خلبان مشهور اوکراینی پناهنده روسیه شد +شرح ماجرا
خلبان مشهور اوکراینی پناهنده روسیه شد +شرح ماجرا

فارس نوشت: رسانه‌های غربی شنبه شب به وقت تهران از پناهنده شدن یک خلبان بالگرد رزمی ارتش اوکراین به روسیه خبر دادند. وبگاه شبکه خبری «بلومبرگ» شنبه شب به وقت تهران نوشت، در رویداد قابل توجه، یکی از خلبانان فعال نیروی هوایی اوکراین با عبور از خطوط هوایی روسیه به این کشور پناهنده شده است. […]

- خلبان مشهور اوکراینی پناهنده روسیه شد +شرح ماجرا

فارس نوشت: رسانه‌های غربی شنبه شب به وقت تهران از پناهنده شدن یک خلبان بالگرد رزمی ارتش اوکراین به روسیه خبر دادند.

وبگاه شبکه خبری «بلومبرگ» شنبه شب به وقت تهران نوشت، در رویداد قابل توجه، یکی از خلبانان فعال نیروی هوایی اوکراین با عبور از خطوط هوایی روسیه به این کشور پناهنده شده است.

این خلبان «آلکسی ووودا» خلبان بالگرد «کا-۵۲» نام دارد و گفته است که این اقدام سازماندهی شده بود.

بلومبرگ در گزارش خود افزود که این حادثه تشدید جدی درگیری اوکراین و روسیه را همراه دارد.عمل فرار به ویژه در زمان درگیری، پیامدهای شدیدی را به همراه دارد و این امکان را برای طرف مقابل فراهم می کند که به اطلاعات بسیار حساس و درک عمیق‌تر از راهبردهای نظامی طرف مقابل دست یابد. علاوه بر این، چنین رویدادی می تواند به طور قابل توجهی روحیه نظامیان را تحت تاثیر قرار دهد.

آلکسی ووودا، یک خلبان با تجربه است که به خاطر مانورهایش در بالگرد کا-۵۲ شهرت دارد. انگیزه‌ها و شرایط پیرامون این فرار هنوز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. اقدامات نظامیان فراری اوکراینی و واکنش ارتش روسیه می‌تواند سابقه‌ای برای فرارهای آینده ایجاد کند.

این حادثه در حالی رخ داد که در عرصه رزم هوایی نیروی هوایی روسیه برتری بر اوکراین دارد.

اندیشکده انگلیسی «روسی» چندی قبل گزارش کرد که جنگنده‌های روسیه در نبرد با اوکراین موثر ظاهر شده‌اند و در این بین جنگنده‌های «سوخو-۳۵ اس» با موشک‌های «آر -۷۷» از جمله این جنگنده‌ها هستند. جت‌های سوخو-۳۵ مجهز به موشک دوربرد آر-۷۷ اغلب از مسافت ۱۰۰ کیلومتری بر جنگنده‌های اوکراین قفل راداری کرده‌اند.

در حالیکه آمریکا و متحدانش در حال تجهیز اوکراین به جنگنده «اف-۱۶» هستند، هواپیماهای پیشرفته روسی مانند جنگنده سوخو-۳۵ دارای رادار و موشک‌های دوربردتر هستند و می توانند جت‌های اف-۱۶ را از صحنه خارج کنند.

به طور پیش فرض، جنگنده‌های سوخو-۳۵ می‌توانند اف-۱۶ را قبل از اینکه خلبان متوجه شود شناسایی و از بین ببرند. از سویی دیگر، جنگنده اف-۱۶ نیاز به بازآماد منظم دارد و نمی‌تواند از باندهای دست‌ساز مانند جاده‌ها استفاده کند و روسیه نیز فرودگاه‌های اوکراین را هدف قرار می‌دهد و بسیاری از آنها را غیرقابل استفاده می‌کند.

منبع: اطلاعات انلاین