ماجرای حقابه هیرمند که چند ماه پیش در سطح رؤسای‌جمهور هم بالا گرفت دارد به عجیب‌ترین شکل ممکن ادامه پیدا می‌کند. پازل آخر این قصه عجیب مربوط به اظهارنظر ‌سرپرست وزارت انرژی و آب حکومت افغانستان است که بعد از کش و قوس فراوان و سفر و بازدید و مراوده حالا گفته ایران و افغانستان […]

ماجرای حقابه هیرمند که چند ماه پیش در سطح رؤسای‌جمهور هم بالا گرفت دارد به عجیب‌ترین شکل ممکن ادامه پیدا می‌کند. پازل آخر این قصه عجیب مربوط به اظهارنظر ‌سرپرست وزارت انرژی و آب حکومت افغانستان است که بعد از کش و قوس فراوان و سفر و بازدید و مراوده حالا گفته ایران و افغانستان دچار خشکسالی‌اند و ایرانی‌ها به‌جای حقابه دعا کنند باران بیاید! به‌نظر می‌رسد این گفته آخر طالبان در پرداخت حقابه ایران باشد!

دعای باران طالبان

عبداللطیف منصور، سرپرست وزارت انرژی و آب افغانستان: خشکسالی کنونی یک امتحان الهی و تنها متوجه ایران نیست، بلکه آسیا و افغانستان نیز متأثر از آن است، با بارش باران، مشکل نیز حل خواهد شد.

چالشی که حل نشد

اختلاف آبی میان دو کشور ایران وافغانستان پیشینه دیرینه‌‌ای دارد؛ به‌گونه‌‌ای که مذاکرات متعدد وموافقت‌نامه‌‌های صورت گرفته هم چندان راه به جایی نبرده است، نه در دولت غربگرای اشرف غنی و نه در امارت طالبان. 

دریغ از یک قطره

براساس معاهده باید در سال‌های نرمال آبی ۸۲۰میلیون متر مکعب آب وارد کشورمان شود اما اگر اعلام شد سال عادی آبی نیست و طرف ایرانی نسبت به این موضوع نکته داشت، باید بیاییم و براساس معاهده بازدید انجام دهیم.

معیشت سیستان

آب هیرمند بخش کوچکی ازتامین آب سیستان را شامل می‌شود. طی دهه‌های متمادی چالش تهران وکابل برسر حقابه ایران از هیرمند، برای مردمان این سرزمین مشکلات عدیده‌ای را به همراه داشته است.

هیرمند پرآب!

درحالی سیستان تشنه آب است که براساس اطلاعات ماهواره‌ای حوضه آبریز هیرمند، میزان بارندگی در بالادست رودخانه هیرمند طی ۳۳سال گذشته کاهش پیدا نکرده و با توجه به معاهده۱۳۵۱ برای تامین حقابه ایران عمل نشده است

فرهیختگان

+