بارش برف در نقاط سردسیر و ارتفاعات» با سطح هشدار نارنجی در پی دارد.

منطقه اثرات فعالیت سامانه «نیمه جنوبی و غرب آذربایجان غربی، نیمه جنوبی آذربایجان شرقی، کردستان، زنجان، کرمانشاه ایلام، لرستان، خوزستان، همدان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر، فارس، مرکزی، غرب و جنوب اصفهان، ارتفاعات استان‌های قزوین البرز تهران و سمنان و نیمه غربی استان‌های هرمزگان و کرمان» است.

این سامانه اثرات مخاطره آمیزی همچون «اختلال در ناوگان حمل و نقل جاده‌ای، ریلی و هوایی، لغزندگی در جاده‌های کوهستانی و نقاط سردسیر به سبب بارش برف، سیلابی شدن مسیل‌ها، طغیان رودخانه‌ها، آب گرفتگی معابر، وزش باد شدید موقت، صاعقه، خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها، تابلوهای تبلیغاتی و شکستن درختان کهن سال و خسارت به ماشین آلات و محصولات باغی و زراعی» به همراه دارد.

توصیه می‌شود برای مدیریت شرایط نسبت به «عدم توقف در بستر و حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در عبور از حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، خودداری از فعالیت‌های کوه نوردی و جابجایی عشایر، محدودیت در فعالیت‌های عمرانی، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی و پاک سازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب روها، اجتناب از پارک خودرو در کنار درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه کاره و انتقال محصولات کشاورزی به انبارهای استاندارد و آمادگی راهداری برای برف روبی در گردنه‌ها و نقاط سردسیر» اقدام شود.

منبع: مـهر