به گزارش زیرنویس ، محمد بن عبدالعزیز الخلیفی که وزیر مشاور در وزارت امور خارجه قطر نیز هست، روز چهارشنبه در مصاحبه‌ای اختصاصی با سی ان ان افزود که توافق بدست آمده مطابق با خواسته‌های «طرفین» است. وی گفت: کار ما بسیار فشرده بود. ما در دوره تنش شدید، درگیری‌های نظامی، تشدید تنش‌های انسانی، تهاجم […]

به گزارش زیرنویس ، محمد بن عبدالعزیز الخلیفی که وزیر مشاور در وزارت امور خارجه قطر نیز هست، روز چهارشنبه در مصاحبه‌ای اختصاصی با سی ان ان افزود که توافق بدست آمده مطابق با خواسته‌های «طرفین» است.

وی گفت: کار ما بسیار فشرده بود. ما در دوره تنش شدید، درگیری‌های نظامی، تشدید تنش‌های انسانی، تهاجم زمینی قرار داشتیم. همه اینها کار ما را برای دستیابی به توافق بین دو طرف که هیچ اعتمادی به یکدیگر ندارند، بسیار دشوار کرد.

الخلیفی اضافه کرد که «عملیات هدفمند» اسرائیل در بیمارستان الشفا در شهر غزه نیز مذاکرات را تحت فشار قرار داد و افزود که قطر از طرف‌ها خواسته است زیرساخت‌های انسانی حیاتی را هدف قرار ندهند.

وی افزود: این اقدامات به هیچ کس در دستیابی به توافق کمک نمی‌کند و قطعاً به میانجی گری نیز کمک نمی‌کند.

مذاکره کننده ارشد قطر دستیابی به این توافق را “مهم” ارزیابی کرد.

به گزارش ایرنا، جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) و رژیم اسرائیل، سرانجام پس از ۴۵ روز نبرد و درگیری با آتش بس موقت ۴ روزه موافقت کردند که ۵۰ اسیر زن و کودک اسرائیلی زیر ۱۹ ساله در مقابل ۱۵۰ زن و کودک زیر ۱۹ ساله فلسطینی بر اساس سوابق اسارت آن‌ها آزاد خواهند شد. تعداد آزادشدگان در مراحل بعدی اجرای توافق، افزایش خواهد یافت.

بر اساس این توافق، حملات و پرواز جنگنده‌ها و هواپیماهای رژیم اسرائیل طی چهار روز آتش بس در جنوب و شمال غزه نیز به مدت ۶ ساعت از ساعت ۱۰ صبح تا ۴ بعدازظهر متوقف خواهد شد و تل آویو متعهد شده است که به هیچ فردی در همه مناطق نوار غزه تعرض و حمله نکند و مردم آزادی عبور از شمال غزه به سمت جنوب در امتداد خیابان صلاح الدین را خواهند داشت.

این آتش ‌بس ورود تعداد بیشتری از کاروان‌های بشردوستانه و کمک‌های امدادی به غزه از جمله سوخت تعیین ‌شده برای نیازهای بشردوستانه را امکان پذیر ساخته است.

منبع : ایرنا

منبع خبر: رکنـا