به گزارش زیرنویس، پایگاه خبری الجزیره در گزارشی اعلام کرد که کارشناسان مسائل نظامی و تحلیلگران اعتقاد دارند که خسارت‌های انسانی و اقتصادی تل‌آویو از جنگ ضد نوار غزه باعث بروز شکاف‌های گسترده‌ای در جامعه صهیونیستی شده و ضمن افزایش فشار بر سرکردگان سیاسی و نظامی این رژیم، آنها را مجبور به توقف جنگ می‌کند. […]

به گزارش زیرنویس، پایگاه خبری الجزیره در گزارشی اعلام کرد که کارشناسان مسائل نظامی و تحلیلگران اعتقاد دارند که خسارت‌های انسانی و اقتصادی تل‌آویو از جنگ ضد نوار غزه باعث بروز شکاف‌های گسترده‌ای در جامعه صهیونیستی شده و ضمن افزایش فشار بر سرکردگان سیاسی و نظامی این رژیم، آنها را مجبور به توقف جنگ می‌کند.

آمار رسمی اسرائیلی‌ها نشان می‌دهد که از زمان آغاز عملیات زمینی اسرائیل در نوار غزه بالغ بر ۶۳ افسر و نظامی این رژیم به هلاکت رسیده‌اند.

الجزیره به نقل از دکتر «مهند مصطفی» کارشناس مسائل رژیم صهیونیستی می‌نویسد که خسارت‌های اسرائیلی‌ها به صورت تدریجی به افزایش شکاف در خصوص جنگ غزه منجر خواهد شد و مناقشه‌هایی را در خصوص بی‌فایده بودن جنگ فرسایشی در سایه تلفات نظامیان اسرائیل و پیامدهای اقتصادی این جنگ در داخل محافل صهیونیستی ایجاد خواهد کرد.

این کارشناس مسائل اسرائیلی می‌افزاید که تجربه جنگ‌های گذشته اسرائیل نشان می‌دهد که افکار عمومی این رژیم در مرحله‌ای مشخص، تردیدها در زمینه بیهوده بودن استمرار جنگ با وجود خسارت‌های گسترده را مطرح می‌کنند.

بر اساس آمار رسمی منتشر شده از وزارت امور مالی رژیم صهیونیستی، ارزیابی‌ها نسبت به هزینه جنگ کنونی در نوار غزه بالغ بر ۲۰۰ میلیارد شکل (۵۵ میلیارد دلار) است، این در حالی است که هزینه هر کدام از جنگ‌های لبنان ۲۰۰۶ و غزه ۲۰۱۴ بیش از ۱۰ میلیارد شیکل بر آورد نشده بود.

افزایش هزینه‌های مستقیم این جنگ به نحوی است که بودجه اسرائیل تحمل آن را ندارد، این در حالی است که جنگ مذکور هزینه‌های غیر مستقیمی نیز بر بخش گردشگری و صنعت وارد می‌کند، چرا که نیروهای ذخیره رژیم صهیونیستی، کارمندان و کارگران عرصه اقتصادی هستند و احضار آنها برای فعالیت‌های جنگی بازارهای اسرائیل را فلج کرده است.

علاوه بر این‌ها در حال حاضر بالغ بر ۲۵۰ هزار نظامی اسرائیلی از منازل خود آواره شده‌اند و کابینه هزینه‌های اسکان و معیشت آنها را بر عهده گرفته است. به این ترتیب هزینه‌های مستقیم و غیرمستقیم جنگ اسرائیل به گونه‌ای است که جامعه صهیونیستی و اقتصاد این رژیم قدرت تحمل آن را ندارد.

این کارشناس مسائل نظامی در ادامه به بررسی سه اهرم فشار برای توقف جنگ اسرائیل ضد غزه پرداخته و می‌نویسد که این سه عامل عبارتند از:

۱. ناتوانی جامعه اسرائیل در تحمل هزینه‌های جنگ

۲. افزایش فشارهای بین المللی بر اسرائیل

۳. ناتوانی اسرائیل از تحقق دستاورد نظامی در طول جنگ

معین الطاهر کارشناس و تحلیلگر مسائل بین‌المللی در بررسی عامل سوم یعنی ناتوانی تل‌آویو از پیروزی در جنگ می‌گوید که ارزیابی‌های رسانه‌های غربی نشان می‌دهد که اسرائیل نمی‌تواند اهداف مورد نظر خود از این جنگ را محقق کند و ناگزیر باید این جنگ را متوقف کند. وی می‌افزاید که در حال حاضر کشتار مردم و تخریب زیرساخت‌های غزه دو هدف اساسی اسرائیلی‌ها از ادامه جنگ است، چرا که ژنرال‌های اسرائیلی اصرار دارند هیبت از دست رفته خود در نتیجه عملیات ۷ اکتبر را احیا کنند.

این کارشناس مسائل رژیم صهیونیستی نیز به خسارت‌های اسرائیل در ابعاد اقتصادی و انسانی پرداخته و می‌افزاید که در سطح نظامی بیشتر کشته‌های رژیم صهیونیستی از میان نیروهای نخبه هستند که آماده‌سازی آنها چندین سال زمان نیاز دارد.

بر اساس این گزارش، روند درگیری‌ها در غزه به نحوی است که شکست ارتش اسرائیل در این جنگ تأثیرات منفی بر جامعه صهیونیستی به جا می‌گذارد که جامعه‌ای کاملاً نظامی است و احتمالاً روند مهاجرت معکوس در آن تشدید شود.

الجزیره در این خصوص از سرتیپ فائز الدویری کارشناس مسائل نظامی و راهبردی نیز سوال کرده که او معتقد است عواملی نظیر خسارت‌های اسرائیل در جنگ غزه و بن‌بست در افق عملیات نظامی و کاهش حمایت‌های بین‌المللی در کنار افزایش فشارهای داخلی بر رژیم صهیونیستی، این رژیم را مجبور به عقب نشینی و اعتراف به ناتوانی از پیروزی در جنگ می‌کند.

الدویری ضمن ابراز تردید در خصوص آمارهای ارائه شده از سوی رژیم صهیونیستی در مورد تلفات ارتش می‌گوید: من اطمینان دارم که تعداد تلفات چندین برابر آمارهای اعلام شده است، این موضوع را می‌توان در ارزیابی ویدئوهای منتشر شده از سوی مقاومت فلسطین در تخریب تجهیزات نظامی اسرائیل و کشته شدن نظامیان اسرائیلی مشاهده کرد.

منبع: مـهر