با رونمایی از مفاد نامه AFC، مشخص شد که باشگاه سپاهان الزامات قانونی را برای اعتراض به رأی این نهاد در پرونده دیدار با الاتحاد عربستان رعایت نکرده است.

بازی سپاهان والاتحاد, سپاهان, کنفدراسیون فوتبال آسیا, لیگ قهرمانان آسیا - گاف بزرگ باشگاه سپاهان پس از تصمیم قطعی AFC برای بازی جنجالی با الاتحاد

۱۷ روز پیش کمیته انضباطی و اخلاق کنفدراسیون فوتبال آسیا (AFC) رأی دیدار لغو شده تیم‌های فوتبال سپاهان ایران و الاتحاد عربستان را که قرار بود روز ۱۰ مهر در هفته دوم مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا ۲۴-۲۰۲۳ برگزار شود، صادر کرد.

کمیته انضباطی AFC حکم به شکست ۳ بر صفر سپاهان داد و اعلام کرد که طلایی‌پوشان علاوه بر پرداخت ۲۰۰ هزار دلار جریمه نقدی و بازگرداندن درآمد حاصله از این مسابقه، نمی‌توانند دو دیدار خانگی (به همراه یک جلسه تعلیقی) خود را در ورزشگاه نقش جهان اصفهان برگزار کنند.

پس از اعلام این رأی، باشگاه سپاهان بیانیه‌ای منتشر کرد و این رأی را نادرست خواند. در بخشی از این بیانیه آمده بود: «باشگاه سپاهان در پاسخ به اتهامات بی‌اساس طرف مقابل، مستندات و درخواست‌های قانونی خود را مهیا و به مقامات AFC ارائه نموده بود. متأسفانه کمیته انضباطی AFC در موارد متعددی، درخواست‌های قانونی و طبیعی باشگاه را بدون ذکر دلیلی رد کرد.»

با وجود ادعای سپاهان مبنی بر بی‌توجهی کمیته انضباطی کنفدراسیون فوتبال آسیا به اعتراض این باشگاه، به اطلاعات و مدارکی دست پیدا کرده‌ایم که نشان می‌دهد نامه‌ای به تاریخ ۵ اکتبر (۱۳ مهر) از این کمیته به دبیرکل فدراسیون فوتبال کشورمان، ارسال و رونوشت آن را به باشگاه سپاهان نیز داده شده است.

در این نامه که به امضای تان سوای لینگ، قائم‌مقام کمیته انضباطی کنفدراسیون فوتبال آسیا رسیده و روز ۱۳ مهر ارسال شده، خطاب به هدایت ممبینی دبیرکل فدراسیون آمده است: «ما تأیید می‌کنیم که باشگاه (سپاهان)، الزامات رسمی بند ۶۳.۲ آیین‌نامه مسابقات لیگ قهرمانان آسیا ۲۴-۲۰۲۳ را برآورده نکرده است. طبق همین بند، اعتراض باشگاه سپاهان رد می‌شود. این تصمیم، نهایی بوده و قابل تجدید نظرخواهی نیست.»

در زیر این نامه رونوشت به باشگاه سپاهان نیز درج شده است.

در بند ۶۳.۲ و تبصره‌های ذیل آیین‌نامه مسابقات لیگ قهرمانان آسیا که به اعتراض تیم‌ها مربوط می‌شود، آمده است:

اعتراض برای معتبر تلقی شدن، باید به‌صورت کتبی (با استفاده از فُرم مناسب اعتراض که دبیرخانه AFC صادر می‌کند) به ناظر تعیین‌شده کنفدراسیون فوتبال آسیا برای دیدار مربوطه، دو ساعت پس از پایان بازی ارائه شود.

همچنین ظرف ۲۴ ساعت بعد از خاتمه بازی، باید گزارش کامل کتبی (شامل یک رونوشت از فُرم اصلی اعتراض) به دبیرخانه کنفدراسیون فوتبال آسیا فرستاده شود و هزینه غیرقابل بازگشت هزار دلار آمریکا (بدون احتساب هزینه‌های بانکی) باید ظرف ۲۴ ساعت پس از پایان مسابقه، به حساب بانکی معرفی شده توسط دبیرخانه AFC واریز شود.

به این ترتیب می‌توان گفت که باشگاه سپاهان یا اعتراض رسمی خود را پس از گذشت دو ساعت به ناظر بازی ارائه نکرده، یا گزارش کامل از اتفاقات قبل از مسابقه را ظرف ۲۴ ساعت به AFC نفرستاده یا مبلغ هزار دلار را در این بازه، به حساب کنفدراسیون فوتبال آسیا واریز نکرده است. در واقع یکی یا همه موارد فوق رعایت نشده و چنین گافی باعث شد AFC اعتراض سپاهان را وارد نداند و این باشگاه بازنده بزرگ پرونده دیدار با الاتحاد باشد.

منبع: خبـر ورزشی