به گزارش زیرنویس از اصفهان؛ هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی سنگ، معادن، ماشین‌آلات و صنایع وابسته استان اصفهان از ساعت ۱۱ تا ۱۹ از تاریخ یکم تا چهارم آذرماه میزبان علاقه‌مندان این حوزه است، همچنین نمایشگاه سنگ امسال با سال‌های گذشته تفاوت‌هایی دارد که از جمله این تفاوت‌ها می‌توان به حضور گسترده معماران و انجمن معماری استان […]

به گزارش زیرنویس از اصفهان؛ هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی سنگ، معادن، ماشین‌آلات و صنایع وابسته استان اصفهان از ساعت ۱۱ تا ۱۹ از تاریخ یکم تا چهارم آذرماه میزبان علاقه‌مندان این حوزه است، همچنین نمایشگاه سنگ امسال با سال‌های گذشته تفاوت‌هایی دارد که از جمله این تفاوت‌ها می‌توان به حضور گسترده معماران و انجمن معماری استان اصفهان و برگزاری ایونت‌های تخصصی اشاره کرد.

صنعت سنگ بهترین جایگزین صنعت نفت کشور است

طحانیان  احمدرضا طحانیان، مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان روز چهارشنبه یکم آذرماه در آیین افتتاح هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی سنگ، معادن، ماشین‌آلات و صنایع وابسته استان اصفهان اظهار کرد: امیدواریم در این نمایشگاه بستری برای نشست‌های تخصصی، تبادل نظر و تجربه در صنعت سنگ فراهم شود.

وی با بیان اینکه صنعت سنگ، معادن و ماشین‌آلات می‌تواند بهترین جایگزین صنعت نفت کشور باشد، افزود: شهر اصفهان که در مرکز ایران قرار دارد، با بیش از ۲۲۰۰ فعال در حوزه صنعت سنگ هنوز جایگاه خود را پیدا نکرده است.

مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان تصریح کرد: امسال هجدهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی سنگ، معادن، ماشین‌آلات و صنایع وابسته با بیش از۱۳۰ صنعت و برند در این نمایشگاه حضور دارند، همچنین پنج نشست تخصصی در این نمایشگاه برگزار می شود.

وی ادامه داد: دو پاویون از کشور چین و ایتالیا در هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی سنگ، معادن، ماشین‌آلات و صنایع وابسته استان اصفهان حضور دارند و بازدید کننده‌هایی از کشورهای مختلف از این نمایشگاه بازدید می‌کنند.

طحانیان گفت: در کنار نمایشگاهی که بیشتر ماشین‌آلات و توانمندی‌های سنگ دارد، سعی کردیم فضایی جهت کوپ و کوپ‌های سنگ فراهم کنیم و امیدواریم در این چهار روز میزبان خوبی برای مشارکت کنندگان باشیم.

 نمایشگاه سنگ اصفهان در مسیر روشنی قرار گرفته است

 بندرچی محمود بندرچی، مدیرعامل شرکت رستاک پادویژن و برگزارکننده ‌هجدهمین نمایشگاه سنگ، معادن، ماشین‌آلات و صنایع وابسته اصفهان اظهار کرد: نمایشگاه سنگ اصفهان دوران بلوغ خود را طی می‌کند و در مسیر روشنی قرار گرفته است که این مسیر روشن تنها با همدلی و همراهی تمام فعالان صنعت سنگ کشور میسر شده است.

وی ادامه داد: امیدواریم روزی بتوانیم از تمام ظرفیت‌های صنعت سنگ کشور و حوزه ماشین‌سازی بهره‌مند شویم و تحریم‌ها هرچه سریع‌تر برداشته شود تا سهمی که در گذشته از بازارهای جهانی داشتیم، مورد استفاده قرار گیرد.

مدیرعامل شرکت رستاک پادویژن تصریح کرد: از تمام تشکل‌ها، سازمان‌ها، ارگان‌ها و مجموعه‌هایی که در هجدهمین دوره نمایشگاه سنگ، معادن، ماشین‌آلات و صنایع وابسته ما را یاری کردند، قدردانی می‌کنیم و امیدوارم این همکاری و همدلی بیش از گذشته ادامه داشته باشد.

نبود تجهیزات مناسب و فرسوده شدن ماشین‌آلات صنعت سنگ

 احمدی رضا احمدی، رئیس کانون سنگ کشور و رئیس انجمن سنگ استان اصفهان اظهار کرد: ما در ایران نقش سنگ را به عنوان تمدن خود می‌شناسیم، با نگاهی به تخت جمشید از هزاران سال قبل نقش سنگ و سنگ‌تراش تمدن ایران را گویا کرده است.

وی با بیان اینکه حدود ۵۰۰ سال پیش در استان اصفهان زیربنای پل‌های تاریخی از جمله پل خواجو و سی و سه پل مدیون تلاش‌های صنعت‌گران زمان خود بوده است، تصریح کرد: همچنین در گذشته نمای سنگی ساختمان میدان آزادی در تهران ایجاد شد که امیدواریم هزاران سال پایدار بماند و‌ گویای زحمت تلاشگران خود باشد، در حال حاضر نیز سنگ‌های کف میدان نقش جهان با همکاری سنگبران اصفهانی اجرا شده است و امیدواریم هزاران سال به همین صورت بماند و نیازی به ترمیم نداشته باشد.

رئیس کانون سنگ کشور و رئیس انجمن سنگ استان اصفهان افزود: سنگ به عنوان نماد شناخته شده در تاریخ است و می‌تواند گویای هنر صنعتگران این حوزه باشد، در حال حاضر وظایف بیشتری در حوزه سنگ داریم زیرا از حالت سنتی خارج و به یک صنعت تبدیل شدیم.

وی با بیان اینکه در کشور به ویژه استان اصفهان تمام مجموعه‌های صنعت سنگ فعال است، ادامه داد: دانشگاهیان و ماشین‌سازان بزرگ این صنعت در سطح دنیا حرفی برای گفتن دارند و در نمایشگاه امسال حضور پیدا کردند، همچنین معادن خوبی در کشور وجود دارد.

احمدی با اشاره به نبود تجهیزات مناسب و فرسوده شدن ماشین‌آلات صنعت سنگ گفت: اکثر تجهیزات معدنی عمر ۴۰ ساله دارند در صورتی که در دنیا تجهیزات معدنی پس از سه سال مستهلک می‌شوند؛ این در حالی است که ما تجهیزات مستهلک شده کشورهای دیگر را خریداری کرده و افتخار می‌کنیم کوپ صادراتی داریم.

  وی  افزود: تمام فعالیت‌ها در حوزه صنعت سنگ نیازمند برگزاری نمایشگاه است، اگر نمایشگاهی نداشته باشد انگار شناسنامه ندارد، برگزاری نمایشگاه بیانگر هنر و صنعت سنگ است؛ نمایشگاه‌های کشورهایی مانند ترکیه، ایتالیا، چین و هندوستان که در صنعت سنگ حرفی برای گفتن دارند، گویای صنعت سنگ آنها است، از این رو باید با همکاری و همت صنعتگران صنعت سنگ، نمایشگاه‌های این حوزه را پرشور و پربار برگزار کنیم تا بتوانیم خود را به دنیا نشان دهیم.

رئیس کانون سنگ کشور و رئیس انجمن سنگ استان اصفهان خاطرنشان کرد: در گذشته تلاش کردیم ماشین‌آلات صنعت سنگ را به روز کنیم، اما متاسفانه با مشکل تحریم مواجه شدیم.

وی گفت: ایران دومین کشور تولیدکننده سنگ دنیا به لحاظ کوپ و فراوری است، اگر آمارها به روز شود کشور ما به لحاظ صنعت سنگ در راس کشورهای دنیا قرار دارد؛ اما از آن جایی که کشور ما نیاز به ساختمان‌سازی داشت اکثر توایدات در کشور مورد استفاده قرار گرفت، اکنون باید به بازارهای جهانی راه پیدا کنیم و تحریم‌ها را شکسته و‌ به‌روز شویم و با همکاری صنعتگران، صنعت سنگ را به نسل بعدی منتقل کنیم.

 شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان پشتوانه خوبی برای توسعه صنعت سنگ در حوزه فناوری و فراوری است

 دولت یار مصطفی دولت‌یار، رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در استان اصفهان اظهار کرد: تقریبا در هر زمینه‌ای موانع و مشکلاتی وجود دارد، همچنین تحریم‌هایی علیه کشور اعمال شده که با توانایی گسترده‌ و هماهنگی و‌ همکاری که وجود دارد می‌توانیم از موانع و مشکلات عبور کنیم.

وی افزود: چشم‌انداز تعاملات افتصادی ایران طی دو‌ سال گذشته با پیوستن به اتحادیه‌ها و منابع اقتصادی از جمله اوراسیا، سازمان همکاری‌های شانگهای، پذیرفته شدن در مجموعه بریکس، عضویت در مجموعه گفت‌وگوی همکاری آسیا و حضور در‌ مجموعه اکو زمینه‌ای است که می‌توان موانع را با تدبیر دور زد و آنچه شایسته ملت ایران و صنعت سنگ است را اجرایی کرد.

رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در استان اصفهان با اشاره به اینکه ظرفیت‌های اقتصادی کشور بی‌شمار است، ادامه داد: در وزارت امور خارجه وظیفه ذاتی خود می‌دانیم که در خدمت صنعتگران باشیم و‌ موانع و ‌مشکلاتی که صنعتگران با آن مواجه هستند را تا حد‌امکان برطرف کنیم.

وی اضافه کرد: اصفهان ظرفیت‌های معدنی، علمی و فناوری بی‌نظیری دارد، شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان کم‌نظیر و بی‌نظیر بوده و پشتوانه خوبی برای توسعه و پیشرفت صنعت سنگ در حوزه فناوری و فراوری است، امیدواریم بتوانیم از خام‌فروشی فاصله بگیریم و به سمت فراوری‌های با ارزش افزوده بیشتر حرکت کنیم.

  دولت‌یار گفت: در وزارت امور خارجه، معاونتی تحت عنوان دیپلماسی اقتصادی ایجاد شده و یک سایت به‌روز و فعال برای این معاونت تنظیم شده است که ظرفیت‌های صنعتی، تجاری و اقتصادی ایران را در عالی‌ترین سطح ممکن به جهانیان عرضه می‌کند؛ صنعت سنگ ایران و استان اصغهان نیز می‌تواند در این سایت جایگاه ویژه‌ای داشته باشد، همچنین اخیرا کتابی توسط این معاونت تهیه شده که در سطح سفارت خانه‌ها توزیع شده است.

وی اظهار کرد: دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در استان اصفهان با صنعتگران صنعت سنگ و اعضای اتاق بازرگانی ‌جلسات متعددی برگزار کرده است تا موانع و ‌مشکلات احصا و‌ در راستای برطرف کردن آنها گام‌های موثری برداشته شود.

رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در استان اصفهان خاطرنشان کرد: برای توسعه صنعت سنگ کشور باید کشورهای هدف مشخص شود، ما در تعداد زیادی از کشورهای جهان سفارتخانه و رایزنی‌های اقتصادی و‌ فرهنگی داریم، اما کشورهای هدف صنعت سنگ ایران باید توسط صنعتگران شناسایی شوند، اگر کشورهای هدف شناسایی شوند، ما در وزارت امور خارجه وظیفه خود می‌دانیم ‌که در مسیر رسیدن به اهداف صنعتگران صنعت سنگ از تمام ظرفیت‌های در اختیار استفاده کنیم.

 اولین قدم برای توسعه صنعت کشور اخذ ویزا است

  شکوریبهرام شکوری، رئیس انجمن سنگ ایران با بیان اینکه امیدواریم صنعت سنگ داشته‌های خود را در این نمایشگاه به نمایش بگذارد، اظهار کرد: اگر در بنگاه اقتصادی شوروم اجرا می‌کنیم، شوروم، بنگاه ما است یعنی نمایشگاه‌ها شوروم کشور هستند.

وی افزود: بخشی از مسائل و مشکلات در حوزه سنگ به محیط پیرامونی مربوط است، از این رو تلاش می‌کنیم تا مسائل را برطرف کنیم، بخشی از مشکلات صنعت سنگ نیز به تلاش صنعتگران بستگی دارد و صنعتگران باید راه حل این مشکلات را احصا و آنها را برطرف کنند.

رئیس انجمن سنگ ایران با بیان اینکه اخیرا مصوب شده است که ۱.۵ درصد از فروش صنعتگران صنعت سنگ در اختیار دولت قرار گیرد همچنین مالیات‌های سنگین وضع شده است، تصریح کرد: در راستای صادرات سنگ محدودیت‌هایی ایجاد کردند و سپرده ارزی که باید برگردانده شود یا قیمت ارز را برای فعالان اقتصادی پایین‌تر از بازار تعیین و آنها را مجاب می‌کنند تا محصول را با قیمت مصوب به بازار بفروشند که در نهایت تعاملی با دنیا برقرار نمی‌شود و به واسطه تحریم‌ها رابطه ما با دنیا قطع می‌شود، از این رو ما به عنوان فعالان اقتصادی باید مسیر درست را پیدا کنیم.

وی با اشاره به اینکه ریشه تمام مشکلات این است که کشور را گران اداره می‌کنیم، ادامه داد: کشوری مانند ژاپن که ۱۲۷ میلیون نفر جمعیت دارد، تنها ۴۰۰ هزار نفر برای دولت کار می کنند اما ایران با ۸۵ میلیون نفر جمعیت بیش از هشت میلیون نفر حقوق بگیر داشته و کارایی در حد پایینی دارد.

شکوری گفت: در حال حاضر ۶۰ درصد از بودجه کشور مختص شرکت‌های دولتی بوده که اکثرا زیان‌ده هستند؛ نفت را به عنوان ثروت کشور می‌فروشیم و مالیات‌ها را سنگین‌تر می‌کنیم، اما کفاف هزینه‌های جاری را نمی‌دهد و نمی‌توانیم زیرساخت بسازیم و شرایطی مهیا کنیم که به عنوان فعالان اقتصادی بتوانیم با موج چهارم تکنولوژی دسترسی به ماشین‌آلات، جاده، راه آهن و بنادر خوب پیدا کنیم تا محصولات خود را در بازارهای جهانی عرضه کنیم.

برداشت نادرست از قانون مسئولیت‌های اجتماعی

  افتتاحیهوی افزود: در حال حاضر برداشت غلطی از مسئولیت‌های اجتماعی وجود دارد، برخی تصور می‌کنند مسئولیت اجتماعی این است که فعالان اقتصادی جاده‎سازی، مدرسه‌سازی و مسجدسازی کنند، در صورتی که زیرساخت این اقدامات باید توسط دولت و مالیات‌هایی که دریافت می‌کند، فراهم شود.

رئیس انجمن سنگ ایران اظهار کرد: مسئولیت اجتماعی شرکتی که در دولت فعالیت می‌کند، ایجاد اشتغال، استفاده از فناوری‌های جدید برای آلوده نکردن طبیعت، رونق کسب و کارهای منطقه، افزایش بهره‌وری، سرویس‌دهی مطلوب به مشتریان و کاهش قیمت تمام شده است.

وی گفت: از مسئولیت‌های اجتماعی تصور غلطی ایجاد شده است که سهام‌داران و صاحبان سهم از مال خود انفاق کنند، این مسئله‌ای نیست که در مجامع مصوب شود، متاسفانه ضایعه بالاتر این است که در حال حاضر مسئولیت‌های اجتماعی در حال تبدیل شدن به قانون است، همچنین پیش نویسی را برای مسئولیت‌های اجتماعی تهیه کردند که بر اساس اعلام دولت و آمایش سرزمین در کدام مکان جاده یا بیمارستان تاسیس شود، سپس فعالان اقتصادی باید پول خود را به خزانه دولت واگذار کنند تا دولت هزینه مسئولیت اجتماعی را بپردازد.

شکوری افزود: اولین قدم برای توسعه صنعت کشور و صادرات که حیات و ممات ما به آن بستگی دارد، گرفتن ویزا یا روادید است؛ از این رو وزارت امور خارجه باید این موارد را بررسی و مشکلات را در این زمینه برطرف کند؛ این مسائل ابتدایی‌ترین اقدامی است که باید در وزارت امور خارجه برای صنعت سنگ انجام داده شود.

 تا ۷ سال آینده گردش مالی صنعت سنگ به ۵۴ میلیارد دلار می‌رسد

 افتتاحیه وی با بیان اینکه تنها راه نجات صنعت سنگ ۱۸۰ میلیون دلار صادرات نیست، اضافه کرد: به هر حال در بازار جهانی ۴۰ میلیارد دلار گردش تجارت سنگ دنیا است؛ پیش‌بینی‌ها برای سال ۲۰۳۰، ۵۴ میلیارد دلار گردش مالی در صنعت سنگ است.

رئیس انجمن سنگ ایران خاطرنشان کرد: معادن بی‌نظیری در صنعت سنگ وجود دارد اما مارکت نمی‌کنیم، تنها به برخی کشورهای منطقه از جمله عراق دسترسی داریم، این در حالی است که ارزش افزوده سنگی که ایتالیا در دنیا ایجاد می‌کند ۸۲ دلار است و کمترین ارزش افزوده را ترکیه با ۲۰ دلار دارد، ارزش افزوده‌ای که کشور ما ایجاد می‌کند هشت تا ۱۲ دلار در بازار عراق است.

وی ادامه داد: باید گردهم جمع و کنسرسیوم تشکیل دهیم و زنجیروار به یکدیگر وصل شویم و کنسرسیوم و بازاریابی قدرتمند ایجاد کنیم تا این مجموعه مارکت و بازارسازی کرده و سهم بازار را بیشتر کند؛ این موضوع ارتباطی با تحریم‌ها و دولت ندارد و باید توسط صنعتگران انجام شود.

شکوری گفت: باید فراوری و استخراج خوب از معادن داشته باشیم و استادکار درست تربیت کرده و به تجهیزات و ماشین‌آلات دسترسی پیدا کنیم و افرادی ترییت کنیم که بتوانند با دستگاه‌های خارجی کار کنند؛ همچنین بخشی از نمایشگاه‌ها و هم اندیشی‌ها ما را به این سمت و سو سوق می‌دهد.

افتتاحیهوی افزود: باید فعالان صنعت سنگ در حد توان خود به کنسرسیوم وارد شوند تا این کنسرسیوم برای ما بازاری ایجاد کند؛ باید قابلیت و دانش صادرات داشته باشیم و محصول ما قابلیت عرضه در بازارهای جهانی را داشته باشد.

رئیس انجمن سنگ ایران خاطرنشان کرد: باید صنعتگران حوزه سنگ با یکدیگر هم‌افزایی داشته باشند و سنگ ایران را که به لحاظ تنوع در دنیا درجه یک است و رتبه پنج در تولید را داشته در دنیا سرآمد بود؛ ایران ظرفیت رسیدن به تولید ۳۰ میلیون تن سنگ در کشور را دارد که این ظرفیت کشور را به رتبه دوم در دنیا می‌رساند.

اصفهان /بهمن راعی

منبع خبر: رکنـا