زمزمه مرغداران برای افزایش قیمت‌ مرغ
زمزمه مرغداران برای افزایش قیمت‌ مرغ

در نرخ خرید مرغ مازاد مرغداران توسط شرکت پشتیبانی امور دام نیز باید تجدید نظر صورت گیرد، زیرا این نرخ نیز با هزینه‌های تولید کنندگان همخوانی ندارد.

افزایش قیمت‌ مرغ, قمیت مرغ, قیمت مرغ - زمزمه مرغداران برای افزایش قیمت‌ مرغ

تسنیم نوشت: مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی کشور گفت: در حال حاضر به طور میانگین ماهانه ۱۳۰ میلیون قطعه جوجه ریزی در مرغداری‌های گوشتی در کشور انجام می‌شود و با این مقدار جوجه ریزی نیاز بازار به طور کامل تامین می‌شود.

علی ابراهیمی مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی کشور اظهار داشت: هیچ جای دنیا قیمت مصوب برای کالا در نظر گرفته نمی‌شود، زیرا هزینه‌های تولید متغیر هستند.

وی افزود: در اردیبهشت ماه سال جاری قیمت مرغ زنده ۵۲ هزار تومان در شرایطی اعلام شد که قیمت ذرت ۱۱ هزار و ۳۰۰ تومان، سویا ۱۶ هزار و ۳۰۰ تومان و جوجه یک روزه ۱۷ هزار تومان باید باشد، اما قیمت سویا از ۲۰ هزار تومان عبور کرده و قیمت جوجه نیز همواره متغیر است.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی کشور ادامه داد برآورد ما از قیمت تمام شده جدید مرغ ۶۰ هزار تومان است به همین منظور با وزارت جهاد کشاورزی در این خصوص نامه نگاری صورت گرفت، اما بعد از گذشت یک ماه، پاسخی دریافت نکرده‌ایم و این نرخ تایید یا تکذیب نشده است.

وی تصریح کرد: در نرخ خرید مرغ مازاد مرغداران توسط شرکت پشتیبانی امور دام نیز باید تجدید نظر صورت گیرد، زیرا این نرخ نیز با هزینه‌های تولید کنندگان همخوانی ندارد.

ابراهیمی گفت: مسئولان، اما هنوز در جلسات رسمی قیمت مرغ زنده را ۵۲ هزار تومان اعلام می‌کنند، اما این نرخ حتی از اردیبهشت ماه تا به امروز به طور رسمی به مرغداران اعلام نشده است.

وی افزود: قیمت سویا ۱۶ هزار و ۳۰۰ تومان در اردیبهشت ماه اعلام شده بود، اما اکنون خود شرکت پشتیبانی امور دام این محصول را ۲۰ هزار و ۱۵۰ تومان می‌فروشد.

ابراهیمی گفت: در حال حاضر مرغ زنده نیز بر اساس وزن آن از مرغداران ۵۸ هزار تومان تا ۶۰ هزار تومان خریداری می‌شود و ما نقشی در قیمت گذاری این محصولات در بازار نداریم.

وی تصریح کرد: در حال حاضر به طور میانگین ماهانه ۱۳۰ میلیون قطعه جوجه ریزی در مرغداری‌های گوشتی در کشور انجام می‌شود و با این مقدار جوجه ریزی نیاز بازار به طور کامل تامین می‌شود.

بنابر این گزارش قیمت مرغ گرم برای مصرف کننده در تهران در محدوده ۸۷ هزار تومان قرار دارد؛ با افزایش جوجه ریزی و تولید، بازار مرغ در کشور آرام گرفته است، در مقطعی قیمت هر کیلوگرم مرغ از ۱۰۰ هزار تومان نیز عبور کرده بود.

نرخ مصوب مرغ در اردیبهشت ماه سال جاری ۷۳ هزار تومان بود، اما در شهریور ماه ریاست اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی نرخ این محصول برای مصرف کننده را ۷۸ هزار تومان اعلام کرد هر چند وزارت جهاد کشاورزی این نرخ را تایید یا تکذیب نکرد.

واردات نهاده‌های دامی مورد استفاده در خوراک دام و طیور مشمول اختصاص ارز یارانه‌ای است به همین منظور دولت نظارت‌هایی بر بازار این محصولات دارد.

منبع: اطلاعات انلاین