به گزارش زیرنویس از اصفهان؛ اولین گام ها برای کاشت ۲۰میلیون نهال در استان اصفهان با حضور مدیرعامل پتروپالایش اصفهان، استاندار، مدیر کل منابع طبیعی و حفاظت محیط زیست استان، فرماندارشاهین شهر و دیگر مسئولان استانی در هلدینگ پتروپالایش اصفهان در غالب کاشت هزار هکتار نهال و بذر بادام اسکوپایا از سوی پتروپالایش اصفهان آغاز […]

به گزارش زیرنویس از اصفهان؛ اولین گام ها برای کاشت ۲۰میلیون نهال در استان اصفهان با حضور مدیرعامل پتروپالایش اصفهان، استاندار، مدیر کل منابع طبیعی و حفاظت محیط زیست استان، فرماندارشاهین شهر و دیگر مسئولان استانی در هلدینگ پتروپالایش اصفهان در غالب کاشت هزار هکتار نهال و بذر بادام اسکوپایا از سوی پتروپالایش اصفهان آغاز شد.

در این آیین مدیرعامل هلدینگ پتروپالایش با اشاره به تعهد کاشت نهال در قالب ۱۰۰۰هکتار توسط این شرکت افزود: در مجموعه شهرک انرژی و پتروشیمی اصفهان  ۲هزار هکتار کاشت بذر و نهال تعهد شده است.

قدیریدکتر محسن قدیری، گفت : با توجه به تعهدات زیست محیطی شرکت پتروپالایش اصفهان مقررگردید در قالب هزار هکتار کاشت نهال توسط این شرکت انجام شود و دراین رابطه تا پایان امسال نزدیک به ۳۰۰هکتار  کشت درخت بادام اسکوپاریا را به پایان خواهیم رساند .

وی با اشاره به اینکه اعتبار در نظر گرفته شده برای این طرح ۵۰۰میلیون تا یک میلیارد تومان است افزود: هلدینگ پتروپالایش اصفهان آمادگی دارد که در این زمینه بیشتر از این میزان هم هزینه کرده و اقدام به کاشت نهال نماید.

دکتر قدیری افزود: در مدت ۲سالی که در استان اصفهان حضور یافته ام کلیه دستورالعمل های محیط زیست در این شرکت رعایت شده و آنالایزرهای آنلاین پتروپالایش اصفهان به سامانه های محیط زیست وصل هستند.

کاشت نهال (3)وی تاکید کرد: همچنین تمامی کوره ها وگازهای BTE این شرکت از طریق سامانه های سازمان محیط زیست پایش می شوند ، ما ۵آنالایزر در پتروپالایش اصفهان داریم که توسط محیط زیست کنترل می شود.

دکتر قدیری افزود: تمامی مباحث مرتبط با محیط زیست پتروپالایش اصفهان توسط سازمان محیط زیست رصد می شود ، مشعل های پالایشگاه به طورکلی خاموش است و در حال نصب ۲کمپرسور به مشعل های این شرکت هستیم تا در شرایط اضطرار بتوانیم مشعل ها را خاموش نگه داریم و وظیفه خودمان را نسبت به محیط زیست استان ادا کنیم .

 توسعه درختکاری در استان اصفهان برای جلوگیری از آلودگی هوا موثر است

در ادامه استاندار اصفهان نیز با بیان اینکه مباحث مربوط به  کاشت۲۰میلیون نهال در استان اصفهان بایستی با هماهنگی های لازم در جلسه فرمانداران استان به سرانجام برسد افزود: در شهرستان های مختلف با کمک مجموعه های مردمی ، واحدهای صنعتی ، دانشگاه ها  ،NGOها ی محیط زیست ، پادگان ها و غیره  باید در طرح درختکاری وارد شده وکمک نمایند . لذا تاکید ما این است تا درخت بادام اسکوپاریا که به آبیاری نیاز ندارد در استان اصفهان کشت شود .

استاندار (2)سید رضا مرتضوی، با اشاره به اینکه درخت بادام اسکوپاریا مطابق با اقلیم منطقه استان اصفهان انتخاب شده و توسط بارندگی  نیاز آبی اش برطرف می شود افزود: هدف گذاری ما کاشت بیش از ۲۰ میلیون نهال در استان اصفهان است چرا که به دلیل  شرایط اقلیمی اصفهان کاشت درخت در این استان برای رفع آلودگی هوا مناسب است و باید به عددی بالاتر از ۲۰میلیون نهال فکر کنیم .

وی با اشاره به آلودگی هوای یک هفته ای، که گریبان گیر اصفهان شده است افزود: اکنون در روزهای آلوده مدارس و دانشگاه ها تعطیل شده اند و عمده مباحث آموزشی از طریق مجازی دنبال می شود، لذا با توجه به مشکلات موجود باید ظرفیت های کاهش دهنده در آلودگی هوای استان اصفهان را افزایش دهیم ؛ قطعا درختکاری از نوع گونه هایی که آب برنیست از کمک های بزرگی است که میشود برای جلوگیری از آلودگی هوا استفاده کرد .

۲هزار هکتار از شهرک انرژی اصفهان  تا ۴سال آینده نهال کاری می شود

استاندار اصفهانوی ضمن قدردانی از ورود واحدهای صنعتی از جمله فولاد مبارکه، پالایشگاه اصفهان، پتروشیمی ، نیروگاه اصفهان، سپاه ، ارتش، آموزش و پرورش و دیگر مجموعه ها که در طرح کاشت ۲۰میلیون درخت در استان اصفهان همکاری دارند افزود: این مجموعه ها تقبل کردنند که ۲هزار هکتار از شهرک انرژی اصفهان را تا ۴سال آینده کاشت نهال انجام دهند .

وی افزود: برای کاهش آلودگی در اصفهان باید ضریب کاشت نهال از عدد در نظر گرفته شده بالاترباشد، تا برنامه ریزی وسیع تری در این رابطه انجام شود ، تا شاهد هوا ی مناسب تری برای تنفس مردم اصفهان باشیم.

استاندار اصفهان تاکید کرد: قرار است در طرح درختکاری محدوده شهرستان شاهین شهر و میمه با محوریت فرمانداری شاهین شهر ۳هزار هکتار جنگل کاری و کاشت درخت انجام شود که شامل یک میلیون نهال می شود. اگر این برنامه ها در دیگر شهرستان ها هم با جدیت پیگیری شود خیلی زود شاهد عمل به تعهد کاشت ۲۰میلیون نهال  در استان اصفهان خواهیم بود.

مرتضوی تاکید کرد: از سازمان منابع طبیعی می خواهیم که خود را محدود به کاشت یک میلیارد درخت در کشور نکند همچنین استان اصفهان تنها به سهم ۲۰میلیونی اکتفا نکند چرا که ما باید برای ایجاد هوای پاک در کشور و به تب دراستان صنعتی اصفهان  برنامه ریزی داشته باشیم تا  شرایط بهتری را در راستای سلامت شهروندان در استان فراهم نمایم.

 کاشت درخت بادام  اسکوپاریا در پتروپالایش اصفهان متناسب با اقلیم این منطقه است

کاشت نهال (2)معاون منابع انسانی و مدیر روابط عمومی و اموربین الملل  هلدینگ پتروپالایش اصفهان، نیز در این آیین افزود: قبلاً مطالعات کاشت گونه های درخت متناسب با اقلیم اصفهان توسط سازمان منابع طبیعی انجام شده است و گونه های مناسب شناسایی شد؛ لذا درخت بادام اسکوپاریا متناسب با اقلیم ، بارندگی ، عمق خاک و … برای کاشت در پتروپالایش  اصفهان در نظر گرفته شد .

‌محمد ده بیدیان افزود: شرایط ویژه استان اصفهان که در منطقه خشک و نیمه خشک قرار دارد و در برخی از قسمت های استان که حتی با تانکر آب حمل می شود به ما نشان می دهد که چگونه این نهال و بذرها را تولید، کاشت و نگهداری کنیم که خشک نشوند و از بین نروند .

وی تاکید کرد: در پالایشگاه اصفهان بادام اسکوپاریا به صورت حفاری و کاشت بذر انجام می شود .

وی با اشاره به اینکه باید طی ۴ سال آینده یک میلیارد درخت درکشور کشت شود، افزود: این اقدام در شرایطی که دنیا برای کاهش آلودگی هوا و جذب کربن هوا تلاش می‌کند و کنوانسیون های بین‌المللی برای مقابله با تغییرات آب و هوایی پیمانهایی برای ترسیب کربن منعقد کرده اند،‌ بسیار مهم است .

برگزاری پویش کشوری فرمانداران برای اجرای طرح کاشت یک  میلیارد درخت درکشور

در ادامه نیز مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان  با اشاره به اینکه تمام کشورهای دنیا از سال ۲۰۱۵ میلادی متعهد شدند که تا سال ۲۰۳۰ میزان تولید کربن خودشان را کاهش دهند، ابراز داشت: کشورمان عضو کنوانسیون بین المللی تغییر اقلیم، کنوانسیون تنوع زیستی و معاهدات بین المللی ترسیب کربن و کنوانسیون مقابله با بیابان زایی است و تمام این الزامات و تعهدات بین المللی، کشورهای عضو را متعهد کرده که تا سال ۲۰۳۰ میزان کربن خودشان را با کاشت یک تریلیون درخت در دنیا کاهش دهند و ۴۵ کشور جهان در اجلاس گلاسکو متعهد شدند که تولید دی اکسید کربن را تا سال ۲۰۵۰ به صفر برسانند.

منابع طبیعیابوطالب امینی، بابیان اینکه قانون افزایش بهره‌وری، قانون هوای پاک، قوانین منابع طبیعی، ماده ۵۰ قانون اساسی ما را ملزم کرده که درمقابل تخریب طبیعت، احیا صورت گیرد اضافه کرد: با توافقات صورت گرفته با تمامی ارگان ها و صنوف همه دستگاه ها ملزم به  اجرای همکاری برای کاشت ۲۰میلیون نهال در استان شده اند . در استان اصفهان یک پویش سراسری با همکاری تمامی فرمانداران در حال برگزاری است که پویش کشوری در روز ۱۶آذرماه انجام می شود.

وی افزود: با توافق مدیرعامل فولاد مبارکه قرار است  هزار هکتار توسط فولاد و ۳۰۰هکتار توسط منابع طبیعی  در طالخونچه کاشت درخت انجام شود ؛ تاکنون ما در جهت تولید نهال موفق بودیم و از ۵میلیون درخت ۳میلیون توسط منابع طبیعی و ۲میلیون توسط بخش خصوصی انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه بذر بادام کوهی اسکوپاریا  ۸ماهه به نهال تبدیل میشود افزود: کاشت این نوع درخت هم در شرق اصفهان  و هم در حاشیه کویر بسیار مناسب است .

امینی افزود: در استان اصفهان در منطقه جنوبی سمیرم ،شمال غرب گلپایگان ، فریدن، چادگان گونه بادام اسکوپاریا و ارژن را می توان کشت کرد ، در دو دهه گذشته ۴۴هزار هکتار ازاین نهال در ارتفاعات توسعه یافته است.

وی گفت: کاشت بادام اسکوپاریا اگر به صورت بذر و به صورت گودال انجام شود هیچ گونه نیاز آبی ندارد ، بنابراین بادام اسکوپاریا در کشور ما به صورت دیم کاشت می شود و هر چه قدر بارندگی بیشتر باشد شاداب تر است اما در مناطق کویری گونه های تاغ ،قره داغ و غیره کشت می شود ، چرا که با حرکت شن های روان کشت این گونه ها درآن مناطق بهتر است .

وی با اشاره اینکه اگر به مقدار کافی پساب آب در اختیار منابع طبیعی قرار گیرد بعد از سه سال آبیاری  ۳۱۰هزار هکتار درخت کشت شده خواهیم داشت افزود: ما برای تحقق ۲۰میلیون درخت باید هر سال  ۵میلیون کاشت درخت انجام دهیم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان ادامه داد: این درحالی است که ایران هفتمین کشور تولید کننده کربن و چهل و دومین کشور ترسیب کننده کربن در دنیا است.

بهمن راعی/ اصفهان

منبع خبر: رکنـا