به گزارش زیرنویس، فریدون عزیزی در یک نشست خبری که در محل این پژوهشگاه برگزار شد، افزود: چاقی شکمی در مردان ایرانی شیوع بالایی دارد که منجر به مرگ و میر زودرس می‌شود همچنین استفاده زیاد از خودروی شخصی، کم تحرکی، مصرف غذاهای آماده و پرکالری منجر به بروز این عارضه شده است. عزیزی با […]

به گزارش زیرنویس، فریدون عزیزی در یک نشست خبری که در محل این پژوهشگاه برگزار شد، افزود: چاقی شکمی در مردان ایرانی شیوع بالایی دارد که منجر به مرگ و میر زودرس می‌شود همچنین استفاده زیاد از خودروی شخصی، کم تحرکی، مصرف غذاهای آماده و پرکالری منجر به بروز این عارضه شده است.

عزیزی با تاکید بر اینکه مردم حتما نمک ید دار و تصفیه شده مصرف کنند، اظهار داشت: حدود ۲ میلیون نفر در کشور نمک یددار مصرف نمی‌کنند و این موضوع می‌تواند باعث عدم رشد مغزی و سایر بیماری‌ها شود.

رییس پژوهشگاه غدد درون ریز و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: مصرف نمک‌های بدون ید حتی از دوران جنینی رشد سلول‌های مغزی را به تاخیر می‌اندازد و فرد دچار عدم رشد ذهنی شده و باعث بروز بیماری‌هایی در بزرگسالی نیز می‌شود.

وی با بیان اینکه با مصرف نمک ید دار و انجام غربالگری در سال‌های گذشته از سوی وزارت بهداشت، از ابتلای ۵۰ میلیون فرد مبتلا به گواتر در کشور جلوگیری شد، اظهار داشت: ۶۸ درصد دانش‌آموزان نیز گواتر داشتند که با انجام غربالگری و تشخیص به موقع از ابتلای ۵۰ درصد آنها به کم‌کاری تیروئید جلوگیری شد.

عزیزی به اهمیت مصرف نمک یددار اشاره کرد و افزود: مصرف نمک یددار در سه دهه گذشته سبب شد تا کمبود ید برطرف شود و عوارضی مانند اثر کمبود ید در رشد عصبی و ذهنی جنین و کودکان و نوجوانان از بین برود.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: فقدان مصرف نمک یددار برای هر خانواده این خطر را دارد که اختلالات رشد ذهنی، هوشی و عصبی در فرزندان آنها و اختلالات دیگر کمبود ید مانند کم‌کاری تیروئید و بزرگ شدن حجم تیروئید مجدد ظاهر شود؛ بنابراین خانواده‌ها فقط از نمک‌های تصفیه شده یددار استفاده کنند.

عزیزی تاکید کرد: مصرف روزانه نمک باید ۲ تا چهار گرم در روز باشد ولی به‌طور متوسط هفت تا هشت گرم مصرف می شود که زمینه ابتلا به فشارخون بالا را ایجاد می‌کند.

رییس پژوهشگاه غدد درون ریز و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهار داشت: مردم باید اطلاعات پزشکی به خصوص مصرف انواع نمک را از صاحبان این حرفه کسب کنند و آنها را از سایت‌ها جستجو نکنند.

این پزشک با اشاره به اینکه در گذشته از هر ۶۰۰ نفر در کشور یک نفر مبتلا به کم‌کاری تیروئید متولد می‌شد، یادآور شد: با انجام غربالگری تیروئید در نوزادان این میزان بسیار کاهش یافت و فقط ۲ درصد مردم کشور دچار این بیماری می‌شوند که باید تا آخر عمر دارو مصرف کنند.

محمد هاشمی دبیر اجرایی چهاردهمین همایش بین‌المللی غدد درون ریز و متابولیسم نیز در این نشست گفت: این همایش بین‌المللی با حضور سخنرانانی از آمریکا، اروپای شرقی، هند و سنگاپور اول تا سوم آذر در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار می‌شود.

 

منبع خبر: رکنـا