چینی‌ها کار زمین مانده دولت و شهرداری برای رفع بوی بد تهران را تمام می‌کنند
چینی‌ها کار زمین مانده دولت و شهرداری برای رفع بوی بد تهران را تمام می‌کنند

اطلاعات نوشت: دروازه جنوب تهران که باید معرّف مرز ورودی پایتختی تمیز و بهداشتی باشد، از ۲۰ سال قبل برای مسافران جاده ای و هوایی تداعی کننده زباله دانی بدبو و کثیف است که مدیریت شهری قادر به نظافت و خوشبوسازی آن نیست. بوی بد و مشمئزکننده مناطق اطراف آرادکوه که معمولا در پاییز و زمستان […]

- چینی‌ها کار زمین مانده دولت و شهرداری برای رفع بوی بد تهران را تمام می‌کنند

اطلاعات نوشت: دروازه جنوب تهران که باید معرّف مرز ورودی پایتختی تمیز و بهداشتی باشد، از ۲۰ سال قبل برای مسافران جاده ای و هوایی تداعی کننده زباله دانی بدبو و کثیف است که مدیریت شهری قادر به نظافت و خوشبوسازی آن نیست.

بوی بد و مشمئزکننده مناطق اطراف آرادکوه که معمولا در پاییز و زمستان به اوج خود می رسد، ظرف دو دهه گذشته برای ساکنین شهرک  های جنوب پایتخت و مسافران آزادراه تهران- قم به یک مشکل غیرقابل تحمل و برای کارنامه مدیریت شهری به یک نمره منفی تبدیل شده که هیچ تلاشی برای رفع آن صورت نگرفته است.

کارشناسان معتقدند که منشاء این بوی بد دفن صدها هزار تن پسماند مردم پایتخت در محدوده آرادکوه، وجود باتلاق دره حسین آباد، جریان شیرآبه شرکت‌های لبنی در حوالی شورآباد، لجن زار رودخانه سالور و فعالیت حدود ۱۳۵ دامپروری و مرغداری در این منطقه است که هرکدام سهم قابل توجهی در انتشار این بوی بد جنوب تهران دارند.

از طرف دیگر همزمان با برودت هوا و وارونگی دمادر فصل پاییز و زمستان، شدت انتشار این بوی نامطلوب در لایه های پایین جو بیشتر می شود که مسافران فرودگاه امام خمینی(ره) و خودروهای عبوری در آزادراه تهران- قم غیرقابل تحمل است.

هم اینک علاوه بر مشکل پسماند مجتمع آرادکوه، تجمع گنداب و فاضلاب در حوضچه های رودخانه فصلی سالور و بی توجهی دستگاه های مسئول برای زهکشی و ساماندهی این رودخانه باعث تشدید انتشار بوی بد در فضای شهرک های واوان، اسلامشهر ، کهریزک و روستاهای اطراف شده است.

علی سلاجقه معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار اطلاعات ضمن انتقاد از کُندی ایفای تعهدات دستگاه های مسئول برای رفع این بوی نامطلوب گفت: سالهاست که با وزارت صنعت، معدن و تجارت برای ساماندهی واحدهای تولیدی آلاینده در این محدوده تفاهم نامه امضا کرده ایم و آنها متعهد شده اند که برای انتقال صنایع مذکور به اطراف استان و کاهش آلایندگی واحدهای تولیدی اقدام کنند.

سلاجقه گفت: شهرداری تهران نیز سالهاست که به دنبال تغییر سیستم بازیافت زباله های پایتخت است. البته تلاشهایی صورت گرفته که هرگز کافی نیست.

معاون رئیس جمهور گفت: در حاشیه جلسات دولت همواره پیگیر روند پیشرفت طرح های ساماندهی بوی بد این محدوده هستیم ولی به نظر می رسد که رفع قطعی این پدیده نامطلوب به عزم جدی و سرمایه گذاری بیشتر از سوی دستگاه های مسئول نیاز دارد.

سلاجقه گفت: این طور نیست که تصور کنیم سازمان محیط زیست در مقابل این پدیده بی تفاوت شده و اقدامی انجام نمی دهد. مطمئناً پیگیر اجرای توافقات قبلی با دستگاه های مسئول هستیم اما فراموش نکنیم که رسانه ها نیز باید روند اجرای این تعهدات را از دستگاه های مختلف جویا باشند.

سلاجقه تایید کرد که انتشار این بوی بد در مدخل ورودی تهران برای مسافران داخلی و خارجی که از طریق فرودگاه امام (ره) و یا آزادراه تهران- قم در حال تردد هستند، هرگز زیبنده پایتخت جمهوری اسلامی ایران نیست.

وی افزود: بیش از ۵۰ سال است که سایت آرادکوه محل دفن پسماند تهران است و اکنون ظرفیت ۱۴۰۰ هکتاری آن پر شده است، پس باید با هماهنگی دستگاه‌ها محلی را برای جایگزین انتخاب کرد.

سلاجقه افزود: وزرات صنعت، معدن و تجارت هم در حال تلاش برای کمک به واحدهایی است که مترصد بهسازی سیستم های تولید و دفع فاضلاب خود هستند و به موازات این مساله، برنامه منظمی برای انتقال واحدهای آلاینده به مناطق دور دست دارد.

در همین حال عبدالمطهر محمدخانی سخنگوی شهرداری تهران دیروز به ایسنا گفت: با راه‌اندازی کارخانه زباله‌سوز در پایتخت توسط چینی‌ها، پرونده دفع زباله و تولید شیرابه در آرادکوه بسته خواهد شد.

وی گفت: این کارخانه زباله‌سوز، در هر شبانه‌روز ۲هزار و ۴۰۰مگاوات برق از محل سوزاندن زباله‌ها تولید می‌کند.

رئیس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران ادامه داد: در مجموع عملکرد فنی این کارخانه به هیچ عنوان تولید بو ندارند، البته که باید خطوط را براساس استانداردهای ایران و اروپا تحویل دهند که شرکت چینی نیز اعلام کرده این دستگاه استانداردهای سخت‌گیرانه‌ای دارد.

وی تأکید کرد: مشکل دفع زباله و تولید شیرابه در آرادکوه با ساخت کارخانه زباله‌سوز اخیر به طور کامل رفع خواهد شد و مشکلات زباله زنده در شهر وجود نخواهد داشت.

استاندارد این دستگاه‌ها به گونه‌ای است که حتی می‌توان در مرکز شهر نیز آنها را راه‌اندازی کرد و هیچ‌گونه مزاحمتی برای محدوده کهریزک نخواهد داشت.

منبع: اطلاعات انلاین