ادعای آمریکا درباره ارسال موشک‌های بالستیک ایران به روسیه
ادعای آمریکا درباره ارسال موشک‌های بالستیک ایران به روسیه

کاخ سفید می‌گوید نگران است ایران موشک‌های بالستیک خود را در اختیار روسیه قرار دهد.

 

به گزارش زیرنویس، به نقل از آسوشیتدپرس، یک مقام امنیت ملی آمریکا ادعا کرده است که کاخ سفید نگران است شاید ایران موشک‌های بالستیک خود را برای استفاده در جنگ علیه اوکراین به روسیه بدهد، اتفاقی که به ادعای کاخ سفید برای مردم اوکراین فاجعه‌بار خواهد بود.

«جان کربی»، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا در این ارتباط مدعی شد که ایران قبلاً هواپیماهای بدون سرنشین یا پهپاد، بمب‌های هوایی هدایت شونده و مهمات توپخانه‌ای در اختیار روسیه قرار داده است و ممکن است «گامی فراتر در حمایت از روسیه بردارد.»

کربی به جلسه ماه سپتامبر که در آن ایران میزبان «سرگئی شویگو»، وزیر دفاع روسیه برای به نمایش گذاشتن طیف وسیعی از سامانه‌های موشکی بالستیک بود، اشاره کرد و گفت که نگرانی آمریکا همان سفر شویگو به ایران است.

کربی در جریان یک کنفرانس خبری به خبرنگاران گفت: «بنابراین ما نگران هستیم که ایران در حال بررسی ارایه موشک‌های بالستیک به روسیه برای استفاده در اوکراین است و روسیه در ازای این حمایت، همکاری دفاعی بی سابقه ای از جمله در زمینه موشکی، الکترونیک و پدافند هوایی را به تهران پیشنهاد کرده است.»

ادعای کربی درباره نگرانی از اوضاع اوکراین در حالی مطرح شده است که درخواست «جو بایدن»، رییس جمهور آمریکا برای بیش از ۶۱ میلیارد دلار کمک مالی اضطراری آمریکا برای ادامه حمایت از اوکراین در کنگره متوقف شده است. کمک های اضافی به اوکراین بخشی از درخواست بودجه ۱۰۶ میلیارد دلاری رییس جمهور دموکرات آمریکا است که همچنین قرار است از رژیم صهیونیستی، تایوان و عملیات واشنگتن در مرز با مکزیک حمایت می کند.

گروه زیادی از قانونگذاران جمهوری خواه که مجلس نمایندگان را در کنترل خود دارند، با ارسال پول بیشتر به اوکراین مخالفند، اما کربی و دیگر مقامات ارشد ایالات متحده از کنگره خواسته اند که کمک به اوکراین را تصویب کنند و گفته اند بودجه موجود در حال پایان است.

کربی همچنین به اعلام ایران در اوایل سال جاری مبنی بر نهایی کردن قرارداد خرید جنگنده‌های سوخو ۳۵ از روسیه اشاره کرد و گفت که ایران به دنبال خرید تجهیزات نظامی اضافی از روسیه از جمله بالگردهای تهاجمی، رادارها و هواپیماهای آموزشی رزمی است. کربی گفت: «در مجموع، ایران به دنبال میلیاردها دلار تجهیزات نظامی از روسیه برای تقویت قابلیت‌های نظامی خود است. روسیه همچنین به ایران در توسعه و حفظ قابلیت‌های ماهواره‌ها و دیگر برنامه‌های فضایی خود کمک کرده است.»

ایالات متحده می‌گوید اتکای کرملین به ایران و همچنین کره شمالی باعث ناامیدی بیشتر واشنگتن است. مقامات آمریکایی همچنین ادعا دارند که ایران توپخانه و گلوله های تانک را برای تهاجم روسیه به اوکراین فراهم کرده است.

کربی گفت که ایالات متحده و سایر کشورها اقداماتی را برای خنثی کردن عرضه، فروش یا انتقال احتمالی تجهیزات نظامی روسیه به ایران و اقلام مرتبط با موشک های بالستیک ایران به روسیه انجام داده اند.

در ماه می گذشته نیز کاخ سفید اعلام کرد که روسیه علاقه مند به خرید پهپادهای پیشرفته تهاجمی اضافی از ایران برای استفاده در جنگ علیه اوکراین است، زیرا این کشور بیشتر ۴۰۰ پهپاد را که قبلاً از تهران خریداری کرده بود، استفاده کرده است. همچنین یک گزارش اطلاعاتی ایالات متحده که در ژوئن منتشر شد، ادعا کرد که ایران موادی را برای ساخت کارخانه تولید پهپاد در شرق مسکو در اختیار روسیه قرار داده است. ادعایی که تا کنون سندی برای آن ارایه نشده و بیشتر در راستای اتهام زنی بی اساس به ایران به نظر می‌رسد.

ادعای ضدایرانی کربی در حالی مطرح شده است که ماه گذشته، «ولودیمیر زلنسکی»، رییس جمهور اوکراین که در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با «ینس استولتنبرگ»، دبیرکل ناتو در کیف صحبت کرد، به برخی ادعاها درباره ارسال موشک‌های ایرانی به روسیه در میدان جنگ اوکراین اشاره کرد و ضمن رد برخی شایعات گفت: «گزارش‌های مقامات ذیربط و شرکای ما حاکی از آن است که هنوز موشک‌های ایرانی به فدراسیون روسیه فروخته نشده است و در حال حاضر هیچ نشانه‌ای مبنی بر فروش موشک‌های بالستیک ایران به روس‌ها ثبت نشده است.»

منبع: مـهر