مریم فکری: بازار ارز چند روزی است که وارد فاز کاهشی شده است، به طوری که از ابتدای هفته تاکنون در حدود ۵۵۰ تومان ارزان شده و حالا در مرز کانال ۴۰ هزار تومان ایستاده است. در حال حاضر هر دلار آمریکا در بازار تهران ۵۰ هزار تومان قیمت دارد که در مقایسه با روز […]

- پیش‌بینی جدید یک اقتصاددان درباره نرخ ارز/ شقاقی: تا پایان سال قیمت دلار به این عدد می‌رسد

مریم فکری: بازار ارز چند روزی است که وارد فاز کاهشی شده است، به طوری که از ابتدای هفته تاکنون در حدود ۵۵۰ تومان ارزان شده و حالا در مرز کانال ۴۰ هزار تومان ایستاده است.

در حال حاضر هر دلار آمریکا در بازار تهران ۵۰ هزار تومان قیمت دارد که در مقایسه با روز گذشته تقریبا ۴۰۰ تومان کاهش را نشان می‌دهد. البته این قیمت در شرایطی است که یک هفته قبل با قیمت ۵۱ هزار و ۵۰ تومان به فروش می‌رفت.

آن‌طور که فعالان بازار ارز عنوان می‌کنند، با کاهش قیمت دلار در بازار، فشار فروش ارز شدت گرفته است. البته به نظر می‌رسد فعلا بازیگران ارزی تمایلی به مبادلات جدی در بازار ندارند و در لاک احتیاطی فرو رفته‌اند.

پیش از این پیش‌فروش خودرو، روزهای رکودی پایان ماه و تهدیدهای دولتی به‌عنوان محرک‌های اصلی بازار ارز برای روند نزولی عنوان شده بود.

بنا به این گزارش، در حال حاضر کف ۵۰ هزار تومانی و سقف ۵۰ هزار و ۷۰۰ تومانی به‌عنوان محدوده‌های مهم حمایت و مقاومت برای اسکناس دلار در نظر گرفته می‌شود.

سخنان مهم رییس کل بانک مرکزی درباره بازار ارز

در این میان، محمدرضا فرزین، رییس کل بانک مرکزی در اظهارنظری تازه اعلام کرده است که تیمی در خارج کشور با عملیات روانی در حال تلاش برای متلاطم کردن بازار هستند؛ تا بازار آرامش دارد فورا مصاحبه‌هایی را به‌نقل از مقامات آمریکا و قطر و… علیه ایران منتشر می‌کنند؛ فنر مجازی درست کردند و مدام دارند انتظارات تورمی را برای فعالان اقتصادی زنده نگه می‌دارند و مدام می‌گویند فنر ارز فشرده شده است و تا آخر سال رها می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه نه‌تنها عملیات روانی بلکه عملیات واقعی می‌کنند، تصریح کرده است: طی روزهای اخیر توافقات بسیار خوبی با وزارت صمت و شهرداری تهران برای واردات خودروهای برقی داشتیم، زیرا منابع ارزی ما در شرایط خوبی است؛ هیچ مشکلی در بازار ارز نداریم؛ تسلطمان نیز در حوزه ارز بسیار افزایش یافته است. ارزمان را به‌مفتی خرج نمی‌کنیم و بابت زیرساخت‌های کشور خرج می‌کنیم؛ ارز را مفت به کسی نمی‌دهیم، ارز دست هر کسی هم هست باید برگرداند، زیرا ارز کالایی عمومی است و همه ارز باید به کشور برگردد، این موضوع بخشی از سیاست تثبیت ماست.

یک پیش‌بینی از قیمت دلار تا پایان سال

در این شرایط، برخی کارشناسان اعتقاد دارند که تا پایان سال احتمال اینکه تغییرات خاصی در قیمت ارز اتفاق بیفتد، وجود ندارد و شرایط آرامی را در این بازار سپری خواهیم کرد؛ مگر اینکه یک اتفاق نادر و غیرقابل پیش‌بینی رخ دهد.

وحید شقاقی‌شهری درباره وضعیت بازار ارز تا پایان سال ادامه داد: به نظر من اگر وضعیت به همین منوال ماه‌های اخیر پیش برود، قیمت دلار در مرکز مبادله حدود ۴۱ تا ۴۲ هزار تومان خواهد بود و قیمت دلار در بازار آزاد هم با نوسانات اندک حوالی ۵۰ هزار تومان خواهد بود.

۲۲۳۲۲۵

منبع: خبـرآنلاین