سعید پورعلی:  ۱۲ نوامبر ۲۰۲۳، مرکز تحقیقات سیاست و نظرسنجی فلسطین در پایگاه اطلاع رسانی خود ( (مبادرت به انتشار نتایج نظر سنجی کرد که در بازه زمانی ۲۸سپتامبر تا ۱۲ اکتبر ۲۰۲۳ ، در مورد افکار عمومی فلسطینان در کرانه باختری انجام داده بود. کرانه باختری در دوره منتهی به نظرسنجی شاهد چند تحول […]

سعید پورعلی:  ۱۲ نوامبر ۲۰۲۳، مرکز تحقیقات سیاست و نظرسنجی فلسطین در پایگاه اطلاع رسانی خود ( (مبادرت به انتشار نتایج نظر سنجی کرد که در بازه زمانی ۲۸سپتامبر تا ۱۲ اکتبر ۲۰۲۳ ، در مورد افکار عمومی فلسطینان در کرانه باختری انجام داده بود. کرانه باختری در دوره منتهی به نظرسنجی شاهد چند تحول مهم بود. 

از جمله افزایش تعداد حملات تروریستی توسط شهرک نشینان، شتاب بی‌سابقه‌ در حوادث و خشونت‌های شهرک‌نشینان از جمله کشتار، شکنجه، سوزاندن خانه‌ها، باغ‌ها و اتومبیل‌ها و حملات بی‌سابقه به عبادت‌گاه‌ها و حمله غافلگیرانه حماس از نوار غزه به سرزمین های اشغالی و اقدام های تلافی جویانه رژیم اشغال گر صهیونیستی که علیرغم گذشت ۴۰ روز همچنان ادامه دارد، بود. بسیاری ازحملات شهرک نشینان صهیونیستی به فلسطینان به ویژه فلسطینی های ساکن کرانه باختری زیر نظر ارتش اسرائیل و با حمایت آنها صورت می گرفت. به گونه ای که براساس نتایج همین نظر سنجی، ساکنان کرانه باختری، تروریسم شهرک نشینان را بزرگ ترین خطر برای خود معرفی کردند.

نتایج این مطالعه نشان می دهد که امسال بدترین سال از سال ۲۰۰۵ تاکنون است و بیش از ۱۳۰۰ حمله شهرک نشینان به ساکنان و املاک فلسطینی در کرانه باختری در طی ۹ ماه اول سال ۲۰۲۳ ثبت شده است که نشان دهنده افزایش ۴۰ درصدی نسبت به سال ۲۰۲۲ است. این حملات در طول جنگ جاری در غزه هم ادامه یافته و شدت گرفته است.

 طی سال جاری و رویاروی حماس با اشغال گران در نوار غزه، استان نابلس در معرض وحشیانه ترین حملات شهرک نشینان قرار گرفت، به ویژه در مکان هایی مانند حواره، بیتا، مادام، دیر شرف، برقع، قصره، اسیره القبلیه و دیگر شهرها و پس از آن فرمانداری رام الله، به ویژه در سنجیل، تورموش. آیا، ام صفا و المغیر، و استان الخلیل، به ویژه در منطقه شهر قدیمی H2 و در جنوب استان. هدف اصلی از حملات شهرک نشینان در همه مناطق کرانه باختری ، این است که ساکنان آن را مجبور به ترک منطقه کرده و اطمینان حاصل کنند که این مناطق تحت کنترل آنها باقی می ماند. 

این سیاست زمینه های لازم را برای الحاق این مناطق  به رژیم اشغال گر تسهیل می کند. امسال هم شاهد آواره شدن صدها فلسطینی  در استان های رام الله، الخلیل و اورشلیم بودیم. در سال جاری در منطقه رام الله، کل محلات عین سمیه و قابون آواره شدند. در منطقه الخلیل، محلات خربث سمری، وادی الطحطه و دیگران آواره شدند. در منطقه بیت المقدس، محله البقاع، آواره شد. این محلات در بسیاری از موارد تحت حمایت ارتش اسرائیل مورد حملات مختلف شهرک نشینان قرار گرفت.

نتایج این نظر سنجی نشان می دهد که مردم فلسطین تشکیل گروه‌های مسلح را در مناطقی که این تهدیدات را تجربه می‌کنند، مؤثرترین و واقع‌بینانه‌ترین واکنش برای محافظت از این جوامع در برابر تروریسم شهرک‌نشین می‌دانند. یافته‌ها همچنین نشان می‌دهد که مردم فلسطین به امکان‌پذیری تکیه بر تشکیل گروه‌های غیرمسلح اعتمادی نشان نمی‌دهند، زیرا این واکنش کمترین حمایت را از سوی مردم دارد. 

دست اندرکاران نظرسنجی از مردم در مورد موثرترین ابزار پاسخگویی به تروریسم شهرک نشینان پرسیدند:برای مقابله با حملات شهرک نشینان صهیونیستی کدام گزینه را مناسب تر می دانند. اتکا به ارتش رژیم اشغال گر برای جلوگیری از چنین حملاتی، استقرار نیروهای پلیس فلسطین در مناطق مستعد حملات، تشکیل گروه های مسلح از ساکنان آن مناطق، یا تشکیل گروه های غیرمسلح از ساکنان آن مناطق. 

بیشترین درصد پاسخ گویان طرفدار تشکیل گروه های مسلح بوده اند.تقریبا نزدیک به نیمی از عموم مردم ساکن کرانه باختری گفتند که تشکیل گروه‌های مسلح، گزینه‌ی موثرتری است. براساس نتایج این نظر سنجی می توان ادعا کرد که سیاست های رژیم اشغال گر در اعمال تهدید، حمله و ویرانگری نسبت یه مردم فلسطین نتیجه ای جز گسترش فرهنگ مقاومت در پی نداشته و ندارد.

فلسطینیان ساکن کرانه باختری و نوار غزه، علیرغم حاکمیت دو نوع نگاه سیاسی در مواجهه با اشغالگری به دلیل نوع نگاه نژاد پرستانۀ حاکم بر رژیم اشغال گر صهیونیستی، روز به روز در شیوه مقابله به اشغال با یکدیگر نزدیک می شوند. 

گفتمان مقاومت در کرانه باختری و غزه مظلوم به گفتمان غالب تبدیل شده است. حمله غافاگیرانه حماس به رژیم صهیونیستی نه تنها این گفتمان را به حاشیه نرانده بلکه به حاکمیت گفتمانی آن کمک کرده است. این حمله باعث شد تا موضوع فلسطین به صدر اخبار جهان راه یافته و حملات وحشیانه رژیم اشغالگر به غزه در مسیر تقویت این گفتمان حرکت کرده است.

 ایهود اولمرت نخست‌وزیر پیشین رژیم اشغال گر صهیونیستی  در مصاحبه  ۱۷ نوامبر۲۰۲۳ خود با یورونیوز، با عصبانیتی که در کلام اوبه دلیل تقویت گفتمان مقاومت موج می زند، اعلام کرد که تا زمانی که اسرائیل به پایان بازی خود، یعنی نابودی حماس نرسد، باید جنگ ادامه یابد. در بخشی از این مصاحبه ، وی با توهین و نگاه نژاد پرستانه اذعان داشت که «مقاومت  حماس به ما ثابت کردکه با ما برابر هستند. اینکه آن‌ها هم جدی و پیچیده هستند». 

وی این سخنان را در پاسخ به این سوال مطرح کرد که  آیا باید در مورد این که ارتش رژیم اشغال گر صهیونیستی  به موقع از خود واکنش نشان نداد تحقیقات صورت گیرد؟با اعتراف به غافلگیر شدن در سخنانی که نفرت پراکنی نژادی و قومی در آن موج می زند گفت:

 «یک چیز را از اعماق وجودم می‌دانم، این که هر وقت به تصمیم گیرندگان [ارژیم اشغال گر] از ظرفیت چنین حمله‌ای سخن گفته می‌شد، [پاسخ می‌دادند] این عرب‌ها، همین عرب‌های پست، آن‌ها که چیزی بلد نیستند؟ چه کار می‌توانند بکنند؟ مگر آن‌ها می‌توانند حریف ما بشوند؟ ما اسرائیلی‌ها، ملت شرکت‌های استارت‌آپ، نتیجه پختگی، نتیجه درایت، نتیجه شجاعت، و [در کل] نتیجه همه چیز هستیم.»

رژیمی که خود را «نتیجه پختگی، درایت،شجاعت و نتیجه همه چیز می داند»، بیش از ۴۰ روز است که با زیرپانهادن همه موازین حقوق بشری، بین المللی و انسانی بی رحمانه بر مردم مظلوم غزه به عنوان حامیان اصلی و محوری گفتمان مقاومت می تازد و از هیچ وحشی گری برای التیام درد ناشی از غافل گیری دریغ نکرده است.

تاوان سنگین حمایت از گفتمان مقاومت را زنان و کودکان غزه با شهادت، آوارگی و جراحت پرداخته اند. این در حالی است که بالندگی  گفتمان مقاومت با هربار حمله و ویران گری نه تنها متزلزل نمی شود، بلکه شاهد تقویت گفتمان آن در فلسطین، جهان عرب و منطقه هستیم.  

مردم فلسطین راه رهایی و نجات از اشغال را در فرهنگ مقاومت و مبارزه با اشغال گران می دانند. آنها موثرترین شیوه مقابله و مبارزه با اشغال گران نژادپرست صهیونی را چیزی جز مقاومت مسلحانه نمی دانند.

رژیم اشغال گر با حمله وحشیانه و از روی استیصال به غزه، نه تنها نتوانست مقاومت و حماس را از بین ببرد بلکه بذر مقاومت در همه اراضی اشغالی، جهان عرب، کشورهای اسلامی و افکار عمومی جهان را آبیاری می کند. رویش مقاومت را به خوبی می توان در اراضی اشغالی و افکارعمومی به نظاره نشست. این بذرها رویش اندیشه مقاومت را روزبه روز  تضمین می کنند.

منبع: اطلاعات انلاین