افزایش سن بازنشستگی، کارگران را له می‌کند
افزایش سن بازنشستگی، کارگران را له می‌کند

نمایندگان جامعه عظیم و بزرگ کارگری که جمعیتی بیش از ۵۴ میلیون نفر در کشور را تشکیل می‌دهند نسبت به افزایش سن بازنشستگی اعتراض دارند و آینده خوبی برای این طرح تصور نمی‌کنند.

 

به گزارش زیرنویس، اطلاعات نوشت: مجلس شورای اسلامی چند روز قبل در جریان بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه ، پیشنهاد دولت در زمینه افزایش سن بازنشستگی را پذیرفت و شرایط جدیدی را در این باره اعلام کرد که این موضوع، واکنش های جامعه کارگری و افکار عمومی را به دنبال داشت به نحوی که تشکل های مختلف این حوزه، خواستار مخالفت شورای نگهبان با افزایش سن بازنشستگی شدند.

عضو شورای مرکزی جامعه اسلامی کارگران کشور و رئیس مجمع نمایندگان کارگران استان همدان در این باره گفت: با توجه به شرایط اقتصادی و حقوق کارگران، افزایش سن بازنشستگی، بار مضاعف دیگری بر دوش کارگران است.

سعید کوچعلی در گفتگو با خبرنگار ما  در همدان با اشاره به این که نمایندگان مجلس شورای اسلامی در حساس‌ترین برهه از زمان که جامعه به انگیزه و امیدواری نیاز دارد، افزایش سن بازنشستگی را تصویب کردند، اظهارداشت: قرار نبود در کنار این همه فشارهای اقتصادی، بار مضاعف دیگری بر دوش کارگران گذاشته شود.

وی با بیان این که افزایش سن بازنشستگی در آینده، انگیزه، خدمت را از کارگران خواهد گرفت،افزود: هنوز قصور آقایان در بحث افزایش حقوق ۲۷ درصدی در مقابل تورم بیش از ۴۰ درصدی و شانه خالی کردن متولیان امر از بار مسئولیت فراموش نشده است، که افزایش سن بازنشستگی مطرح می‌شود.

کوچعلی با تاکید بر این که افزایش حقوق‌ها که متناسب با نرخ تورم نبوده، زندگی سختی را برای کارگران رقم زده است، گفت: افزایش سرسام آور هزینه‌ها در حوزه‌های مختلف و به ویژه مسکن و اقلام مصرفی و در راس آن ۳۳ قلم کالای مصرفی کمر کارگران را شکسته است.

وی تاکیدکرد: اگر به دغدغه‌ای که کارگران نسبت به کشور،انقلاب اسلامی و رهبری دارند و همچنین در همه زمینه‌ها و در همه جبه‌ها و سنگرها خوش درخشیده‌اند بنگریم، خواهیم دید که به رسالت خود در قبال این جامعه بزرگ عمل نکرده‌ایم و باید برای جبران آن تعجیل کنیم، نه این که همه فشارها را همانند سال‎‌های گذشته به کارگران تحمیل کنیم.

کوچعلی گفت: ما نمایندگان جامعه عظیم و بزرگ کارگری که جمعیتی بیش از ۵۴ میلیون نفر در کشور را تشکیل می‌دهند نسبت به افزایش سن بازنشستگی اعتراض داریم و مخالف آن هستیم و آینده خوبی برای این طرح تصور نمی‌کنیم.

وی با بیان این که اقتصاد کشور برای پویایی و توسعه نیازمند انگیزه و همچنین نیروهای تازه نفس است، افزود: اگر دلمان برای کارگران نمی‌سوزد، حداقل کمی به فکر اقتصاد کشور باشیم.

کوچعلی با  اشاره به این که دلیل ناترازی صندوق‌های بازنشستگی که مطرح می‌شود جای دیگری است،گفت: چرا دولت برای رفع دیون خود گامی برنمی‌دارد و بدهی‌های خود را به صندوق بازنشستگی تامین اجتماعی پرداخت نمی‌کند؟

کارگران از حمایت قانون کار بی بهره اند

خبر دیگر این که، دبیر اجرایی خانه کارگر خراسان رضوی با اشاره به ۲۹  آبانماه سالروز تصویب قانون کار در کشور گفت: ۳۳سال از تصویب این قانون می گذرد که از درجه دوم اهمیت در کشور بعد از قانون اساسی برخوردار است.

سید حسن رسولی افزود: مشکل اصلی این است که این قانون با وجود مترقی بودن ، به خوبی اجرا نمی شود، بویژه ماده هفت (قراردادهای موقت) و ماده ۴۱ (متناسب بودن نرخ دستمزد با نرخ تورم و هزینه سبد معیشت) که عدم اجرای آن آسیب جدی به جامعه کارگری وارد کرده است.

وی اظهار داشت: از سوی دیگر با وجود تشکل های کارگری متعدد در کشور و خراسان رضوی، نمی توانند در تصمیمات کلان کشور در حوزه کارگری تأثیرگذار باشند زیرا خود از امنیت شغلی لازم برخوردار نیستند، نماینده کارگران که در هیات اختلاف یا هیات تشخیص یا شورای عالی کار حضور می یابد، جرات این که به نفع کارگر رای دهد را ندارد زیرا از امنیت شغلی برخوردار نیست، قرارداد موقت دارد و امکان اخراجش توسط کارفرما وجود دارد.

دبیر اجرایی خانه کارگر خراسان رضوی به تصویب سالانه نرخ دستمزد کار در شورای عالی کار اشاره کرد و افزود: دستمزد کارگر به هیچ وجه تناسبی با نرخ تورم و هزینه سبد معیشت کارگران ندارد، تورم هم بر مبنای عرضه و تقاضا است، زمانی که تولید در کشور رونق ندارد و به خوبی انجام نشود، نمی توان نرخ تورم را کنترل کرد.

رسولی با اشاره به عدم اجرای مواد ۹۶و ۱۱۱قانون تامین اجتماعی گفت: براساس ماده ۹۶قانون تامین اجتماعی باید حداقل مستمری برای خانواده یک بازنشسته براساس نرخ تورم و هزینه سبد معیشتی آن باشد اما متناسب سازی قانون تامین اجتماعی با دستمزد بازنشستگان که در سال ۹۸در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید، به اجرا نرسیده است، هزینه درمان بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی باید به طور کامل تامین شود اما این مهم هم اجرایی نمی شود.وی افزود: جامعه کارگری نسبت به افزایش سن بازنشستگی در برنامه هفتم توسعه اعتراض دارد.

منبع: اطلاعات انلاین