پیام‌هایی که از دریای سرخ به جهان مخابره شدتو
پیام‌هایی که از دریای سرخ به جهان مخابره شدتو

در میانه تحولات داخل غزه و تقابل مقاومت همه‌جانبه فلسطینی‌ها با جنایات رژیم صهیونیستی، ابتکار عمل یمنی‌ها در دریای سرخ، بمب خبری بود که همگان را شوکه کرد. دو روز پیش بود که جنبش انصارالله یمن با هلی‌برن نیرو‌های خود توسط بالگرد و پیاده کردن آن‌ها بر روی عرشه کشتی اسرائیلی «گلکسی لیدر»، کنترل این […]

دریای سرخ. کشتی توقیفی اسراییل - پیام‌هایی که از دریای سرخ به جهان مخابره شدتو

در میانه تحولات داخل غزه و تقابل مقاومت همه‌جانبه فلسطینی‌ها با جنایات رژیم صهیونیستی، ابتکار عمل یمنی‌ها در دریای سرخ، بمب خبری بود که همگان را شوکه کرد.

دو روز پیش بود که جنبش انصارالله یمن با هلی‌برن نیرو‌های خود توسط بالگرد و پیاده کردن آن‌ها بر روی عرشه کشتی اسرائیلی «گلکسی لیدر»، کنترل این کشتی را در دست گرفتند.

سرتیپ «یحیی سریع» با اعلام این خبر گفت: انصارالله یمن عملیات علیه دشمن صهیونیستی را تا پایان تجاوز به غزه ادامه خواهد داد. در همین چارچوب شبکه المیادین به نقل از منابع موثق اعلام کرد: نیرو‌های دریایی یمن موفق شدند یک کشتی اسرائیلی را در اعماق دریای سرخ توقیف کرده و ۵۲ نفر حاضر در آن را بازداشت کنند.

دفتر نخست‌وزیری رژیم صهیونیستی نیز ضمن تأیید این خبر، با ادعای دخالت جمهوری اسلامی ایران در این ماجرا اعلام کرد: تهران پشت توقیف یک فروند کشتی در جنوب دریای سرخ و در نزدیکی آب‌های سرزمینی یمن قرار دارد.


بیشتربخوانید


این عملیات و واکنش‌ها به آن از چند منظر قابل توجه است: 

نخست؛ این عملیات همچون طوفان‌الاقصی غافل‌گیری نظامی و اطلاعاتی رژیم صهیونیستی و حامیان غربی آن را آشکار ساخت، حال آنکه آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها مدعی اشراف کامل اطلاعاتی و امنیتی بر آب راه‌های بین‌المللی هستند و حتی رزم ناو‌های آمریکایی برای حراست از رژیم صهیونیستی که اقتصادش به دریا وابسته است به منطقه آمده‌اند. 

دوم؛ این اقدام یمنی‌ها ورود به فاز جدید مقابله با جنایات صهیونیست‌ها از اعتراض و تظاهرات و عملیات‌های پهپادی و موشکی به عرصه قطع شریان حیاتی رژیم صهیونیستی بود و با توجه به اینکه ۸۵ درصد تجارت صهیونیست‌ها از طریق دریا صورت می‌گیرد و سران این رژیم دریای سرخ را شاه‌راهی برای بقای اقتصادی خود می‌دانند، استمرار آن از سوی سایر کشور‌های اسلامی می‌تواند ضربات سنگینی بر پیکره رژیم اسرائیل وارد سازد.

سوم؛ این عملیات نشان داد که حرف و عمل مقاومت یکی است و زمانی که تهدیدی را مطرح می‌سازد توان و اقتدار اجرا و مسئولیت‌پذیری آن را نیز دارد، چنانچه یمنی‌ها به صهیونیست‌ها و حامیان آن‌ها هشدار داده بودند که کشتی‌هایی که پرچم رژیم صهیونیستی دارند یا مورد استفاده شرکت‌های اسرائیلی هستند و یا مالکیت آن‌ها متعلق به شرکت‌های اسرائیلی است از حضور در دریای سرخ خودداری کنند.

مقاومت منطقه بار‌ها هشدار داده است که سطح عملیات‌های آن‌ها علیه رژیم صهیونیستی و حامیانش بر اساس میزان حملات و جنایات صهیونیست‌ها در غزه طرحی و اجرا می‌شود چنانچه در طول چهل و پنج روز جنگ غزه حزب‌الله لبنان در مرز‌های شمالی اراضی اشغالی علیه مواضع رژیم صهیونیستی و مقاومت عراق در عراق و سوریه علیه پایگاه‌های آمریکا عملیات پهپادی و موشکی اجرا کرده‌اند. 

این عملیات‌ها و اقدام اخیر یمنی‌ها نشان می‌دهد که برخلاف گذشته که آمریکایی‌ها تعیین کننده سرنوشت تحولات غرب آسیا بوده‌اند، اما اکنون این مقاومت است که با پشتوانه مردمی، روند تحولات را رقم می‌زند در حالی که آمریکا و غده سرطانی آن (رژیم صهیونیستی) جرات و توان مقابله با آن را ندارند.

چهارم؛ واکنش صهیونیست‌ها به عملیات یمنی‌ها بار دیگر نشانگر سراسیمگی و تزلزل شدید آنهاست که نتیجه آن نیز تکرار توهمات و تخیلات گذشته مبنی بر متهم سازی ایران به دخالت در این عملیات است. صهیونیست‌ها همزمان با طوفان الاقصی نیز برای کم رنگ سازی اهمیت این عملیات و شکسته شدن هیمنه اطلاعاتی و نظامیشان در برابر گروه حماس، مدعی طراحی و اجرای عملیات از سوی ایران شده که البته با واکنش منفی حامیان صهیونیست‌ها از جمله آمریکا همراه و به یک رسوایی برای این رژیم مبدل شد.

اتهام‌زنی صهیونیست‌ها در حالی صورت گرفته است که از یک سو ایران ضمن تاکید بر حمایت از فلسطین و مقاومت بر مستقل بودن این گروه‌ها تأکید کرده و از سوی دیگر گروه‌های متعدد مقاومت در منطقه از همان ابتدا به صراحت اعلام کردند که تمام پایگاه‌های آمریکایی و صهیونیستی در منطقه را هدف قرار خواهند داد و راهکار گسترش نیافتن دامنه جنگ اقدام عملی غرب در بازداشتن رژیم صهیونیستی از جنگ است. 

نکته پایانی آنکه عملیات یمنی‌ها پیامی به سازمان ملل و نهاد‌های حقوق بشر است مبنی بر اینکه ملت‌های منطقه دیگر حاضر به انتظار کشیدن برای تحقق وعده‌های توخالی و مسئولیت پذیر شدن این سازمان‌ها نیستند و با قاطعیت در برابر متجاوزان و جنایتکاران خواهند ایستاد.

امروز مقاومت به عنوان نمادی از خواست و اراده ملت‌های منطقه، با کنار نهادن رویکرد سارشکارانه برخی سران منطقه، به صورت یکپارچه و هماهنگ و بر اساس ظرفیت‌ها و شرایط موجود واکنشی سخت و سنگین به هر تهدیدی خواهند داد و رزم‌ناو‌ها و ادوات نظامی آمریکایی نیز ترسی در دل آن‌ها ایجاد نخواهد کرد چرا که مقاومت با تکیه بر روحیه ایمان و اقتدار درون زا توانسته موازنه قدرت را بر اساس اصول و مبانی خویش طراحی و برقرار سازد و غرب نیز با حمایت از غذه سرطانی صهیونیستی جز تنفر جهانی توشه‌ای به دست نخواهد آورد.

منبع: نور نیوز

+