به گزارش زیرنویس به نقل از فارس، خبر رسید که یکشنبه ۲۸ ‌آبان ماه ۱۴۰۲ پایتخت‌نشینان آلوده‌ترین هوا را تجربه می‌کنند، اصغری کارشناس هواشناسی تأکید کرد از فردا مجددا هوا آلوده می‌شود و یکشنبه آلوده‌ترین روز خواهد بود و از دوشنبه موج جدید بارشی هوای کشور را تحت تأثیر قرار می‌دهد. فردا هوا برای گروه […]

به گزارش زیرنویس به نقل از فارس، خبر رسید که یکشنبه ۲۸ ‌آبان ماه ۱۴۰۲ پایتخت‌نشینان آلوده‌ترین هوا را تجربه می‌کنند، اصغری کارشناس هواشناسی تأکید کرد از فردا مجددا هوا آلوده می‌شود و یکشنبه آلوده‌ترین روز خواهد بود و از دوشنبه موج جدید بارشی هوای کشور را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

فردا هوا برای گروه های حساس آلوده است/کمیته اضطرار تشکیل جلسه نمی دهد

برای بسیاری از شهروندان این سوال را مطرح شد با توجه به اینکه فردا آلوده‌ترین روز است آیا مدارس تعطیل می‌شود؟ غراوی معاون عمرانی استاندار تهران در این‌باره گفت:‌ فردا تهران آلوده برای گروه‌های حساس جامعه است و تا زمانی که شاخص زیر ۱۵۰ است وضعیت قرمز نیست و کمیته اضطرار تشکیل نمی‌شود. همچنین هواشناسی هم به صورت مکتوب اعلام نکرده و زمانی که در شرایط هشدار باشیم جلسه اضطرار برگزار می شود.

چه زمان کمیته اضطرار تشکیل جلسه می دهد؟

بر اساس این گزارش، کمیته اضطرار زمانی که شاخص آلودگی هوا مرز هشدار را رد کند، تشکیل می‌شود و در بیشتر موارد خروجی کمیته اضطرار تعطیلی مدارس، زوج و فرد کردن خودورها از در منازل است. و همچنین ورزش کردن در هوای آزاد ممنوع و از کودکان، سالمندان و افرادی که بیماری خاص دارند خواسته می‌شود که در منزل بمانند و از تردد در هوای آلوده خودداری کنند.

در حال حاضر اعلام شده که شاخص آلایندگی ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون فردا بالای ۱۰۰ است و هوا برای گروه‌های حساس آلوده خواهد شد؛ مدارس تعطیل نیست و اگر قرار باشد این امر رخ دهد قطعا اطلاع‌رسانی لازم صورت می‌گیرد.

فردا آلوده ترین روز در هفته جاری است

همچنین یکی از کارشناسان شهری گفت موضوعی که از سوی کارشناس هواشناسی اعلام شده، این بوده که روز یکشنبه آلوده‌ترین روز در هفته جاری است نه اینکه آلوده‌ترین روز در کل سال است.

هفته گذشته تهران چند روزی در شرایط هشدار قرار گرفت و مدارس مقطع ابتدایی چهارشنبه ۲۴ آبان ماه تعطیل شدند. شاخص آلایندگی در حال حاضر ۶۴ است و شاخص ۲۴ ساعت گذشته ۷۴ (شرایط قابل قبول ) است. از ابتدای سال تا کنون پایتخت ۸ روز هوای پاک، ۱۷۲ هوای قابل قبول، ۵۷ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس و ۶ روز هوای ناسالم برای تمام گروه‌ها داشته است و از ابتدای سال تا کنون شاخص به مرحله بسیار ناسالم و خطرناک نرسیده است.

شاخص کیفیت هوا به ۵ دسته تقسیم شده از عدد صفر تا ۵۰ پاک، ۵۱ تا ۱۰۰ قابل قبول، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای همه گروه‌ها، از ۲۰۰ تا ۳۰۰ هوا بسیار ناسالم و از ۳۰۱ تا ۵۰۰ شرایط کیفی هوا خطرناک است.