«تابناک با تو» – آش یکی از غذا‌های محبوب و سنتی ایرانی است. آش‌ها انواع متنوعی دارند که در نقاط مختلف کشور با روش‌های متفاوتی تهیه می‌شوند. آش غذایی پرطرفدار است که به خاطر داشتن مواد مغذی یک وعده غذایی کامل محسوب می‌شود. با شروع فصل پاییز و زمستان پخت آش در خانه رونق بیش‌تری پیدا […]

این آش زمستانی خوشمزه و مقوی را حتما امتحان کنید«تابناک با تو» – آش یکی از غذا‌های محبوب و سنتی ایرانی است. آش‌ها انواع متنوعی دارند که در نقاط مختلف کشور با روش‌های متفاوتی تهیه می‌شوند. آش غذایی پرطرفدار است که به خاطر داشتن مواد مغذی یک وعده غذایی کامل محسوب می‌شود. با شروع فصل پاییز و زمستان پخت آش در خانه رونق بیش‌تری پیدا می‌کند؛ زیرا خوردن آش در هوای سرد گرمای مطبوعی به بدن منتقل می‌کند که دلچسب است.

آشی که امروز می‌خواهیم طرز تهیه آن را با شما به اشتراک بگذاریم، به دلیل داشتن ماش و عدس بسیار مقوی است. ماش ارزش غذایی بسیار بالایی دارد، به طوری که در هر پیمانه از آن ۱۶/۳ گرم پروتئین موجود است و از این‌رو منبع غنی تأمین پروتئین است. اگر دوست دارید این آش خوشمزه و مقوی را در منزل تهیه کنید، در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

مواد لازم

ماش: ۱ لیوان
عدس: نصف لیوان
برنج نیم دانه: نصف لیوان
سبزی آش (شامل تره، اسفناج و شوید): ۱۵۰ گرم
پیاز بزرگ: ۱ عدد
سیر داغ: ۱ قاشق غذاخوری
نعناع داغ: به میزان لازم
پیاز داغ: ۲ قاشق غذاخوری
نمک، فلفل سیاه و زردچوبه: به میزان لازم
آبغوره: به میزان لازم
آب: به میزان لازم

این آش زمستانی خوشمزه و مقوی را حتما امتحان کنید

طرز تهیه

 

برای پختن این آش خوشمزه ابتدا ماش، عدس و برنج را از دو ساعت قبل خیس کنید. پیاز را پوست و به صورت نگینی خرد یا رنده ریز کنید. پیاز را همراه با کمی روغن داخل قابلمه بریزید و روی حرارت اجاق گاز بگذارید تا پیاز طلایی شود. حالا کمی زردچوبه، نمک و فلفل سیاه اضافه کنید. ماش و عدس و برنج را آبکش کنید و داخل پیاز داغ بریزید و یک دقیقه تفت بدهید. در این مرحله آب را اضافه کنید، به اندازه‌ای که تا نیمه قابلمه پر شود. حالا درب قابلمه را ببندید و حرارت اجاق گاز را کم کنید تا حبوبات و برنج کم کم بپزد و لعاب بدهد. هرازگاهی مواد داخل قابلمه را هم بزنید تا ته نگیرد. بعد از اینکه حبوبات پخت، سبزی آش را اضافه کنید و نیم ساعت زمان بدهید تا سبزی بپزد.

در مرحله بعد پیاز داغ، سیر داغ و نعناع داغ را اضافه کنید و آش را خوب هم بزنید تا مزه‌ها خوب با هم قاطی شوند. درب قابلمه را بگذارید و حرارت را کم کنید تا آش نیم ساعت دیگر بجوشد و جا بیفتد. در این مرحله آش زمستانی خوشمزه و مقوی شما آماده سرو است. می‌توانید در آخر برای چاشنی کمی آبغوره به آش بزنید که کاملا اختیاری است. آش را داخل ظرف سرو بکشید و با سیر داغ، پیاز داغ و نعناع داغ روی آن را تزیین کنید، نوش جان.

نکات تکمیلی

۱ ـ بهتر است برای پخت این آش از برنج نیم دانه استفاده کنید. اگر برنج نیم دانه در منزل ندارید، از برنج درسته استفاده کنید و بعد از اینکه برنج دو ساعت خیس خورد، دانه‌های برنج را کف دستتان فشار بدهید تا ریز شود.

۲ ـ برای پخت هر نوع آش بهتر است از سبزی تازه استفاده کنید که عطر و بوی بهتری دارد. سبزی آش یکی از مهم‌ترین موادی است که در پخت انواع آش مورد استفاده قرار می‌گیرد. هرچند بسیاری از افراد تصور می‌کنند که حبوبات اصلی‌ترین ماده به کار رفته در آش است، حقیقت این است که عطر و طعم آش عمدتاً از سبزیجات استفاده شده در آن تأمین می‌شود؛ بنابراین هر چه سبزی آش شما تازه‌تر و خوش عطرتر باشد، غذای شما هم خوشمزه‌تر خواهد شد. سبزی آش شامل تره، گشنیز، جعفری و برگ اسفناج یا چغندر به میزان مساوی است. توجه داشته باشید که سبزی آش را نباید خیلی درشت خرد کنید. بعضی‌ها به هوای آش سبزی‌ها را خیلی درشت خرد می¬کنند که درنهایت ظاهر زیبایی ندارد. سبزی آش باید کمی درشت‌تر از سبزی خورشتی خرد شود.

۳ ـ. ماش انواعی دارد که بعضی از آن‌ها ممکن است سنگی باشد؛ یعنی در فرآیند پخت هرگز نمی‌پزد. اگر ماش مرغوب را نمی‌شناسید، بهتر است قبل از پخت آش یک پیمانه از آن را جداگانه بپزید و امتحان کنید. اگر دانه‌ها بعد از پخت سنگی و سفت نبود، می‌توانید با خیال راحت برای پخت آش از آن استفاده کنید.

۴ ـ پیاز داغ عطر و طعم بسیار خوبی به غذا می‌دهد؛ اما نکته مهم این است که پیاز داغ باید کاملاً ریز و خشک باشد. برای داشتن یک پیاز داغ پودری و خشک پیاز را به صورت نازک برش بزنید؛ سپس در روغن فراوان که از قبل داغ شده است، سرخ کنید. به این نکته توجه داشته باشید که پیاز باید در روغن شناور باشد؛ بنابراین نباید حجم زیادی از پیاز را در یک مرحله اضافه کنید. بعد از اینکه پیاز سرخ شد، آن را روی توری قرار دهید تا روغن اضافی آن کاملاً گرفته شود. سپس روی سینی پهن کنید. وقتی دوباره این کار را انجام دادید، پیاز‌های جدیدی را که سرخ کرده‌اید، روی پیاز داغ‌های قبلی نریزید؛ چون باعث روغنی شدن قبلی‌ها می‌شود. علاوه‌بر این باعث می‌شود که پیاز داغ حالت خمیری پیدا کند.

 

+