در فوتبال ایران – که یک رشته وارداتی است نه ریشه‌دار در فرهنگ ما – خیلی چیزها صاحب دارد. یعنی کسی که اولین بار این کار را انجام داده مشخص و این رفتار به نام خود او به ثبت رسیده است. مثلاً این روشی که بازیکنان از هر کجای میدان توپ را بگیرند و بلند […]

- مرد ایتالیایی دستیار اول تیم ملی؟/ روش جالب امیر برای اختفای مرد شماره ۲

در فوتبال ایران – که یک رشته وارداتی است نه ریشه‌دار در فرهنگ ما – خیلی چیزها صاحب دارد. یعنی کسی که اولین بار این کار را انجام داده مشخص و این رفتار به نام خود او به ثبت رسیده است.

مثلاً این روشی که بازیکنان از هر کجای میدان توپ را بگیرند و بلند روی محوطه حریف ارسال کنند بنام سازنده‌اش یعنی «علی اصغر لیاقتی» به فوتبال علی اصغری معروف شده و حتی همین امروز هم هر کس از این روش استفاده کند این برچسب را خواهد خورد!

در دهه ۶۰ علی پروین نوبتی به دروازه‌بان‌هایش بازی می‌داد. او به طور همزمان «وحید قلیچ» و «بهروز سلطانی» را داشت و بدون استثنا آنها «یک در میان» بازی می‌کردند. یعنی نه نام حریف مهم بود و نه تورنمنتی که قرار است در آن بازی کنید، لیگ باشد یا جام حذفی، یک در میان سلطانی و قلیچ از دروازه پرسپولیس دفاع می‌کردند!

هنوز هم خیلی از مربیان از این سیستم چرخشی استفاده می‌کنند اما سند آن به نام علی پروین خورده است. حالا درفوتبال ایران یک سند را باید بنام امیر قلعه‌نویی زد. کسی که در رفتار و گفتار آگاهانه و مشخص از علی پروین الگوبرداری کرده و همیشه به این مهم افتخار کرده است. و حالا از میراث پروین به روش خود استفاده می کند!

امیر قلعه‌نویی از سیستم چرخشی برای همکارانش استفاده می‌کند. او سه سال اخیر و قبل از تیم ملی در گل گهر بود. اگر نگاه کنید به مصاحبه‌های مربیان قبل و بعد از بازی‌ها به صورت چرخشی از «سعید الهویی» و «مجتبی سرآسیایی» استفاده می‌کرد!

وقتی قلعه‌نویی به تیم ملی آمد، کمتر کسی دست روی این مسئله گذاشت که شاید او ترک عادت نکند!  قلعه‌نویی در نوبت قبلی در تیم ملی با آوردن تعداد زیاد دستیاران خبرساز شده بود. این روش اوست و انتخاب دستیار نیز حق سرمربی اما تعداد بالا ممکن است دردسرساز شود.

اولین نکته‌ای که همه به آن فکر می‌کنند انتخاب دستیار اول است. وقتی امیر فهرستی از بازیکنان بزرگ سابق تیم ملی را به عنوان دستیار یا مشاور معرفی کرد، امثال آندو تیموریان، رحمان رضایی یا حمید مطهری در میان کادر فنی او بودند. کدام آنها دستیار اول بود؟

تازه قلعه‌نویی خداداد عزیزی را هم به عنوان مشاور به تیم ملی آورد و او در تمرینات مثل مربیان لخت می‌شود و با بازیکنان کار می‌کند! حالا کدام یک حرف اول را در تیم امیر می‌زدند؟

به همه این‌ها اضافه کنید روش تازه ۱۰ ساله اخیر در فوتبال ایران که مربیان برای خود یک دستیار خارجی می‌آورند. اصلاً فلسفه آوردن دستیار خارجی برای طراحی تمرینات بود، پستی که در کادرفنی امیر قلعه‌نویی در گل گهر در اختیار «سعید الهویی» بود و بازیکنان از علم روز او تعریف می‌کردند.

وقتی قلعه‌نویی«آنتونیو مانیکونه مربی ایتالیایی را به ترکیب همکاران خود اضافه کرد، دیگر مسئله مثل یک معما پیچیده شد! در تمام این ماه‌ها کادر فنی تیم ملی هیچ پاسخی به این سوال نداده که دستیار اول قلعه‌نویی چه کسی است؟

قوانین بین‌المللی سفت و سخت است و به قلعه‌نویی اجازه نمی‌دهد دستیارانش را جای خود بفرستد اما قبل بازی ازبکستان که او به خاطر جراحی کلیه عذر موجه داشت، این مانیکونه ایتالیایی بود که به کنفرانس قبل بازی رفت. شاید حالا بتوان فهمید که دستیار اول قلعه‌نویی در تیم ملی چه کسی است!

منبع: خبـر ورزشی