شب باشکوه در پاریس؛ چهارده بد نیست!
شب باشکوه در پاریس؛ چهارده بد نیست!

به نقل از ساکرنت، فرانسه بزرگ‌ترین پیروزی تاریخش را با شکست ۱۴ بر صفر جبل الطارق ۱۰ نفره در مرحله مقدماتی یورو ۲۰۲۴ در گروه B به ثبت رساند، کیلیان ام‌باپه هت تریک کرد و وارن زایر امری در اولین بازی خود گلزنی کرد. این بزرگ‌ترین برد در تاریخ مسابقات انتخابی یورو ۲۰۲۴ در اروپا […]

- شب باشکوه در پاریس؛ چهارده بد نیست!

به نقل از ساکرنت، فرانسه بزرگ‌ترین پیروزی تاریخش را با شکست ۱۴ بر صفر جبل الطارق ۱۰ نفره در مرحله مقدماتی یورو ۲۰۲۴ در گروه B به ثبت رساند، کیلیان ام‌باپه هت تریک کرد و وارن زایر امری در اولین بازی خود گلزنی کرد.

این بزرگ‌ترین برد در تاریخ مسابقات انتخابی یورو ۲۰۲۴ در اروپا بود و از برد ۱۳ بر صفر آلمان مقابل سن مارینو در سال ۲۰۰۶ پیشی گرفت.

دیدیه دشان، سرمربی تیم ملی فرانسه درباره این برد پرگل گفت: ۱۰ نفره شدن، کار تیم حریف را سخت کرد، اما این اعتبار را از ما نمی‌گیرد، حتی اگر می‌توانستیم بیش‌تر گل‌می‌زدیم. ولی با همه این‌ها چهارده بد نیست!

فرانسه در نیمه اول با نتیجه ۷ بر صفر پیش بود و مارکوس تورام، زایر امری، ام‌باپه، جاناتان کلاوس، کینگزلی کومان و یوسف فوفانا و بازیکن حریف برای فرانسه گلزنی کردند. فرانسه قبلاً صدرنشینی خودش را در گروه تثبیت کرده بود و دیدیه دشان، سرمربی تیم به زایر امری ۱۷ ساله برای اولین بار بازی داد و او را به جوان‌ترین بازیکن فرانسه از سال ۱۹۱۴ تبدیل کرد.

این بازیکن با گل خود در دقیقه ۱۶ به جوان‌ترین گلزن فرانسه از آن تاریخ نیز تبدیل شد. این رکورد قبلاً در اختیار ادواردو کاماوینگا از رئال مادرید بود.

پیش از این بازی بزرگ‌ترین پیروزی تاریخ فرانسه، پیروزی ۱۰ بر صفر مقابل آذربایجان در سال ۱۹۹۵ بود.

کیلیان ام‌باپه با هت تریک در این دیدار شمار گل‌هایش را در تیم ملی فرانسه به ۴۶ گل رساند تا از آنتوان گریزمان پیشی گیرد و به رده سوم لیست گلزنان تاریخ فرانسه رسید و اکنون تنها ۵ گل تا تیری آنری در رده دوم فاصله دارد. هم‌چنین اولیویه ژیرو تعویضی با دو گل دیرهنگام شمار گل‌هایش را به عدد ۵۶ گل برای کشورش رساند.

فرانسه در هر هفت بازی گروهی پیروز شده و در دیدار روز سه‌شنبه برای دیدار با یونان به دنبال حفظ این رکورد عالی خواهد بود. دشان پس از بازی در این‌باره گفت: ما از کاری که امشب انجام دادیم لذت خواهیم برد، ما به یونان نمی‌رویم تا تفریح کنیم. این یک هدف جدید است. امشب به جز مصدومیت وارن امری، شب خوبی بود، اما مساله مهمی نیست. ما نگران مصدومیت او بودیم، چون مچ پای امری خیلی زود قرمز شد. اسکن‌ها نشان داد که شکستگی وجود ندارد، اما این یک رگ به رگ شدن بسیار بزرگ است.

جبل الطارق که سنگین‌ترین شکست تاریخ خود را متحمل شد، هنوز نتوانسته در دور انتخابی یورو گلزنی کند و باید در دیدار بعدی مقابل هلند قرار گیرد.

کیلیان ام‌باپه در این دیدار هت تریک کرد و هم‌چنین ۳ پاس گل داد. حالا مهاجم ۲۴ ساله پاری سن ژرمن ۳۰۰ گل زده است: ۴۶ گل برای تیم ملی و ۲۵۴ گل در سطح باشگاهی. بدین ترتیب ام‌باپه قبل از تولد ۲۵ سالگی خود از کریستیانو رونالدو، مهاجم النصر و لیونل مسی مهاجم اینتر میامی پیشی گرفت.

مسی در حالی که ۲۵ سال و ۴ ماه داشت به این رکورد رسید و رونالدو وقتی ۲۷ سال و ۳ ماه داشت این رکورد را ثبت کرد.

شایان ذکر است که ام‌باپه برای این کار به ۴۰۷ بازی نیاز داشت، مسی به ۴۱۸ و رونالدو به ۵۵۴. البته زمانی که مسی به مرز ۳۰۰ گل رسید، سه بار قهرمان لیگ قهرمانان اروپا و چهار بار توپ طلا را برده بود.

باشگاه خبرنگاران